تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۰

چرا شکر گران شد؟

شکر برای دومین بار گران شد. در فروشگاه‌های آنلاین هر بسته شکر ۹۰۰ گرمی با قیمت بیش از ۱۹ هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین قیمت هر کیلو شکر در سوپر مارکت‌ها ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان است. علت گرانی شکر چیست؟

چرا شکر گران شد؟

رویداد۲۴ در سطح تهران برخی سوپر مارکت‌ها شکر ندارند. برخی دیگر این کالای اساسی را با بهای بیشتری به مردم می‌فروشند.  یکی از سوپر مارکت‌ها در منطقه امیرآباد تهران به تجارت‌نیوز می‌گوید شکر نداریم و مردم می‌توانند شکر را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهیه کنند.

او درباره وضعیت شکر توضیح داد شکر گران و توزیع آن به سوپر مارکت‌ها کمتر شده است. بنابراین به دلیل گرانی ترجیح می‌دهیم شکر نخریم.

افزایش ۷۲درصدی قیمت شکر!

آیا توزیع شکر دولتی به خرده فروشان سهمیه‌بندی شد؟ رئیس اتحادیه سوپر مارکت‌ها درباره وضعیت شکر پاسخ داد: شکر از سه ماهه گذشته گران شد. اوایل سال شکر با قیمت هشت هزار و ۷۰۰ تومان فروخته می‌شد اما حالا با ۷۲ درصد افزایش با قیمت ۱۵ هزار تومان به دست مردم می‌رسد.

سعید درخشانی به تجارت‌نیوز گفت: ۲۰ تن شکر دولتی باید به صنف سوپر مارکت‌ها تخصیص پیدا می‌کرد با آن که پول آن مدت‌ها قبل پرداخت شده اما توزیع آن قطره چکانی است.

در حالی برخی از سوپرمارکت‌ها ادعا دارند به دلیل گرانی توزیع شکر کمتر شده است که رئیس اتحادیه سوپر مارکت‌ها گفته شکر در بازار موجود است و کمبودی نداریم. اما اینکه در برخی از مناطق شکر پیدا نمی‌شود علتش این است که برخی واحدهای صنفی به دلیل گرانی از تعاونی‌ها شکر نمی‌خرند!


بیشتر بخوانید: منتظر یک ابرتورم باشیم؟


چرا شکر گران شد؟

ماجرای گرانی شکر چیست؟ دولت به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و حمایت از کشاورزان قیمت مصوب شکر را بالا برد. از طرف دیگر شکر در بازارهای جهانی هم گران شد. همچنین افزایش قیمت ارز نیمایی باعث شد شکر در بازار ایران نوسان افزایشی پیدا کند.

فعالان بازار می‌گویند سیر صعودی قیمت شکر به دلیل افزایش پیک مصرف شکر در مرداد و شهریور ادامه‌ دارد و ممکن است قیمت شکر در روزهای آینده نوسان داشته باشد.

خشکسالی تهدیدی بر قیمت قند و شکر

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به علت نوسان قیمت شکر توضیح داد: برداشت چغندر قند آغاز شده و تا آبان هم ادامه دارد. به دلیل افزایش قیمت جهانی، شکر در بازار ایران روند صعودی پیدا کرد.

قاسمعلی حسنی به تجارت‌نیوز گفت: قیمت شکر برای مصرف‌کننده ۱۵ هزار تومان است. بنابراین فروشگاه‌ها نباید شکر را بیش از ۱۵ هزار تومان به مردم بفروشند.

تولیدکنندگان مواد غذایی می‌گویند هر چند امسال خشکسالی صنعت غذا را تهدید می‌کند. از این‌رو ممکن است امسال برداشت چغندر قندر کاهش پیدا کند که این مساله بر قیمت قند و شکر اثرگذار است.

آمارها نشان می‌دهد که سالیانه دو میلیون و ۱۰۰ تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن شکر در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که با احتساب تولید داخل رقمی حدود ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن از طریق واردات باید تامین شود.

چندی پیش غلامحسین بهمنی، دبیر انجمن تصفیه‌کنندگان شکر به باشگاه خبرنگاران گفته بود:«در حال حاضر قیمت شکر در خرده فروشی‌ها به علت اختلال در سیستم توزیع افزایش یافته است، درحالی‌که در کارخانه به علت عدم کشش بازار تغییری نداشته است!»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان