تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۰

کدام کالاها ارزان و کدام کالاها گران شدند؟

جدیدترین آمار منتشره از سوی وزارت صمت نشان می‌دهد که قیمت برخی از انواع خوراک دام و طیور، مرغ، روغن و همچنین آهن آلات در خرداد ماه امسال بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته و بین ۲ تا بیش از نزدیک به چهار برابر شده و ۴۸ کالا از جمله برخی از انواع گوشت، تخم مرغ، برنج، لبنیات، صیفی‌جات، حبوبات، قند و شکر، چای، شوینده کاغذ و لاستیک برخی خودروها بیش از ۵۰ درصد گران شدند.

افزایش قیمت کالاهای اساسی

رویداد۲۴ از بین ۹۶ کالایی که تغییرات قیمت آن‌ها از خرداد ماه سال گذشته تا ماه مشابه امسال منتشر شده، قیمت ۲۱ کالا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و قیمت آن‌ها بین دو تا نزدیک به چهار برابر شده است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به جوجه یک روزه است که قیمت آن در مدت یاد شده ۲۸۹.۷ درصد افزایش یافته و ۳.۸ برابر شده است.

در کنار آن باید به کنجاله سویا وارداتی با ۱۰۹.۶ درصد، جو داخلی و خارجی با ۱۵۸.۷ و ۱۳۵ درصد، ذرت داخلی با ۱۱۹.۲ درصد و سبوس گندم با ۱۰۳.۵ درصد افزایش قیمت اشاره کرد؛ چراکه این کالاها نیز به عنوان خوراک دام و طیور بر قیمت مرغ، گوشت، تخم مرغ و لبنیات نیز تاثیرگذارند. قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ تازه نیز در همین ماه با افزایش ۱۱۹ و ۱۰۵.۶ درصدی نسبت به خرداد پارسال به حدود ۱۸ هزار و ۲۰۰ و ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

البته قیمت مرغ در ماه‌های اخیر به ۴۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که فروردین ماه سال جاری قرارگاه ساماندهی مرغ، قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم را برای مصرف کننده ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین کرد ولی این قیمت بیشتر از یک ماه دوام نداشت و مرغ از اواخر اردیبهشت ماه و اوایل خرداد در یک مرحله به ۳۰ هزار تومان و در مرحله دوم یعنی ابتدای تیرماه به حدود ۴۰ هزار تومان نزدیک شد.

قیمت نخود، روغن و برخی آهن آلات هم دو برابر شد

در این میان برخی از کالاهای دیگری که قیمت آن‌ها طی یک سال بیش از دو برابر شده شامل برخی از انواع حبوبات، روغن و آهن آلات است؛ به‌طوری که در خرداد امسال قیمت نخود، کره پاستوریزه، روغن نیمه جامد ۴.۵ کیلویی و حلب ۱۶ کیلویی روغن نباتی معمولی به ترتیب ۱۳۴.۴، ۱۲۵.۹، ۱۲۷.۷ و ۱۳۷.۵ درصد نسبت به خرداد سال قبل افزایش یافته است.

بنابراین در خرداد ماه امسال قیمت هر کیلو نخود به ۲۹ هزار تومان، کره پاستوریزه ۱۰۰ گرمی به بیش از ۱۰ هزار تومان، روغن نیمه جامد ۴.۵ کیلویی و حلب ۱۶ کیلویی روغن نباتی معمولی به حدود ۸۱ و ۲۸۱ هزار تومان رسیده است.
همچنین ۹ کالای دیگر با افزایش قیمت بیش از ۱۰۰ درصد در گروه آهن آلات شامل تیر آهن نمره ۲۷ با ۱۳۵.۱ درصد، دو نوع میلگرد با ۱۰۸.۱ و ۱۰۹.۴ درصد، ورق سیاه با ۱۳۰.۲ درصد، دو نوع سیم با ۱۵۶.۸ و ۱۷۶.۴ درصد، سیمان خاکستری تیپ دو با ۱۱۱.۱ درصد و همچنین گچ سفید با ۱۰۱.۱ درصد افزایش قیمت قرار دارد.


بیشتربخوانید: افزایش باورنکردنی قیمت کالاهای اساسی


۴۸ کالا از جمله گوشت گوساله، برنج و لبنیات بیش از ۵۰ درصد گران شدند

در این میان ۴۸ کالا هم بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشتند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها برخی از انواع گوشت، برنج، لبنیات، صیفی‌جات، حبوبات، قند و شکر، چای، شوینده کاغذ و لاستیک خودروها است.
برای مثال قیمت برنج تایلندی، هندی و پاکستانی باسماتی با ۹۰.۹، ۸۴ و ۵۱.۴ درصد در خرداد امسال به ۱۴ هزار و ۸۰۰، ۲۳ هزار و ۷۰۰ و ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.

همچنین در این مدت قیمت شیر خام درب دامداری، شیر یک لیتری و ماست ۹۰۰ گرمی پاستوریزه پرچرب و پنیر تتراپک روزانه با ۸۱.۸،  ۷۵.۱، ۵۸.۷ و ۸۱.۳ درصد افزایش قیمت به حدود ۵۰۰۰، ۱۳ هزار، ۹۰۰۰ و ۲۵ هزار تومان رسیده است.
از بین دیگر کالاهای مهم در این بخش می‌توان به محصولات پروتئینی اشاره کرد که برای مثال در این مدت قیمت هر کیلو تخم مرغ با ۶۹.۱ درصد، گوساله زنده ۵۸.۲ و گوشت گوساله مخلوط با ۵۱.۷ درصد به حدود ۱۷ هزار، ۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۱۶ هزار تومان رسیده است.

لپه و لوبیا چیتی با ۷۱.۲ و ۵۵.۳، سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی با ۵۹.۸، ۷۷.۶ و ۹۹.۶ درصد، روغن مایع آفتابگردان با ۷۵.۴، شکر سفید، بسته بندی و قند شکسته با ۸۴.۵، ۶۲.۸ و ۶۷.۱ درصد، انواع چای خارجی با ۶۷ تا ۷۱ درصد و برخی از انواع شوینده شامل پودر، مایع و صابون با ۶۲ تا ۶۷ درصد، کاغذ آ چهار و دفرچه مشق ۴۰ برگ ۷۸.۹ و ۸۱.۶ درصد افزایش قیمت و همچنین برخی ز انواع تیرآهن، سیمان،لاستیک و یخچال و فریزر بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

برنج ایرانی کمتر از خارجی گران شد

از بین مهم‌ترین کالاهایی که در مدت یاد شده کمتر از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشتند هم می‌توان به برنج طارم اعلا ،داخلی هاشمی و برنج داخلی خزر با ۴۰.۷، ۳۹.۹ و ۳۵.۶ درصد، ماکارونی ۵۰۰ و گرمی با ۳۵.۹ و ۴۱.۴، عدس با ۳۹.۸، لوبیا قرمز با ۳۵، موز با ۴۹.۹، خرما مضافتی با ۳۴.۵، گوشت گوسفندی مخلوط و گوسفند زنده با ۳۷.۴ و ۳۲ درصد، شیر یک لیتری و ماست ۲.۵ کیلویی کم چرب با ۴۶.۷ و ۴۹.۸، دستمال کاغذی با ۳۰، کاغذ چاپ ۷۰ گرمی اندونزی و روزنامه وارداتی با ۴۶.۹ و ۴۷.۱ درصد، انواع روغن موتور با حدود ۴۰ تا ۴۴ درصد، انواع تلویزیون با ۳۹ تا ۴۲ و ماشین لباسشویی با ۳۳.۳ درصد افزایش قیمت اشاره کرد.

کدام کالاها ارزان شدند؟

در این میان در مدت یاد شده فقط قیمت سیب زرد و پرتقال تامسون شمال به ترتیب ۱.۱ و ۰.۲ درصد کاهش یافته و قیمت این دو محصول در خرداد امسال به نزدیک ۱۴ و ۱۱ هزار تومان رسیده است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان