تاریخ انتشار: ۱۶:۳۸ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۰

پیش‌بینی جذاب از بازار سکه و طلا

به گفته دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، به دنبال افزایش ۲۵ دلاری قیمت هر اونس جهانی طلا به سبب مسائل سیاسی-اقتصادی دنیا و مهمتر از آن، نوسانات به شدت افزایشی نرخ ارز در داخل، بازار سکه و طلا هم در اولین روز فعالیت رسمی خود پس از تعطیلات کرونایی، تکانی بزرگ خورد.

پیش بینی جذاب از بازار سکه و طلا

رویداد۲۴ روز یکشنبه هفته‌ای که گذشت (۳۱ مردادماه) که مصادف با اولین روز بازگشایی بازارها و اصناف پس از تعطیلات شش روزه کرونایی بود،  قیمت‌ سکه و طلا در بازارهای داخلی افزایش ناگهانی پیدا کرد و به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، به دنبال نوسانات افزایشی نرخ ارز در داخل در کنار افزایش قیمت اونس جهانی طلا، قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی نیز دنباله‌رو نرخ ارز شد و در اولین روز فعالیت رسمی خود پس از تعطیلات، جهش قابل توجه از خود نشان داد و سکه پس از مدت‌ها، مرز ۱۲ میلیون تومان را هم رد کرد.

در حالی که انتظار می‌رفت طی این مدت از التهابات بازار کاسته شود اما تا پایان هفته نیز تب‌وتاب افزایش قیمت‌ها ادامه داشت و قیمت‌ها تا آخرین معاملات هفته نسبت به روز آغاز هفته جاری، روند افزایشی خود را ادامه داده بود.

 

    در این رابطه نادر بذرافشان- دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران- در گفت‌وگو یی، در تحلیل وضعیت کلی هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی، اظهار کرد: در طول هفته‌ای که گذشت، شاهد افزایش ۲۵ دلاری اونس جهانی بودیم؛ از سوی دیگر نرخ ارز در داخل نیز نوسانات افزایشی داشت؛ لذا قیمت سکه و طلا در داخل نیز تحت تاثیر افزایش نرخ ارز، همچنان افزایشی پیش رفت.

    وی افزود: افزایش همزمان قیمت هر اونس طلا و نرخ ارز سبب شد که در طول هفته، روند افزایشی در بازار سکه و طلا ادامه داشته باشد. علاوه‌ بر این تا حدودی خبرهای سیاسی- اقتصادی سطح دنیا و مسائل خاورمیانه که بیشتر مربوط به مسائل سیاسی افغانستان است در بازارهای جهانی تاثیرگذار بوده است؛ بطوریکه انفجار روز گذشته در فرودگاه کابل نیز در بازارهای جهانی تاثیرگذار بود و این امکان وجود دارد که روزهای ابتدایی هفته پیش‌رو تا حدودی روند افزایشی هم در اونس جهانی، نرخ ارز و به‌تبع بازارهای داخلی سکه و طلا داشته باشیم.


    بیشتر بخوانید: احتمال ریزش دوباره قیمت طلا


    افزایش میزان تقاضا، اندک بود

    این مقام صنفی در رابطه با میزان تقاضا برای خرید سکه و طلا در پی افزایشی شدن بازار، تصریح کرد: در این هفته با بازگشایی بازار رسمی پس از قریب به یک هفته تعطیلی و روند افزایشی قیمت‌ها، میزان تقاضا برای خرید سکه و مصنوعات طلا نسبت به هفته‌های پیش از تعطیلات اندکی می‌توان گفت که بیشتر شد اما آنچنان قابل توجه نبود که بخواهد سبب التهاب شدید بازار شود.  

    بذر افشان در اعلام آخرین قیمت‌های معاملاتی در بازار سکه و طلای داخلی و تغییرات آن‌ها طی یک هفته اخیر (آغاز فعالیت‌ها از روز یکشنبه بود)، گفت: همانطور که اشاره شد افزایش قیمت اونس جهانی طلا و نرخ ارز در داخل سبب شد که هر قطعه سکه تمام طرح جدید بطور میانگین با ۱۵۰ هزار تومان افزایش به ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار طرح قدیم با ۱۰۰ هزار تومان افزایش به ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برسد. در حال حاضر حباب سکه نیز در محدوده ۸۰۰ هزار تومان قراردارد که نسبت به هفته پیش از آن ۱۵۰ هزار تومان رشد داشته است.

    وی ادامه داد: همچنین هر قطعه نیم سکه نیز ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته و در آخرین معاملات به شش میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسیده‌ است. ربع سکه در حالی که دارای بیشترین میزان حباب در بین قطعات سکه است، اما در طی هفته اخیر تغییر چندانی نداشته و در آخرین معاملات سه میلیون و ۸۳۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است اما سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با افزایش ۵۰ هزار تومانی به دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. به همین ترتیب هر مثقال طلای آب شده حدود ۹۵ هزار تومان رشد داشته و به پنج میلیون و ۸۰ هزار تومان افزایش یافته و هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش ۲۳ هزار تومانی،   یک میلیون و ۱۷۲ هزار تومان در پایان هفته قیمت دارد.  

    امید است با آغاز به کار دولت جدید، بازار ارز مدیریت و قیمت‌ سکه و طلا هم کاهش یابد

    دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران در پایان دررابطه با پیش‌بینی خود از بازارها طی روزهای آتی، تصریح کرد: تجربه ثابت کرده است که سه پارامتر اصلی اونس جهانی طلا، میزان عرضه و تقاضا در داخل و مهمتر از همه نرخ ارز در داخل و بحث ثبات آن تعیین‌کننده روند بازار سکه و طلا در کشور خواهد بود. با توجه به نهایی شدن اعضای کابینه دولت جدید و آغاز به کار آن‌ها، امیدواریم که بازار ارز تحت کنترل قرار گیرد و بازار به ثبات نسبی مناسب برسد.

    امید است که طی روزهای اخیر شاهد این باشیم که دولت ثبات و حتی روند کاهشی در بازار ارز بتواند ایجاد کند؛ بر این اساس با توجه به اینکه تقاضا در بازار طی هفته‌های اخیر چندان زیاد نبوده است، احتمال این می‌رود که قیمت‌ها ثبات پیدا کرده و حتی روند کاهشی هم داشته باشند.

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: قیمت دلار ، قیمت طلا
    نظرات شما
    پیشخوان