تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

دولت بهار یا دولت انقلابی؟/ سهم بالای احمدی نژاد در کابینه رئیسی +جدول

کابینه ابراهیم رئیسی بیش از هر چیز به کابینه احمدی نژاد شبیه است؛ سهم مدیران احمدی نژادی در کابینه دولت سیزدهم بیش از هر جریان دیگری است.

کابینه ابراهیم رئیسی

رویداد۲۴ کابینه آقای رئیسی تا اینجا کلی حاشیه داشته است. از جمله اینکه برخی این کابینه را کابینه سوم احمدی نژاد می‌خواندند. این کلیدواژه در واقع زمانی منتشر شد که شریعتمداری کابینه خود را کابینه سوم خاتمی خواند و اصولگرایان نیز اصرار داشتند کابینه لاریجانی کابینه سوم روحانی خواهد بود و در مقابل اصلاح‌طلبان هم کابینه رئیسی را کابینه سوم احمدی نژاد می‌خواندند. حالا همه آن حواشی خوابیده است. اما کابینه رئیسی، تقریبا نیمی از صندلی‌هایش را به مدیران ارشد دولت احمدی نژاد داده است.

از فعالان سیاسی، جواد امام یکی از چهره‌هایی بود که به این ترکیب واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت «خوشبختانه کابینه دولت مستقل جناب آقای رئیسی با تلفیقی از نیرو‌های نام‌آشنای در دولت آقای احمدی نژاد به مجلس معرفی شدند. میرکاظمی، رستم قاسمی، محرابیان، وحیدی، امیر عبدالهیان، صالح آبادی، عین اللهی، ساداتی نژاد، جواد اوجی و...»

در واقع چند وزیر احمدی نژاد در کابینه رئیسی حضور دارند، اما هیچکدام در همان وزارتخانه ابقا نشده‌اند علی اکبر محرابیان از وزارت صنایع و معادن به وزارت نیرو رفته است. رستم قاسمی که در دولت احمدی نژاد وزیر نفت بود قرار است وزیر راه و شهرسازی جدید ایران باشد. سردار وحیدی وزیر دفاع احمدی نژاد در مسئولیت حساس وزارت کشور قرار خواهد گرفت. مسعود میرکاظمی که وزیر بازرگانی احمدی نژاد بود حالا معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه خواهد شد و حمید سجادی که در دولت احمدی نژاد نتوانست رای اعتماد برای وزارت ورزش را بگیرد، این بار در دولت رئیسی برای این مسئولیت معرفی شده است.

به جز این افراد، عیسی زارع پور (وزیر ارتباطات)، امیر عبدالهیان (وزارت خارجه)، حجت الله عبدالملکی (وزیر کار و تعاون) رضا فاطمی امین (وزیر صنعت، معدن و تجارت) و سیدجواد ساداتی نژاد (وزیر جهاد کشاورزی) و محمدعلی زلفی گل (وزیر علوم) هم از مدیران میانی دولت احمدی نژاد بودند که حالا به وزارت ارتقا پیدا کرده‌اند. مهمترین غایبان هم فرهاد رهبر و علی نیکزاد هستند که نقش مهمی در ستاد‌های انتخاباتی ابراهیم رئیسی داشتند و به نظر می‌رسد یکی از دلایل تاخیر در معرفی لیست، اختلاف‌هایی بوده که نیکزاد و رهبر هم در آن‌ها نقش داشته‌اند.


بیشتر بخوانید: زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم؛ حامی سرسخت پولی شدن دانشگاه‌ها و نخبه حامی احمدی نژاد!


حمایت احمدی نژاد از ابراهیم رئیسی

به گزارش رویداد‌۲۴ در زمان تبلیغات ریاست جمهوری، کانون دانشگاهیان ایران اسلامی که در میان اعضای شورای مرکزی اش، برخی اعضای کابینه احمدی نژاد هستند با انتشار بیانیه‌ای از رئیسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کرد. سیدمحمدحسینی وزیر ارشاد، محمدعباسی وزیر تعاون و فاطمه واعظ جوادی رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در دولت احمدی نژاد از اعضای شورای مرکزی این حزب سیاسی هستند. این تشکل در سال ۱۳۹۲ از سعید جلیلی برای انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده بود. البته هیچکدام از این افراد، فعلا برای حضور در کابینه رئیسی دعوت نشده اند. رستم قاسمی، حسین دهقان، محمد عباسی و فریدون عباسی نیز از دیگر مدیران ارشد دولت احمدی نژاد بودند که نامزد حضور در انتخابات ریاست جمهوری شدند، اما بعدا از ابراهیم رئیسی حمایت کردند؛ مسیری که تقریبا توسط سعید جلیلی هم پیموده شد با این تفاوت که سعید جلیلی توانست از فیلتر شورای نگهبان عبور کند.

خود محمود احمدی نژاد، اما حاضر به حمایت از رئیسی نشد. با این حال او در موضع‌گیری‌های خود، کنایه‌های تندی به اصلاح طلبان، دولت روحانی و البته خانواده لاریجانی وارد کرد. کنایه‌هایی که ابراهیم رئیسی، بیش از هر فرد دیگری از آن سود برده بود.

در اظهارات احمدی‌نژاد هم سیدابراهیم رئیسی تنها شخصی بود که احمدی‌نژاد با او مشکلی نداشت، رئیسی است. احمدی‌نژاد در اردیبهشت ماه در یک سخنرانی گفته بود «به شما بگویم که این‌ها همه را کنار می‌گذارند به جز نفرات خودشان. به بعضی‌ها گفته‌اند نیا نیا نیا. من به نظرم می‌رسد به آیت‌الله رئیسی هم می‌گویند نیا. ممکن است حالا آقای رئیسی فردا بیاید و بگوید من کاندیدا نیستم و فلان، ولی ما می‌دانیم موضوع چیست»

البته رئیسی دوست ندارد این حمایت علنی باشد. او سال ۹۶ در مناظره‌ها گفته بود مناظره‌ای بین رییس دولت‌های نهم و دهم و رییس فعلی دولت برگزار کنید تا بحث‌های این زمینه تمام شود و دولت نسبت به عملکرد خودش پاسخگو باشد، چرا که ما هر وقت حرفی می‌زنیم می‌گویند دولت قبل، دولت قبل.

در هر صورت کابینه رئیسی نشان می‌دهد، اصولگرایان اگر چه با احمدی نژاد مشکل دارند، اما قوی‌ترین نیرو‌های این جریان را باید در کابینه سال ۸۴ تا ۹۲ جستجو کرد؛ و قطعا در روز‌های آینده مدیران بیشتری از دولت‌های یازدهم و دوازهم در مسئولیت‌های کلیدی قرار می‌گیرند.

احمدی نژاد و رئیسی

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
1
0
سلام این روزها نسبت به حضور بعضی همکاران دولت آقای احمدی نژاد در دولت آقای رییسی مخالفت هایی ابراز شده است...نخست: باید بدانیم که دوره احمدی نژادی دوره ای مملو از عبرت هاست الف: عبرت های خوشایند و موفق ب:عبرت های ناخوشایند و مخرب دوم : با نگاه واحد نمیتوان برای افراد حاضر در دولت احمدی نژادی حکم داد بلکه افراد آن دوره متفاوتند..این افراد حداقل به دو گروه تقسیم می شوند: ۱- افرادی که با آشکار شدن انحراف عقیده ، سخن و عمل احمدی نژاد خصوصا پس از ریاست جمهوری وی باز با لجاجت و بدعهدی به همکاری خود با احمدی نژاد ادامه دادند...۲- افرادی که چه در همان دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد و چه پس از پایان آن عهد خود با نظام و ولایت فقیه نشکستند و همچنان پای در راه محکم و استوارند...نتیجه این که به افراد قسمت اول نباید فرصت حضور و تخریب مجدد داد و در مورد افراد قسمت دوم باید گفت عدم توجه به چنین نخبگانی نابودی سرمایه های عظیم انسانی است و یکی از بزرگترین ثمرات پیروزی آقای رییسی احیای حضور نیروهای مومن انقلابی متخصص می باشد که مظلومانه با ابعاد منفی دولت نهم و دهم سنجیده می شدند و سنجیده می شوند!!!!
رضا قلی کاشف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
0
0
با تشکرفراوان از مقام محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران جناب آقای ریسی بابت انتخاب سه یا چهار یری که در زمان ریاست جمهوری دکتر محمود احمدی‌نژاد، از وزرایا مدیران ارشد نیز بودند اما ای کاش در این محاصره اقتصادی توسط دشمنان خارجی وداخلی،جناب رئیسی از اسطوره‌ای مثل دکتر احمدی‌نژاد درست وزارت اقتصادی بانک مرکزی ویایکی از مدیران ارشدکشور ازتجربیات ارزنده ی جناب دکتر احمدی‌نژاد استفاده می‌شد زیرا به عقیده این حقیر که معلمی بازنشسته،با۳۲سال خدمت هستم وشواهدوقراین درزمان ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد از موفق‌ترین ریس جمهور های این آب وخاک هستند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان