تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۰

روزهای سخت در انتظار بازنشستگان!

افزایش بدهی دولت به صندوق های بازنشستگی و همچنین افزایش کسری بودجه دولت به علت اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان، نوید روزهای خوشایندی را نخواهد داد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

رویداد۲۴ صندوق های بازنشستگی در یک دهه گذشته در وضعیت بسیار ناگواری به سر می بردند. وضعیت این صندوق ها ناشی از سیاست های غلط اقتصادی دولت ها و همچنین سرمایه گذاری های زیان ده مدیران همین صندوق ها بود. منابع اصلی صندوق ها در واقع همان کسوراتی است که افراد پیش از بازنشسته شدن به عنوان سپرده سرمایه گذاری برای آینده به این صندوق ها به عنوان بیمه مستمری برای زمان بازنشستگی می پردازند. 

چگونه صندوق های بازنشستگی فروپاشیدند؟

با کاهش سن بازنشستگی در دولت گذشته و افزایش نسبت استخدام شدگان بیمه گذار به نسبت بازنشستگان مستمری بگیر، صندوق ها در وضعیت ناگواری به جهت افزایش تعهدات جاری خود قرار گرفتند. به طور کلی صندوق ها موظف اند که از محل دریافتی کسورات شاغلان بیمه گذار، اقدام به سرمایه گذاری در صنایع و خدمات سوددهی کند که از محل سوددهی این سرمایه گذاری ها، حقوق مستمری بگیران را پرداخت کند. که نتیجه این رفتار نوعا سیاسی دولت، در افزایش چشمگیر تورم خودنمایی کرد و معیشت بازنشستگان را با دشواری های بیشتری همراه ساخت.

    در یک دهه گذشته، به علت افزایش تعداد مشاغل سخت به بیش از شصت گروه شغلی و افزایش تعهدات دولت به بیمه ها برای پرداخت سهم حق بیمه این افراد، اعم از رانندگان تاکسی، قالی بافان، عشایر، نانوایی ها و...، دیون ناشی از افزایش بدهی های دولت به این صندوق ها به میزان چشمگیری افزایش یافته و موجب شده تا این صندوق ها از مرحله زیان دهی مطلق، به آستانه ورشکستگی کامل برسند.


    بیشتربخوانید: همسان سازی حقوق‌ بازنشستگان/ مبلغی را اضافه می‌کنند و از جای دیگر پس می‌گیرند!


    افزایش حقوق بدون پشتوانه برای بازنشستگان!

    با آغاز به کار دولت روحانی، این دولت اقدام به پرداخت حقوق بازنشستگان از محل بودجه دولت کرد. این اقدام غیرقانونی دولت گذشته باعث افزایش شدید تعهدات جاری دولت در لوایح بودجه سالانه شد که نتیجه ای جز افزایش شدید کسری بودجه بر جای نگذاشت.

    اقدامات عوامفریبانه ای نظیر طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان و افزایش حقوق های این افراد، باعث شد تا راه بر هر گونه اقدام اصلاحی در این زمینه بسته شود و یا دستکم پا گذاشتن در این زمین برای اصلاح امور، به سان قدم گذاشتن در میدان مین باشد. با توجه به افزایش چشمگیر تورم در یک دهه اخیر و همچنین زیان دهی سرمایه گذار های پیشین صندوق های بازنشستگی، امکان افزایش حقوق بازنشستگان به طور کامل از میان رفته است و تنها یک اقدام پوپولیستی در این زمینه امکان رخ دادن در کوتاه مدت را دارد. به نظر می رسد که در سال جاری، اتفاقات خوشایندی در انتظار بازنشستگان شریف و عموما عائله مند کشور باشد.

    منبع: گسترش نیوز

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    نظرات شما
    پیشخوان