تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۲۵ تير ۱۴۰۰

چرا کالاهای اساسی گران شد؟

در حالی که فعالان اقتصادی در حالی از کاهش ذخایر کالاهای استراتژیک خبر می‌دهند اما رئیس اتاق اصناف تهران می‌گوید که کالا در بازار فراوان اما گران است. به گفته او شرکت بازرگانی دولتی لیست موجودی انبار را به اصناف و سایر تشکل‌ها نمی‌دهد.

چرا کالاهای اساسی گران شد؟

رویداد۲۴ شهروندان تهرانی خبر داده‌اند که شکر و مرغ در بازار به سختی پیدا می‌شود؛ قیمت کالاهای استراتژیک همچون شکر، روغن، برنج و گوشت بالا رفته است. علت گرانی کالاهای استراتژیک در بازار چیست؟ فعالان بازار معتقدند علت نوسان قیمت‌ها به دو عامل ارتباط دارد. تحریم و کاهش ذخایر کالاها. قیمت کالاهای اساسی در مناطق مختلف تهران متفاوت است. به عنوان مثال در برخی مناطق تهران شکر با قیمت ۱۸ هزار تومان و مرغ هم با قیمت ۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت کالاها افزایش قابل توجهی داشته و برخی‌ها نیز از کمبود کالا گله‌مند هستند اما رئیس اتاق اصناف تهران می‌گوید: کالا در بازار فراوان اما گران است! شرکت بازرگانی دولتی مسئول توزیع کالاهای استراتژیک است. آنها لیستی از وضعیت کالاهای استراتژیک در انبارها به ما ارائه نمی‌دهند که بخواهیم پاسخگوی وضعیت بازار باشیم!

    قاسم نوده فرهانی توضیح داد: کالا دست شرکت بازرگانی دولتی است و آنها در توزیع اقلام ضروری نقش دارند. در دولت جدید انتظار داریم تحولی ایجاد شود که مردم راحت زندگی کنند. در این دولت چنانچه برنامه‌ای برای بخش اقتصاد وجود داشته باشد، قیمت‌ها دیگر لحظه‌ای تغییر نمی‌کند.

    او ادامه داد: اگر در دولت جدید تحریم‌ها برداشته شود، وضعیت واحدهای صنعتی رونق پیدا می‌کند. قیمت کالا براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و زمانی قیمت‌ها شکسته می‌شود که رقابتی وجود داشته باشد.


    بیشتر بخوانید: تورم بسیار شدید در راه است؟


    وضعیت انبار کالاها چگونه است؟

    چندی پیش جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس  گفته بود: «متاسفانه ذخیره استراتژیک کالاهای مختلف اساسی فقط برای ۲۵ روز تا یک‌ماه کافی است.»

    پیش از این علی رسولیان، رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی هم گفته بود: حداقل ۱۴۰۰ واحد تولیدی در تملک بانک‌ها درآمده‌اند. بانک‌ها پس از مصادره، واحدهای تولیدی و کارران را بیکار کردند. بر این اساس علت اصلی تعطیلی‌ها هم عدم تامین مواد اولیه، نداشتن فضای رقابتی سالم و نداشتن ظرفیت‌های موجود برای ارائه کالا به بازار بوده است.

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    نظرات شما
    نظرسنجی
    آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
    پیشخوان