تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

لحظه به لحظه با دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم در مجلس

دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم با با بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز شد.

ابراهیم رئیسی مجلس یازدهم
رویداد۲۴ مجلس دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم کار خود را با بررسی صلاحیت و برنامه‌های زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد.


بیشتر بخوانید:دولت بهار یا دولت انقلابی؟/ سهم بالای احمدی نژاد در کابینه رئیسی +جدول


روز گذشته ابراهیم رئیسی رئیس جمهور با حضور در مجلس از کلیات برنامه دولت سیزدهم دفاع کرد. سپس مخالفان و موافقان نظرات خود را بیان کردند. پس از آن بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با بررسی صلاحیت وزیر آموزش و پرورش آغاز شد و موافقان و مخالفان و وزیر پیشنهادی صحبت کردند.

امروز نیز دومین روز جلسه رای اعتماد با دستور کار بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات آغاز شد. پس از آن و در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و براساس حروف الفبا برنامه سایر وزرای پیشنهادی نیز بررسی خواهد شد.

نماینده مخالف: وزیر پیشنهادی ارتباطات یک روز سابقه ندارد

عباس زاده مشکینی نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات در این باره گفت: تحصیلات وزیر پیشنهادی با این وزارتخانه مرتبط نیست. وی یک روز سابقه در این وزارتخانه ندارد.

وی با بیان اینکه وزیری که سوار بر کار نباشد نمی تواند موجب تحول شود، گفت: متاسفانه وزیر پیشنهادی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصص و تجربه ندارد.

غنی نظر: وزیر پیشنهادی ارتباطات یک روز می‌گوید با طرح صیانت موافقم و روز دیگر نه

غنی نظر دیگر نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات نیز گفت: مشکل و مخالفت من با آقای زارع پور در حوزه شفافیت است. ایشان در یک کمیسیون می‌گوید با ‎طرح صیانت موافقم و در یک کمیسیون می‌گوید با این طرح مخالفم!

وی افزود: سابقه مدیریت ایشان هم برای یک وزارتخانه پر پول متناسب نیست.

محفوظی، موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات نیز در این جلسه گفت: وزیر پیشنهادی ارتباطات دارای تحصیلات عالی در این حوزه است.

وی افزود: از آقای زارع پور انتظار داریم تمام تلاش خود را برای بومی سازی و استفاده از ظرفیت های داخلی انجام دهد

مجتبی یوسفی دیگر نماینده موافق زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات نیز گفت: نباید فقط به صورت سنتی در بازار‌های بین المللی حضور داشته باشیم، بلکه ایجاد پهنای باند و ارتباطات و مبادلات اینترنتی می‌تواند برای ما ایجاد بازار‌های جدید بکند.

زارع پور: ظرف ۴ سال شبکه ملی اطلاعات را تکمیل می‌کنم

وزیر پیشنهادی ارتباطات با حضور در جایگاه سخنران در مجلس به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت و گفت: افتخار می‌کنم که دغدغه فضای مجازی که امروز نمایندگان دارند بنده ۱۵ سال پیش داشتم. من فقط یک عیسی زارع پور نیستم بلکه نماینده تمام جوانان متخصص هستم.

وی افزود: بنده به عنوان یکی از میلیون‌ها تربیت یافته مکتب امام راحل و مقام معظم رهبری به عنوان یک جوان گام دومی آماده ام که تجربیات ۱۵ ساله تخصصی و اجرایی خود را در صورت رای اعتماد به کار بگیرم.

وی تاکید کرد:در ظرف ۴ سال شبکه ملی اطلاعات را تکمیل خواهیم کرد تا دیگر هیچ اطلاعاتی از کشور خارج نشود.

زارع پور همچنین گفت: مردم را سال‌ها در فضای مجازی بی پناه و تنها گذاشته ایم در صورت تایید اعتبار این نگرانی را بر طرف می‌کنم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع ارتباط با شبکه جهانی نیست.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات در مجلس

صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات توسط کمیسیون امنیت ملی تایید شد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات در مجلس اعلام کرد که کمیسیون امنیت ملی پس از بررسی صلاحیت حجت الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات را تایید می‌کند.

توضیح قالیباف درباره تأیید وزیر پیشنهادی اطلاعات توسط رهبر انقلاب

رئیس مجلس در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهور در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: در اصل ۱۱۰ و ۱۷۶ حوزه دفاعی، امنیتی و سیاست خارجی شخص رهبری مسئولیت دارند. در همه دولت‌های گذشته و کنونی درباره برخی وزرا از رهبری کسب اجازه می‌کنند.

قالیباف گفت: رئیسی گفت که با وزرای بخش‌های امنیتی مانند وزارت اطلاعات از رهبر انقلاب کسب اجازه کردند و ایشان موافقت کردند.

رضوانی نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: آقای خطیب در طول زندگی کار اطلاعاتی کردند، اما اقدام موثری از ایشان مشاهده نشده به طوری که در موضوع "طبری" برخی در مورد او توجیه‌های غیر قابل هضم می‌آورند.

وی افزود: او علیرغم شایستگی به موقع اقدام جدی نمی‌کند. می‌گویند او اگر بخواهد می‌تواند، من هم می‌گویم؛ اما تعلل جایز نیست. آقای خطیب در قبال فتنه سال ۸۸ شفاف امروز اعلام موضع کند.

نمایندگان موافق و مخالف خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات چه گفتند؟

رضوانی، مخالف: آقای خطیب در کمیسیون به درستی گفتند در طول زندگی کار اطلاعاتی کردند، اما اقدام موثری از ایشان مشاهده نشده به طوری که در موضوع طبری برخی در مورد او توجیحات غیر قابل هضم می‌آورند. او علی رغم شایستگی به موقع اقدام جدی نمی‌کند. آقای خطیب در قبال فتنه سال ۸۸ شفاف امروز اعلام موضع کند.

میرزایی، مخالف: در این روز‌ها اخباری مطرح می‌شود که حضرت آقا خطیب را تایید کرده است. اما حضرت آقا در تایید شخص خاصی نظر نمی‌دهند، رییس جمهور گفتند حضرت آقا در مورد خطیب نظر خاصی نداشته‌اند؛ سردار کوثری هم این سخن را تایید کردند. چرا دیدگاه‌های خود را با نسبت دادن به حضرت آقا به کرسی می‌نشانید؟

بروجنی، موافق: برنامه‌های خطیب و گزارش کمیسیون در مورد او را بخوانید. مبارزه جدی با شریان‌های فساد از اصلی‌ترین وظایف وزارت اطلاعات است که در برنامه‌های خطیب آورده شده، صیانت از دارایی‌های ارزشمند کشور جز برنامه‌ها و اهدافش است، کشف توطئه‌ها و خرابکاری‌ها علیه استقلال کشور از دیگر برنامه‌های اوست. او از درون مجموعه اطلاعات است.

زنگنه، موافق: وزیر معرفی شده بیشترین سابقه در آن وزارت‌خانه را دارد. در زمان تصدی خطیب در اطلاعات قم و در بحث ضد جاسوسی، اتفاقات بزرگی افتاده. پرونده مهدی هاشمی در زمان مسئولیت ایشان مورد بررسی قرار گرفته است.

ذورالنوری، موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات:خاتمی و احمدی نژاد خطیب را عزل کردند. زمانی که جلسه سخنرانی هاشمی در سال ۸۵ در قم بهم خورد، فشار شدیدی به خطیب وارد شد. او کاری کرد که برخی از افراد که آنجا دستگیر شده بودند، احکامشون اجرا نشد و این کار خطیب بود.

وی افزود: در تایید خطیب همین بس که یکبار توسط ‎خاتمی و یکبار توسط ‎احمدی نژاد عزل شده است. خاتمی رییس جمهور شده بود و دیداری با آقای ‎منتظری داشتند که سخنان تحریک آمیزی پخش و دعوت به آشوب علیه نظام شد، در حوادثی منجر به حصر آقای منتظری شد. آقای ‎منتظری با دستور شورای عالی امنیت ملی که ‎خاتمی رییس آن بود ‎حصر شد.

جلالی، مخالف خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات: از آقای خطیب انتظار داشتیم مانع نفوذ در حوزه شود. ایشان برای بچه‌های انقلابی قم پرونده سازی کردند. شما برخی فتنه گران را به قم راه دادید، کی اینا‌ها را مدیریت می‌کرد؟

وی افزود: دفتردار شما نامه‌ای را امضا کرد که رهبر انقلاب کوتاه بیاید و انتخابات را ابطال کنند. زمینه مرجعیت شیعه انگلیسی را شما فراهم کردید. در سال ۸۸ می‌خواستیم راهپیمایی کنیم آقای خطیب نگذاشت

خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات در دفاع از برنامه‌های خود گفت: یکی از وظایف اصلی ما صیانت از مردم و دارایی‌های ملت است.

وی با بیان اینکه مردم باید در تامین امنیت عمومی همگام با وزارت اطلاعات باشند، افزود: تمام توان وزارت اطلاعات برای رفع موانع تولید و ایجاد رونق تولید را بسیج خواهم کرد.

آغاز بررسی صلاحیت وزیر اقتصاد در مجلس

سخنگوی کمیسیون اقتصادی از موافقت این کمیسیون با خاندوزی، وزیر پیشنهادی اقتصاد خبر داد.

پاشایی بهرام در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی:  از جمله عواملی که مانع شکوفایی اقتصاد ما شده ذخایر ارز، طلا، تاراج منابع و .. بوده است که هیچ نسبتی با اقتصاد مقا‌ومتی ندارد آثار آن هم گرانی، کاهش قدرت خرید مردم و تعطیلی کسب و کار‌ها بوده است.

وی افزود: تیم اقتصادی دولت سیزدهم با یک نگاه کارشناسانه و با نگاه به داخل نسبت به تهیه برنامه‌ای جامع اقدام نموده است. ما روی برخی از این گزینه‌ها حرف داریم، اما خاندوزی از بهترین گزینه هاست، ارتباط و تعامل با جامعه دانشگاهی دارد و از لحاظ شخصیتی نیرویی جوان است. یکی از دروس ثابتی که او در دانشگاه تدریس می‌کند اقتصاد ایران است.

پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی و نماینده موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد:  دو شرط با آقای خاندوزی داریم؛ سلامت در انجام امور و کارآمدی در انجام وظایف. اگر به توان داخلی تکیه کنیم علی رغم همه تحریم ها، در زمان کوتاه مدت و میان مدت اقتصاد کشور بهبود خواهد یافت.

ویس کرمی، نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد: اقتصاد مانند هوا برای مردم است و جای آزمون و خطا نیست. بهتر نبود آقای خاندوزی در مدیریت‌های میانی با تجربه میشدند و سپس به وزارت می‌رسیدند. ایشان صاحب تالیف و نظریه هستند، اما این نظریات تا چه حد قابلیت اجرایی دارد؟

خاندوزی، وزیر پیشنهادی اقتصاد در دفاع از برنامه هایش گفت: دولت سیزدهم بدون امید بستن به کدخدا و با به کارگیری نخبگان در تقابل تاریخی خود پیروز خواهد شد.  وزارت اقتصاد باید در خط مقدم خنثی سازی تحریم قرار گیرد. وزارت اقتصاد با آرایش تحریم ناپذیری نوسازی می‌کنیم.

وی افزود: با کاهش هزینه تولید، تسریع روند کسب مجوز، بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه و احیای اعتماد از دست رفته، تقویت برونگرایی با همکاری وزارت صمت و خارجه، سامان دادن ظرفیت‌های تولیدی ذیل سهام عدالت، شرایط حرکت به سمت رونق تولید را فراهم می‌کنم.

خاندوزی گفت: من فرزند مجلسم، امیدوارم نماینده مقتدر شما نمایندگان در دولت سیزدهم و یکی از ارکان همگرایی دولت و مجلس انقلابی باشم. مردم ایران از سال آتی ثمرات بزرگ تحول اقتصادی را در کام خود احساس خواهند کرد.

آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت خارجه در مجلس

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با ارائه نتایج بررسی صلاحیت امیرعبداللهیان در این کمیسیون گفت: این کمیسیون برنامه‌های آقای امیر عداللهیان را تایید و ضمن اعلام موافقت با ایشان امیدوار است با حمایت حداکثری نمایندگان، بتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد.

محمدیاری، مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه: از شما میخواهم صریحا اعلام کنید در قبال سیاست‌های دوگانه دولت گذشته مبنی بر تفکیک دیپلماسی سیاسی از دیپلماسی مقاومت چه برنامه‌ای دارید؟ مجلس از شما عقلانیت مبتنی بر مشورت و تفکرات انقلابی را طلب می‌کند.

عنابستانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه: ایشان سابقه همکاری با آقایان ظریف و لاریجانی را دارند و همین باعث نگرانی می‌شود.

علیزاده، موافق حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه:  ایشان در برنامه‌های خود متعهد شدند که برجام و مذاکرات با غرب را تعیین تکلیف کند. هویت امیرعبداللهیان برای غرب و مجموعه داخلی روشن است. او ثابت کرده قائل به دوگانه میدان و دیپلماسی نیست و میدان را پشتوانه دیپلماسی دیده است.

امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه: دیلپماسی اقتصاد و تجارت بین الملل حدود ۴۰ درصد برنامه سیاست خارجه دولت سیزدهم است.مذاکره را ابزار دیپلماسی می‌دانیم و هیچ‌گاه از میز مذاکره منطقی فرار نمی‌کنیم.

پایان دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس

جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) دقایقی پیش به پایان رسید و جلسه بعدی جهت ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی فردا (دوشنبه) است.

 

نظرات شما
پیشخوان