تاریخ انتشار: ۲۱:۳۵ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

علت زیان دهی بورس مشخص شد

در کنار رشد اغلب شرکت‌های بورسی در این مدت، آن دسته از شرکت‌هایی که درگیر قیمت گذاری دولتی بوده اند، همچنان دچار مشکل در این بازار هستند. در همین راستا رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، به تازگی با اقدامی شجاعانه طی نامه‌ای به شورای رقابت خواستار شفاف سازی در رابطه با قیمت گذاری در خصوص نرخ خودرو و صنعت نیروگاهی شد.

بازار بورس و سرمایهرویداد۲۴ سود خالص بیشتر شرکت های بورس ی در دو سال اخیر، نسبت به سال ۹۸ با رشد قابل توجهی رو به رو بود. در این میان، حتی بانک ها و موسسات اعتباری که در سال ۹۸ با زیان همراه بودند به سود دهی رسیده اند.

مدیر عامل سبدگردان داریوش گفت: به دنبال اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و افزایش ورود شرکت ها به بازارسرمایه، جایگاه این بازار در اقتصاد کشور بیش از گذشته ارتقا پیدا کرد. به طوری که با میزبانی بازار سهام از بزرگترین واحدهای تولیدی، می‌توان گفت اکنون بیشتر شرکت های موجود در لیست ۵۰۰ شرکت برتر ایران در این بازار حضور دارند.

همایون دارابی در اشاره به رشد شرکت های بورسی در دو سال اخیر، گفت: شرکت های حاضر در بورس، بهترین شرکت های اقتصاد ایران هستند و در این مدت با روندی رو به رشد از طرح های توسعه ای گرفته تا افزایش تولید رو به رو بودند؛ در کنار این موضوع، همراه شدن افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت ها در بازارهای جهانی سبب شد تا بعد از یک سال رکودی (۱۳۹۸) رشد قابل توجهی در این تجربه شود.

او با اشاره به کامودیتی محور بودن بورس ایران، بیان کرد: در این بازار، بیشتر معامله مواد خام مانند نفت و مشتقات نفتی، مس، سنگ آهن، فولاد، روی و... به چشم می خورد. این کالاها در دو سال اخیر با وضعیت بهتری در بازارهای جهانی رو به رو بوده اند؛ البته در نظر داشته باشید که پاندمی کرونا نیز در روند افزایش قیمت ها موضوع اثرگذاری بوده است.

قیمت گذاری دستوری

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: در کنار رشد اغلب شرکت های بورسی در این مدت، آن دسته از شرکت هایی که درگیر قیمت گذاری دولتی بوده اند، همچنان دچار مشکل در این بازار هستند. در همین راستا رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، به تازگی با اقدامی شجاعانه طی نامه ای به شورای رقابت خواستار شفاف سازی در رابطه با قیمت گذاری در خصوص نرخ خودرو و صنعت نیروگاهی شد.

دارابی افزود: صنایع نیروگاه سازی، خودرو سازی و تا حدودی صنایع غذایی و نیز صنایع پالایشی تحت نفوذ شدید دولت هستند و متاسفانه به طور دستوری قیمت گذاری می شوند. به همین دلیل شرکت های زیر مجموعه این صنایع تاکنون مجالی برای رشد کافی نسبت به دیگر صنایع نداشتند. همان طور که اشاره شد، در بخشی که شرکت ها تابع نظرات اقتصاد متمرکز دولتی هستند مانند نیروگاه ها، پالایشگاه‌ها، خودروسازی، صنایع غذایی و دارویی آثار قیمت گذاری دستوری قابل لمس است به طوری که حتی تورم در صنایع غذایی نیز به همین موضوع بازمی گردد.

او اظهار کرد: اکنون بازارسرمایه در نقطه ای است که می توان کارکرد دو بازار آزاد (رقابتی) و همچنین قیمت گذاری دستوری و اقتصاد دولتی را به طور متمرکز در آن مشاهده کرد. همانطور که اشاره شد، بخشی از صنایع که تابع تحولات بازار بوده و به آنها اجازه داده شده تا شرکت ها به طور آزادانه فعالیت داشته باشند به رشد قابل توجهی رسیده اند؛ به طوری که اکنون صنعت فولاد و صنعت فلزات رنگین در حال تبدیل شدن به بزرگترین صادرکننده جهان هستند. همچنین، در خصوص مواد پتروشیمی امیدواری های زیادی برای توسعه و جبران عقب ماندگی ها وجود دارد.

دارابی ادامه داد: عملکرد سازمان بورس در تقویت بخش آزاد اقتصاد و رها کردن شرکت هایی که در اختیار قیمت گذاری دولتی هستند کمک بزرگی به بازارسرمایه و بهبود عملکرد آن داشته است و اکنون با این اقدام شاهد رشد قابل توجه شرکت های بورسی هستیم.

سپر تورمی به نام بازارسرمایه

مدیر عامل سبدگردان «داریوش» بازارسرمایه را سپری در مقابل تورم دانست و افزود: برخی از دارایی ها سپر تورم محسوب می‌شوند. به این معنی که متناسب با تورم ارزش آنها بالا می رود. دارایی هایی مانند سهام، ساختمان، زمین، طلا و... در این دسته دارایی ها قرار می گیرند؛ اما برخی دیگر از دارایی ها مانند اوراق مشارکت، سپرده های بانکی و... متناسب با تورم افزایش پیدا نمی‌کنند..


بیشتر بخوانید: کدام سهام امروز بیشترین سوددهی را داشت؟


او بیان کرد: براین اساس می توان گفت که بازارسرمایه به دلیل داشتن سهام به عنوان دارایی اصلی می تواند سپر تورمی باشد، زیرا افراد با خرید سهام در زمان تورم درواقع دارایی خود را بیمه می کنند. این موضوع در بررسی آمار سال های گذشته قابل مشاهده است که بازدهی سهام نسبت به تورم و حتی طلا و ارز بیشتر بوده است. براین اساس می توان گفت بازار سرمایه اغلب متناسب با تورم رشد کرده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان