تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

فروپاشی بورس نزدیک است؟

کارشناسان بورس باور دارند که با ادامه روند فعلی بازار سرمایه، این بازار همانند سال ۹۹ با بحران روبه‌رو خواهد شد.

پیش بینی بازار سهام

رویداد۲۴ بورس از ابتدای سال ۱۴۰۰ و در امتداد افت فاحش سال ۹۹ اوضاع مناسبی نداشت‌، همانگونه که پیش‌بینی می‌شد در خرداد ماه و بعد از انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با چرخشی واضح روندی رو به رشد به خود گرفت. به‌طوری که شاخص‌کل در پایان تیرماه دوباره وارد کانال یک‌میلیون و سیصد هزار واحد شد.

عددی که با اما و اگرهای بسیار مواجه است در این میان انتخاب ابراهیم رئیسی و مراسم تحلیف ریاست جمهوری وی و بحث برجام از عوامل تاثیرگذار بر روند معاملات بوده‌اند. در همین راستا ما در گسترش نیوز در گفت‌وگو با سه کارشناس بازارسرمایه، روند بازار بورس را در هفته آخر سکان داری دولت تدبیر و امید بررسی کردیم و نظرات آنها را حول محور تحلیف رئیسی و برجام و اثر آن بر بورس جویا شدیم، برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

تنها ۱ درصد بازدهی بورس در سال ۱۴۰۰

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگویی اظهار کرد: اکنون سه ابهام در بازار سرمایه وجود دارد، یک ابهام در تعیین تکلیف تیم اقتصادی رئیس‌جمهوری جدید است که برنامه هایی که می‌خواهند ارائه بدهند موکول به انتخاب این افراد است. موضوع بعدی بی‌ثباتی در نرخ ارز است، علی رغم وعده هایی که مدام داده می‌شود اکنون شاهد آن هستیم که نرخ ارز روند معکوس در پی گرفته است و در آخر نرخ بهره و سیاست‌های پولی دولت برای به‌دست آوردن جبران کسری بودجه از دغدغه هایی است که ممکن است که بازار را تحت پوششش قرار دهد.

وی ادامه داد: به همین دلایل ما اکنون شاهد هستیم که بازار به صورت سینوسی حرکت می‌کند از ابتدای سال تاکنون بازار در حدود ۱ درصد بازدهی داشته است، اگر دوره مشابه سال قبل را در نظر بگیریم و با امسال مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که بازار در حدود ۲۸۰ درصد بازدهی ۴ ماهه سال ۹۹ را به علت کم‌کاری، کم بازدهی سال ۱۴۰۰ از دست داده است.

آقابزرگی در پایان با پیش‌بینی بازار در دولت جدید اظهار کرد: ابهامات حال حاضر بازارسرمایه تا زمان استقرار آقای رئیسی و انتخاب کابینه دولت تا مقداری حل و فصل خواهد شد اما اگر سیاست پولی رئیسی همانند دولت دوازدهم باشد و بورس را مانند قلک برای کسری بودجه در نظر بگیرد، همین حالت رخوت در بازار که اکنون موجود است ادامه خواهد داشت.


بیشتر بخوانید: بورس ایران در آستانه تحول شگفت انگیز


بورس متاسفانه رشد می‌کند!

علی حیدری دیگر کارشناس بازار سرمایه درباره موضوع مطرح شده اظهار کرد: بازار در هفته جاری در یک محدوده خاصی نوسان خواهد داشت و بازار در انتظار است که رئیسی در گفته هایش اشاره خاصی به نوع سیاست گذاری، ‌تعیین کابینه و اهداف پیشرو داشته باشد، ‌هرچند که سیاست و رویکردهای اقای رئیسی تعیین شده و مشخص شده است که رویکردی برمبنای اقتصاد دستوری خواهد بود، به همین علت انتظار می‌رود که بازار به واسطه تورمی که پیش خواهد آمد در بیشتر مواقع متاسفانه رشد کند، رشدی که حاصل روند عادی اقتصادی نیست، بلکه ناشی از تورمی است که از ضعف مدیریت اقتصادی برخواسته خواهد شد.

ضمن اینکه با توجه به شایعات مطرح شده درباره از سرگیری برجام باید گفت که خبر بسیار خوبی است اما در مجموع برای اقتصاد ایران خوشایند نخواهد بود و مذاکرات برای اقتصاد ایران نتایجی نخواهد داشت.

بخش اقتصادی دولت تصمیم گیر نهایی نیست

نیما آگاهی دیگر کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به موضوع مطرح شده اظهار کرد: با توجه به روندی که در پایان هفته گذشته در بازار سرمایه داشتیم، جمع بندی از برجام به گونه‌ای است که فعلا در آینده نزدیک این مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید.

وی ادامه داد: بنده همچنان معتقدم که وضعیت بازار بورس مقداری بیشتر از وضعیت اقتصادی کشور حرکت می‌کند و حس می‌شود که در آینده نزدیک از هیجان بازار کاسته خواهد شد، روند فعلی به گمانم خیلی پرشتاب نخواهد بود و احتمالا اصلاحاتی را در آینده خواهیم داش.  اتفاقات سیاسی که در پیش است نیز بر بازار تاثیر خواهد گذاشت.

آگاهی در پایان اظهار کرد: مشکل اساسی در همه دولت‌ها این است که بخش اقتصادی دولت تصمیم گیر نهایی نیست وسیاست‌گذارانِ با وزن بیشتر تعیین‌کننده هستند و این یک خطر بالقوه است. نکته دوم این است افراد سیاسی نزدیک به اقای رئیسی اعتقادی به بحث مذارکات ندارند، ‌به شخصه حس میکنم در موقعیت فعلی نباید گزینه مذاکره را کنار گذاشت زیرا برای کشور و اقتصاد ما در موقعیت فعلی ضربات بیشتری خواهد داشت.

منبع: گسترش نیوز

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان