تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۰

در فوتبال ایران چه خبر است؟/ بررسی احتمالات قهرمانی پرسپولیس و سپاهان

در شرایطی که این روزها نگاه‌ها به توکیو و بازی‌های المپیک است، فوتبال در ایران به لحظات حساسی رسیده و چیزی به تعیین قهرمان این دوره از رقابت‌های لیگ برتر باقی نمانده است.

بررسی احتمالات قهرمانی پرسپولیس و سپاهان

رویداد۲۴ در شرایطی که این روزها نگاه‌ها به توکیو و بازی‌های المپیک است، فوتبال در ایران به لحظات حساسی رسیده و چیزی به تعیین قهرمان این دوره از رقابت‌های لیگ برتر باقی نمانده است. البته که با برگزاری هفته بیست‌ونهم به غیر از قهرمان، دو علامت سؤال مهم دیگر هم باقی مانده است: چه تیمی سهمیه می‌گیرد و آخرین سقوط‌کننده لیگ چه تیمی می‌شود؟ از آنجا که فقط یک هفته به پایان این رقابت‌ها باقی مانده، برای یافتن پاسخ سه ابهام موجود (قهرمانی، سهمیه و سقوط) فقط تا روز جمعه همین هفته نیاز است که صبر کرد.

پرسپولیس قهرمان می‌شود؟
شرایط در جدول رده‌بندی به گونه‌ای است که از بین دو تیم پرسپولیس و سپاهان فقط یکی شانس قهرمانی را دارد. پرسپولیس فعلا با 64 امتیاز صدرنشین لیگ برتر است و با توجه به فاصله دوامتیازی که با سپاهان دارد، شانس بیشتری برای قهرمان‌شدن دارد. پرسپولیس در سه حالت می‌تواند روز جمعه جشن قهرمانی بگیرد؛ اول اینکه پیکان را شکست دهد.

این ساده‌ترین راه برای شاگردان گل‌محمدی است تا برای پنجمین بار متوالی جام قهرمانی را به دست بیاورند. اگر چنین شود، فارغ از نتیجه‌ای که سپاهان می‌گیرد، پرسپولیس قهرمان می‌شود. حالت دوم این است که پرسپولیس با پیکان مساوی کند. اگر چنین شود، پرسپولیس به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به سپاهان قهرمان می‌شود؛ البته به شرط آنکه سپاهان با تفاضل کمتر از دو گل، استقلال را در هفته پایانی شکست دهد. مورد سوم هم اینکه سپاهان در آخرین دیدار برابر استقلال برنده نشود؛ اگر چنین شود، پرسپولیس فارغ از نتیجه‌ای که مقابل پیکان می‌گیرد، قهرمان می‌شود.


بیشتر بخوانید: چرا سرمربی پرسپولیس به ترکیب برنده دست زد؟


سپاهان قهرمان می‌شود؟
سپاهان برای قهرمان‌شدن راه زیادی ندارد؛ آنها باید استقلال را شکست دهند و منتظر شکست‌خوردن پرسپولیس برابر پیکان باشند. یک راه دیگر برای قهرمانی سپاهان باقی می‌ماند که پرسپولیس مساوی کند و آن وقت شاگردان نویدکیا با اختلاف سه گل استقلال را در آخرین بازی شکست دهند. این‌طور تفاضل گل پرسپولیس و سپاهان برابر می‌شود ولی تیم سپاهان به لطف گل‌های زده بیشتر، جام قهرمانی را بالای سر می‌برد.

کلاف سردرگم سهمیه
یک هفته باقی مانده ولی شرایط جدول به گونه‌ای است که سه تیم شانس گرفتن آخرین سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را دارند: گل‌گهر، فولاد و تراکتور. این سه تیم در جدول رده‌بندی به ترتیب با 44، 43 و 42 در رده چهارم تا ششم قرار گرفته‌اند. ابتکار عمل دست امیر قلعه‌نویی و شاگردانش در گل‌گهر است؛ آنها در هفته سی‌ام میزبان نساجی هستند و اگر برنده شوند بدون دغدغه رتبه چهارم جدول را به دست می‌آورند.

اگر چنین نشود، فولاد این شانس را دارد تا در مشهد، پدیده را ببرد و سهمیه بگیرد. البته اگر گل‌گهر ببازد، تراکتور هم برنده نشود، فولاد با یک تساوی هم می‌تواند رتبه چهارم را صاحب شود. نهایتا تراکتور 42امتیازی هم فرصت دارد تا در صورت ناکامی گل‌گهر و فولاد برابر رقبا، سایپا را شکست دهد و سهمیه بگیرد.

آخرین فرصت برای گریز از سقوط
در انتهای جدول هم معادلات پیچیده شده است. ماشین‌سازی از مدت‌ها قبل سقوط کرده و حالا یک تیم دیگر آنها را همراهی می‌کند. سه تیم سایپا، ذوب‌آهن و نفت مسجدسلیمان جایگاه خطری‌ای دارند. سایپا و ذوب‌آهن با 26 امتیاز در رده‌های پانزدهم و چهاردهم جدول قرار دارند و نفت مسجدسلیمان هم 28امتیازی است. کار سایپا که باید در هفته سی‌ام به مصاف تراکتور برود، از همه سخت‌تر است.

تراکتور برای کسب سهمیه می‌جنگد و سایپا هم برای فرار از سقوط. ذوب‌آهن با مس و نفت مسجدسلیمان هم با آلومینیوم اراک دیدار می‌کند. روی کاغذ، وضعیت سایپا و ذوب‌آهن سخت‌تر است و ناکامی در روز آخر می‌تواند آنها را به لیگ یک بفرستد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان