تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

چگونه دندان‌های سالمی داشته باشیم؟

مراقبت از دندان باید به محض ظاهر شدن اولین دندان کودک انجام گیرد. دندان‌ها را می‌توان با یک پارچه تمیز، مرطوب یا یک برس خیلی نرم پاک کرد.

چگونه دندان‌های سالمی داشته باشیم؟

رویداد۲۴ داشتن لبخندی زیبا، جویدن آسان مواد غذایی و دوری از درد و ناراحتی. این‌ها همه دلایلی هستند که ما را متقاعد می‌کند تا تلاش کنیم دندان‌های سالمی داشته باشیم. با روش‌های ساده سالم نگهداشتن دندان‌ها از کودکی تا پیری آشنا شویم.

روزانه دو بار مسواک بزنید و نخ بکشید

دو بار مسواک زدن در روز و همچنین استفاده از نخ دندان بعد از هر وعده غذایی، نقش اصلی را در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می‌کند. بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان یکی از مشکلات بزرگ همه افراد جامعه و نه فقط سالمندان است. سه چهارم از نوجوانان دچار مشکل خونریزی در لثه هستند. مداومت در زدن روزانه مسواک شما را در داشتن دندان‌های سالم‌تر یاری می‌کند. بهتر است، هر سه یا چهار ماه یک مسواک نو تهیه کنید. به یاد داشته باشید که اگر مشکلی در مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان دارید، حتما با دندانپزشک مشورت کنید.

کودکان را به مسواک زدن عادت دهید

علیرغم اقدامات بسیار خوبی که در زمینه جلوگیری از پوسیدگی دندان وجود دارد، از هر چهار کودک خردسال، یکی از آنها دچار پوسیدگی دندان می‌شوند. نیمی از کودکان بین ۱۲ تا ۱۵ سال نیز از پوسیدگی دندان رنج می‌برند. دکتر کرین سولی رئیس انجمن انجمن بهداشت دندانپزشکان آمریکا می‌گوید: مراقبت از دندان باید به محض ظاهر شدن اولین دندان کودک انجام گیرد. دندان‌ها را می‌توان با یک پارچه تمیز، مرطوب یا یک برس خیلی نرم پاک کرد. در حدود ۲ سالگی، می‌توانید به بچه‌ها اجازه دهید که خودشان مسواک زدن را امتحان کنند، البته با نظارت شما.

دندان‌ها را جرمگیری کنید

پوشش‌های نازک محافظت‌کننده روی سطح دندان‌ها می‌توانند از ایجاد پوسیدگی در چاله‌ها و شکاف‌های دندان‌ها جلوگیری کنند. طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، جرمگیری می‌تواند پوسیدگی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

فلوراید استفاده کنید

بزرگ‌ترین پیشرفت در سلامت دهان و دندان، استفاده از فلوراید است که باعث تقویت دندان‌ها و مینای دندان می‌شود و از پوسیدگی آن جلوگیری می‌کند. بسیاری از خمیردندان‌ها، نخ دندان‌ها و دهانشویه‌ها حاوی فلوراید هستند، می‌توانید از این محصولات استفاده کنید. می‌توانید از فلوراید به میزان کم برای  کودکان خردسال استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که اندازه آن بیش از یک نخ بر روی مسواک نشود چرا که مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های سفید روی دندان‌ها شود.

دهانشویه بزنید و آدامس بجوید

علاوه بر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، شستشو دهان با مواد ضد باکتریایی می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی و مشکلات لثه کمک کند، پس حتما روزانه از دهانشویه استفاده کنید. جویدن آدامس بدون قند بعد از غذا نیز می‌تواند در محافظت از دندان‌ها نقش آفرینی کند.

سیگار نکشید

 دخانیات دندان‌ها را لکه‌دار می‌کند و خطر بروز بیماری لثه و سرطان دهان را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. اگر سیگار می‌کشید یا از دخانیات جویدنی استفاده می‌کنید، سعی در ترک آن داشته باشید.

هوشمند بخورید

در هر سنی، یک رژیم غذایی سالم برای داشتن دندان‌ها و لثه‌های سالم ضروری است. یک رژیم غذایی مناسب و متعادل از غذاهای کامل از جمله غلات، آجیل، میوه و سبزیجات و لبنیات که تمام مواد مغذی مورد نیاز شما را تأمین می‌کند. برخی از محققان معتقدند که چربی‌های امگا ۳ که در ماهی نیز وجود دارد، می‌تواند التهاب را مهار کند و از این طریق خطر ابتلا به بیماری لثه را کاهش دهد.

مصرف قند را متوقف کنید

هنگامی که باکتری‌های موجود در دهان، قندهای ساده را تجزیه می‌کنند، اسیدهایی تولید می‌کنند که می‌توانند مینای دندان را از بین ببرند و در را برای پوسیدگی باز کنند. نوشیدنی‌های قندی از جمله نوشابه و نوشیدنی‌های میوه‌ای، تهدیدی جدی برای سلامت دندان محسوب می‌شوند زیرا باعث افزایش سطح اسید در طولانی مدت می‌شوند. نوشیدنی‌های گازدار ممکن است وضعیت را وخیم‌تر کنند زیرا کربن‌سازی باعث افزایش اسیدیته می‌شود. آب نبات‌ها مقصر دیگر خرابی دندان هستند زیرا زمان زیادی بر روی سطح دندان می‌مانند.

چکاپ دندان داشته باشید

بیشتر متخصصان توصیه می‌کنند هر ۶ ماه یکبار برای معاینه دندان، به مراکز درمانی بروید. معاینه منظم دندانپزشکی علاوه بر مشکلات معمول دندان مانند پوسیدگی، می‌تواند علائم اولیه سرطان دهان، بیماری لثه و احتمال خرد شدن دندان را تشخیص دهد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سلامت دندان
نظرات شما
پیشخوان