تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۲۸ تير ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

نگرانی مدیرعامل اتحادیه دام سبک درباره تامین گوشت در آینده

افشین صدر دادرس، از فراوانی دام در کشور خبر داد و گفت: علی رغم فراوانی دام، اما به دلیل خشکسالی، عدم تامین نهاده و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، دام‌ها لاغر هستند.

نگرانی مدیرعامل اتحادیه دام سبک درباره تامین گوشت در آینده

رویداد۲۴ او افزود: با توجه به هشدار‌های مکرری که سازمان دامپزشکی در خصوص خشکسالی سال آبی آینده می‌دهد، نگرانی‌های متعددی برای تامین گوشت وجود دارد.

صدر دادرس با تاکید بر حمایت دامداران سبک بیان کرد: علی رغم وابستگی دامداران به ویژه دامداران سبک به مراتع و کمبود بارش، اما اعتبارات لازم تخصیص داده نشده است.

مدیر عامل اتحادیه دام سبک با بیان اینکه قیمت فروش دام با نرخ تمام شده تولید فاصله دارد، گفت: بنا بر برآورد‌های مرکز پژوهش‌های اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، قیمت تمام شده هر کیلو دام پروار بالای ۹۸ هزار تومان است، در حالی که قیمت دام زنده ۴۶ هزار تومان و در برخی استان‌ها ۴۲ تا ۴۳ هزار تومان است که با قیمت تمام شده تولید فاصله دارد.

او با اشاره به دلایل قیمت بالای گوشت در بازار بیان کرد: وقتی تولیدکننده دسترسی مستقیم به بازار را ندارند و در نتیجه بازار در اختیار حلقه‌های واسط است، با این وجود دلال‌ها بازار را به نفع خود تمام می‌کنند.

دادرس با تاکید بر بازنگری نظام توزیع محصولات کشاورزی گفت: ساماندهی عرضه محصولات کشاورزی در بازار داخل یکی از ماموریت‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است که در دولت آینده باید به آن پرداخته شود.

این مقام مسئول در واکنش به مشکلات و چالش‌های سامانه بازارگاه افزود: ایجاد سامانه بازارگاه، ظلم بزرگی در حق دامداران سبک است؛ چرا که اکثریت گوسفندداران غیرمتشکل هستند و برای تامین نهاده با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند.

او ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی برای تامین نهاده، گوسفند را در اولویت سوم قرار داده است و به رغم دستورات اکید معاونت امور دام و سازمان مرکزی تعاون روستایی مبنی بر متشکل کردن دامداران سبک، اما متاسفانه در ۲ سال گذشته موانع متعددی در استان و شهرستان‌ها داریم؛ چرا که برخی استان‌ها اجازه تشکیل تعاونی دام سبک را ندادند و نمی‌دهند یا در صورت تشکیل تعاونی از ورود آن‌ها به سامانه بازارگاه و تخصیص نهاده خودداری می‌کنند.

به گفته او، از طریق سازمان جهاد استان‌ها و سایر دستگاه‌های نظارتی درصدد رفع مشکل هستیم تا حق گوسفندداران را که استفاده از ارز ترجیحی است، ادا کنیم.

مدیر عامل اتحادیه دام سبک در پایان درباره تاثیر ترخیص نهاده‌های مانده در گمرک تصریح کرد: عرضه فراوان نهاده در گمرک تا حدودی بر بازار اثر گذاشته به طوری که قیمت جو را کاهش داده است، اما با این وجود اکثر گوسفندداران که عضو تعاونی نیستند یا اجازه تشکیل تعاونی را ندارند، باز محروم ماندند؛ چرا که سامانه بازارگاه اختیار کار را به دست جهاد کشاورزی استان‌ها داده و همین موضوع باعث شده که با برخورد سلیقه‌ای استان‌ها مواجه شویم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گوشت قرمز ، دام
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
بجنورد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
0
0
اگر میتونی برای دامدار کاری انجام بده وگر نه خودمون از همه چیز خبر داریم ....دامدار بدبخت شد
نظرات شما
پیشخوان