تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

جنگ ۲۰ سال پیش طالبان در افغانستان

ایالات متحد آمریکا در سال ۲۰۰۱ برای از بین بردن طالبان و القاعده به افغانستان حمله کرد و نیرو‌های خود را در این کشور به مدت ۲۰ سال مستقر کرد. در ۷ اکتبر ۲۰۰۱، طالبان پیشنهاد محاکمه بن لادن را در خاک افغانستان در یک محاکمه اسلامی به ایالات متحده دادند که این پیشنهاد بلافاصله از سوی مقامات آمریکایی در همان روز رد شد. ایالات متحده و بریتانیا شروع حملات خود را به کمپ‌های طالبان و القاعده آغاز کردند.

جنگ ۲۰ سال پیش طالبان در افغانستان

رویداد۲۴ بدنبال حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ القاعده به برج‌های دوقلوی نیویورک در ایالات متحده جورج بوش که در آن سال رئیس‌جمهور آمریکا بود به طالبان هشدار داد که گروه القاعده را به آمریکا تحویل دهد. این درخواست با مخالفت گروه طالبان مواجه شد.

آمریکا در پاسخ به سرپیچی طالبان از تقاضایش فرمان حمله به افغانستان را صادر کرد. این فرمان که عملیات بلند مدت آزادی نام داشت در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۰۱ نیز صادر شد. این عملیات آمریکا که به منظور برچیدن تشکیلات دو گروه طالبان و القاعده انجام شده بود نهایتابا یک ماه بعد به سقوط طالبان منجر شد.


منبع: صحنه‌های دو دهه جنگ در افغانستان


طالبان که خود را امارت اسلامی افغانستان می‌نامند، یک جنبش و یک سازمان نظامی متشکل از روحانیان اسلامگرای سنی در افغانستان است که از سال ۲۰۰۱ تاکنون درگیر جنگ در افغانستان است.

طالبان پس از تصرف افغانستان، از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ با نام امارت اسلامی افغانستان بر تقریباً سه چهارم این کشور حکومت کرد. در این سال‌ها، کشور‌های پاکستان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی تنها سه کشوری بودند که طالبان را به رسمیت شناختد.

طالبان پس از حمله آمریکا به افغانستان که موجب برکناری آنان از قدرت شد، از سال ۲۰۰۶ بار دیگر ضمن اعلام موجودیت، با دولت مستقر افغانستان مبارزه مسلحانه کردند و در بیشتر قسمت‌های جنوب افغانستان به ویژه قندهار و هلمند نفوذ کردند.

در ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ (۲۹ فوریه ۲۰۲۰) طالبان و ایالات متحده آمریکا در قطر توافقنامه‌ای برای بازگرداندن صلح به افغانستان امضا کردند. در سال ۱۴۰۰ همزمان با خروج نظامیان آمریکایی و ناتو طالبان در افغانستان شروع به پیشروی کرد.

این گروه اکنون بیش از 70 درصد از مساحت افغانستان را تحت کنترل خود در آورده‌اند و تا اشغال کامل افغانستان چند قدم بیشتر نمانده است. در تصاویر روز عکس‌هایی جنگ ۲۰ سال پیش طالبان در افغانستان را ببینید.

منبع: reuters

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عکس روز ، تصاویر روز
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان