تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۰

چگونه بفهمیم گوشی ما به بدافزار آلوده شده است؟

 بدافزار‌ها برنامه‌هایی هستند که برای جاسوسی از اطلاعات کاربران به طور پنهان در گوشی‌ها نصب می‌شوند و کار خود را انجام می‌دهند.

چگونه بفهمیم گوشی ما ویروسی شده

رویداد۲۴ به گزارش اینسایت برخی از تلفن‌های هوشمند ممکن است به بدافزار‌هایی دچار شوند که به آن‌ها آسیب می‌رساند. بدافزار‌های موبایل با سرعت فوق العاده‌ای در حال تولید، تصفیه و پخش شدن هستند. تشخیص اینکه آیا تلفن شما به این بدافزار‌ها آلوده شده یا خیر و اینکه چه کاری می‌توانید برای رفع مشکل انجام دهید، دشوار است. اگر اصلاً مشکوک هستید که بدافزار را بارگیری کرده اید، باید سریعا برای حذف آن اقدام کنید، اما نشانه‌های خاصی وجود دارد که وجود بدافزار در تلفن همراه را تایید می‌کند.
 
بدافزار چیست؟
سازمان‌های جنایی با تخصص و منابع قابل توجه و در جستجوی کسب اطلاعات از کاربران هستند و اینکار را با انتشار کد مخرب، هویت‌های کاذب یا راه‌های دیگر از مردم کسب می‌کنند.

برنامه‌ها، رابط‌های برنامه نویسی (API ها) و وب سایت‌ها همه می‌توانند کد‌های مخربی را حمل کنند که نه تنها می‌تواند دستگاه میزبان را آلوده کند، بلکه می‌تواند کار‌های دیگری را نیز انجام دهد، مانند گرفتن ورودی‌ها، کسب اطلاعات از فهرست مخاطب، اشتراک گذاری مکان و ارز‌های رمزنگاری شده، همه این‌ها در نهایت می‌توانند منجر به سوءاستفاده از کاربر و دسترسی به اطلاعات شخصی او شود.

آگاهی و هشدارهای امنیتی
بزرگترین دلیل افزایش تخلفات امنیتی و سوءاستفاده‌ها این است که اکثر مردم ماهیتی قابل اعتماد دارند و بدون اطلاع برنامه‌ها را دانلود می‌کنند. برای جلوگیری از آلودگی به بدافزار می‌توان کار‌هایی را انجام داد: به راحتی به برنامه‌های رایگان اعتماد نکنید، حتما توضیحاتی که برای برنامه وجود دارد و سطح دسترسی که از شما می‌خواهد را مطالعه کنید.

علائم آلودگی
برخی از انواع بدافزار‌ها که توسط جامعه امنیتی سوءاستفاده گر نامیده می‌شوند، تأثیر قابل توجهی بر عملکرد رایانه یا دستگاه تلفن همراه دارند، برخی دیگر این کار را نمی‌کنند. با استعدادترین هکر‌ها بدون ایجاد هشدار برای کاربر، تلاش خواهند کرد تا بهره برداری‌های خود را به صورت پنهان انجام دهند.

از نظر آماری، احتمال زیادی وجود دارد که در طول زندگی خود بار‌ها با بدافزار‌ها روبرو شوید. اکثر آن‌ها تأثیر فوری یا شدیدی نخواهند داشت، اما این بدان معنی نیست که برای جلوگیری از آن‌ها نباید همه تلاش خود را انجام دهید.


بیشتر بخوانید: قبل از خرید گوشی به این نکات توجه کنید


علائم آلودگی تلفن همراه به بدافزار
کاهش سرعت
انواع خاصی از بدافزار‌ها بیشتر به استفاده از قدرت محاسبات در دستگاه شما علاقه‌مند هستند. تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های مدرن قدرت پردازش و ذخیره سازی دارند. ممکن است متوجه شوید که دانلود برنامه‌ها بیشتر طول می‌کشد یا صفحات وب قبل از پاسخ به کلیک‌ها مکث می‌کنند. البته این موضوع می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد و کاربران بی خبر معمولاً آن را نادیده می‌گیرند و شرکت مخابراتی یا Wi-Fi را سرزنش می‌کنند، اما به خاطر داشته باشید که کاهش سرعت می‌تواند نشانه حمله بدافزار باشد.

کاهش عمر باتری
اگر دستگاه شما هدف بدافزار باشد، اغلب این امر به صورت خرابی در عمر باتری ظاهر می‌شود. همانطور که در مورد کاهش سرعت اتفاق می‌افتد، اکثر کاربران این فکر را می‌کنند که باتری‌ها با گذشت زمان کارایی کمتری دارند، در حالی که این خرابی می‌تواند ناشی از آلودگی به بدافزاری خاص باشد.

دمای دستگاه
نشانه غیرقابل انکار یک تلفن فعال گرما است. در حالتی که از تلفن استفاده نمی‌شود، سطح دستگاه نباید گرم باشد. گرمای بیش از حد گوشی خصوصا زمانی که بلا استفاده است را می‌توان نشانه‌ای از حمله بدافزار‌ها دانست.

آنتی ویروس مدرن
به جای اینکه دنبال دیدن نشانه‌های حمله بدافزار باشید، می‌توانید یک آنتی ویروس مدرن نصب کنید که از هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین برای شناسایی تهدیدات در سطح کد استفاده می‌کند.

در ابتدا نرم افزار آنتی ویروس از اسکن فضای ذخیره سازی شما استفاده می‌کند تا ببینید آیا ویروسی وجود دارد یا خیر. با این حال، این روش دیگر چندان موثر نیست. با ایجاد ویروس‌های جدید، به روزرسانی‌های نرم افزاری برای شناسایی ویروس‌ها ضروری شد که کشف آن‌ها را با تاخیر روز‌ها یا حتی هفته‌ها به تعویق می‌اندازد و اغلب باعث کندی سایر عملکرد‌ها می‌شود.

نرم افزار ضد ویروس مدرن کار‌های بسیار بیشتری را به صورت هوشمند و انطباقی انجام می‌دهد. در واقع، آنقدر متفاوت است که برخی از متخصصان آن را به عنوان نرم افزار حفاظت از نقطه پایانی یا نرم افزار تشخیص نقطه نهایی طبقه بندی می‌کنند. نرم افزار آنتی ویروس مدرن برای یافتن تهدیدات جدید به بروزرسانی مداوم نیاز ندارد. با استفاده از الگوریتم‌های داخلی هوش مصنوعی، این نرم افزار کد مشکوک را قبل از اجرا شناسایی می‌کند و سپس هر برنامه مخربی را حذف می‌کند.

با انجام کار‌های زیر در کوتاه مدت از خراب شدن تلفن توسط بدافزار‌ها جلوگیری کنید:
حافظه پنهان مرورگر خود را حذف کنید
برنامه‌های بلااستفاده را حذف نصب کنید
یک آنتی ویروس مدرن نصب کنید که بتواند پرونده‌ها و برنامه‌های آلوده را قرنطینه کند
دستگاه خود را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید
از نصب جدیدترین سیستم عامل و به روزرسانی امنیتی اطمینان حاصل کنید

وقتی صحبت از محافظت‌های امنیتی پردازنده می‌شود، برخی از تولیدکنندگان دستگاه‌های تلفن همراه استاندارد‌های بالاتری را نسبت به سایرین تنظیم می‌کنند. دستگاه‌های سامسونگ با Samsung Knox مجهز شده اند که دارای هسته‌ای سخت افزاری هستند که می‌تواند به شما کمک کند تا از بدافزار‌ها جلوگیری کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان