تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۲۸ تير ۱۴۰۰

پیش‌بینی بورس امروز دوشنبه ۲۸ تیر

کارشناس بازار سرمایه معتقد است: روند کلی بازار مثبت و متعادل است. بنابراین اصلاح قیمتی و ریزش در برخی از نمادها طبیعی است.

پیش‌بینی بورس

رویداد۲۴ دیروز بازار سرمایه تحرکات منفی را از خود نشان داد. شاخص کل بورس هشت هزار واحد منفی را ثبت کرد و در کانال یک میلیون و ۳۰۲ هزار واحد قرار گرفت. روز یکشنبه حتی شاخص کل هم‌وزن هم منفی شد و گروه‌های کوچک بازار هم با فشار فروش همراه شدند.

روز گذشته نرخ سود بین بانکی باز هم تغییر کرد و به بالای ۱۸ درصد رسید حالا باید ببینیم تمامی این سیگنال‌ها تاثیری در رشد یا ریزش بازار دارند یا خیر؟

ابراهیم سماوی، کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر تغییر نرخ سود بین بانکی در نمادهای بانکی گقت: محل اصلی درآمدهای بانک‌ها از طریق نرخ تسهیلات اعطایی و سپرده‌هایی است که در نزد خود دارند و تغییرات نرخ سود بین بانکی نه درآمد خاصی را برای بانک‌ها شکل می‌دهد و نه هزینه گسترده‌ای را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. پس تغییرات ریزشی نمادهای بانک‌ها را نمی‌توانیم به علت تغییرات در نرخ سود بین بانکی بدانیم. دلیل اصلی تحرکات این نمادها روند کلی بازار سرمایه است.

وی افزود: به طور کلی اگر در چند روز آینده نرخ‌های پالایشی‌ها اعلام شوند باز هم می‌توانیم روند متعادل‌تری را برای این گروه متصور باشیم.

حال و روز تقاضا

بازار سرمایه روز گذشته را با افت ۶۴/ ۰ درصدی شاخص کل بورس به پایان برد. در حالی که در ابتدای هفته جاری انتظار می‌رفت افزایش تقاضا در بازار سهام منجر به ورود این بازار به فاز گاوی شود با این حال نه تنها این انتظار محقق نشد، بلکه حالا با گذر تنها دو روز از معاملات در هفته جاری شاهد کاهش اقبال سهامداران به بازار سهام و مغلوب شدن تقاضا در مقابل عرضه هستیم. بر این اساس معاملات روز یکشنبه در شرایطی خاتمه یافت‌ که افت بیش از ۸۳۰۰ واحدی شاخص کل بورس تهران به بازگشت این شاخص به محدوده یک میلیون و ۳۰۲ هزار واحد منجر شد.


بیشتر بخوانید: توصیه‌ای مهم به بورس بازان


افت ملایم نماگر اصلی بازار سرمایه در این روز طی شرایطی رخ داد که جریان حاکم بر شاخص کل هموزن نیز پس از گذر چند روز از جلوه‌گری نمادهای کوچک‌تر و رونق بیشتر آنها نسبت به نمادهای شاخص‌ساز همراهی بیشتری را با دماسنج اصلی بورس نشان داد و به میزان ۵۶/ ۰ درصد کاهش یافت. این‌طور که به نظر می‌آید افت قیمت‌ها در بازار سرمایه با قرار گرفتن در فصل مجامع در نمادهای کوچک‌تر و بزرگ‌تر همسو شده است. با این حال این همسویی در افت میانگین‌ها سبب نشده ارزش معاملات خرد در بازار سهام چندان کاهش پیدا کند.

روز یکشنبه میزان این سنجه به حدود ۴۸۶۳ میلیارد تومان رسید که تفاوت محسوسی را نسبت به روز معاملاتی قبل به نمایش نمی‌گذارد. از سو‌ی دیگر اگرچه تعداد صفوف فروش افزایش یافته، اما همچنان نسبت به قبل تغییر شدیدی نداشته که بتوانیم این افزایش را به عنوان گواهی برای بد شدن وضع بازار یا عقب کشیدن خریداران از آن تلقی کنیم. روز گذشته در حالی تعداد صف‌های فروش به ۱۵ درصد از کل نمادهای معامله شده در بورس رسید که میزان صف‌های خرید به ۱۴ درصد کاهش یافته بود. در ارزش این صفوف نیز اختلاف چشمگیری وجود ندارد.

بر این اساس معاملات روز یکشنبه در حالی خاتمه یافته است که ارزش صفوف خرید ۲۱۸ میلیارد تومان و ارزش صف‌های فروش ۲۹۰ میلیارد تومان بوده است. به هر ترتیب وضعیت بازار سرمایه آن هم پس از تجربه یک ریزش ۱۰ ماهه به میزان بیش از ۵۰ درصد اتفاقی نیست که از سوی فعالان بازار به راحتی فراموش شده باشد. همین امر سبب خواهد شد تا به صعود احتمالی مجدد قیمت‌ها در بازار همواره با دیده تردید نگریسته شود؛ عاملی که طبیعتا در قالب نمایش معاملات ضعیف در برخی از روزها و رشد قیمت نظیر آنچه در هفته‌های قبل شاهد بودیم، نمایان خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان