تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
نماینده شیراز در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

برای مقابله با اختلاس از چین الگو بگیریم/ حکم اعدام باید بیشتر شود

پاک فطرت گفت: سیاست‌های اقتصادی توسط مردم عادی وضع نمی‌شود، پس باید در ابتدا جلوی سوءاستفاده برخی تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان را گرفت و در ادامه، اقتصاد سالم را به معنای واقعی پیاده کرد.

علیرضا پاک فطرت

رویداد۲۴ محمد آیتی: وقتی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ با آن شعار و آرمان‌های ارزشی، انقلاب اسلامی پیروز شد کمتر کسی تصور می‌کرد که در یکی، دو دهه بعد از آن، با انبوهی از اختلاس‌های بزرگ روبرو شویم. چند سالی است که در بسیاری از مواقع وقتی تلویزیون را روشن می‌کنیم شاهد تصاویری از جلسه دادگاه اختلاس‌گران هستیم و موضوع دردناک این است که این‌دست اتفاقات دیگر تبدیل به روال شده است و مردم می‌پرسند چرا با وجود این برخوردها، فساد نه تنها کمتر نشده که مرتباً ابعاد آن گسترده‌تر هم می‌شود؟

علیرضا پاک فطرت نماینده شیراز معتقد است شعار مبارزه با فساد و فسادستیزی تبدیل به دکان برای برخی افرادی شده که خودشان از هر فسادگری بدترند. او به رویداد۲۴ گفت: ما کشوری هستیم شیعه که رهبرش مولا علی است. همه علی را مظهر عدالت می‌دانیم، اما با وجود این شعار‌های پرزرق و برق شاهد فساد‌های سنگین اقتصادی هستیم.

نماینده مردم شیراز تصریح کرد: فسادی که هر روز ابعاد آن بیشتر بر همه روشن می‌شود، حرف و آمار مردم نیست، بلکه گفته مسئولان است و به اعتقاد من، این فسادگران که به رانت‌های بزرگ وصلند مهمترین ضدانقلاب‌ها هستند.

پاک فطرت با اشاره به اینکه باید با سالم‌سازی اقتصاد و افزایش تولید، مردم و مخصوصاً جوانان را به آینده بهتر امیدوار کرد، گفت: متاسفانه مسیر چند سال اخیر با شیب تند بی‌اعتمادی و تبعیض را در جامعه افزایش داده و همین رویکرد باعث شده بسیاری از مردم در بزنگاه‌ها مثل حضور در انتخابات پای کار نباشند.


بیشتر بخوانید: برداشت شبانه ۱۲ هزار میلیاردی از جیب سپرده گذاران/ چگونه بانک صادرات اموال بیت المال را به جیب یک بانک خصوصی ریخت؟


عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: ایران در بسیاری از مناسبات با کشور چین تعامل و همکاری دارد و چه اشکال دارد که ما هم از برخی الگو‌های مبارزه با فساد آن‌ها بهره ببریم. وقتی فردی تصمیم‌گیر یا آقازاده یا خانم‌زاده‌ به بیت‌المال دست‌درازی می‌کند حتماً باید برخورد محکمی با آن‌ها داشت وگرنه برخورد با مسامحه به هیچ عنوان بازدارنده نیست. کسی که حق بیت‌المال را بالا کشیده و نمی‌تواند پول را برگرداند حتماً باید اعدام شود. از این‌رو باز هم تاکید دارم باید در این رابطه بیشتر از چین تاسی گرفت.

وی اظهار داشت: رفتار‌های برخی مسئولان، اعتماد را در جامعه به حداقل رسانده و این موضوع، مشروعیت سیستم را هم تحت‌الشعاع قرار داده که این برای نظام زنگ خطر بزرگی است.

پاک فطرت با اشاره به اینکه طرحی را با عنوان «تشدید مجازات مقامات جمهوری اسلامی ایران» و با حدود ۶۰ امضا در حال پیگیری هستیم، گفت: طرح در اداره قوانین مجلس است و سپس به دست هیات رییسه می‌رسد و امیدوارم زودتر به صحن بیاید تا با تصویب آن، شاهد بازدارندگی بیشتر در انحرافات سطوح بالای کشور باشیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا خلاء قانونی در مبارزه با فساد وجود داشت که شما روی به چنین طرحی آوردید؟ گفت: حکم سنگین این نیست که فردی برایش ۲۰ سال حکم زندان صادر شود و سپس پنج سال به زندان آن هم در اتاق لاکچری با امکانات برود و با پولی که دارد چهار نفر مفت‌خور را دور خود جمع کند و برای هم جُک بگویند. برخی از همین افراد بعد از آزاد شدن حتی پول بیت‌المال را برنمی‌گردانند که به اعتقاد من، حکم آن‌ها باید اعدام باشد و مسامحه در این بخش بازدارندگی ایجاد نخواهد کرد.

این چهره اصولگرای مجلس یازدهم عنوان کرد: وقتی اقتصاد سالم نیست مرتباً می‌شنویم که در گوشه گوشه کشور خفت‌گیری برای گرفتن وجه کم نقدی یا مثلاً تلفن همراه و... صورت می‌گیرد و گاهی هم فرد مالباخته با ضربات چاقو جانش را از دست می‌دهد. مطمئن باشید اگر این اختلاس‌های کلان نبود این آسیب‌های اجتماعی به حداقل می‌رسید.

پاک فطرت با اشاره به اینکه اول باید جلوی فساد را گرفت و سپس به سالم‌سازی اقتصاد روی آورد، گغت: سیاست‌های اقتصادی توسط مردم عادی وضع نمی‌شود، پس باید در ابتدا جلوی سوءاستفاده برخی تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان را گرفت و در ادامه، اقتصاد سالم را به معنای واقعی پیاده کرد.

وی در ادامه افزود: دستگاه قضایی اصلاً نباید در صدور حکم با مفسدان اقصادی مسامحه کند، زیرا اگر این اتفاق بیفتد، سرمایه نظام که اعتماد مردم است و سال‌هاست آسیب دیده، روز به روز کاهش پیدا می‌کند و برخی مردم هم که تبعیض را می‌بینند گاهی برای گرفتن حق خود روی به کار‌هایی می‌آورند که تخلف است، یعنی آن‎ها خود را محقق می‌دانند و ساده‌ترین راه را در روندی غیر از قانون جستجو می‌کنند.

نماینده شیراز در پایان خاطرنشان کرد: اگر برخورد با رییس جمهور و وزرا و مقامات عالیرتبه را بدون مسامحه در دستور کار قرار دهیم تا حدی اعتماد از دست‌رفته مردم برمی‌گردد و این برای نظام یک امتیاز است. به طور مثال وقتی برخی مقامات کشور گفتند پولتان را وارد بورس کنید تا تولید رونق بگیرد و این اتفاق نیفتاد و اصل سرمایه مردم هم دود شد، حتماً ضرورت داشت که با آن افرادی که این تشویق‌ها را کردند برخورد جدی می‌شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
0
2
برای جلوگیری از بیشتر اختلاص ها بهتر است مانند سایر کشورهای جهان استاندارد های مبادلات مالی را رعایت کنیم.
اگر یک کیسه پول نقد یا طلا را برای خرید خارجی و یا دور زدن تحریم ها تحویل هر کسی نماییم، باید منتظر همان اختلاص ها هم باشیم.........
نادر
|
Turkey
|
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
1
1
خدا رحم کنه به ما با این موجوداتی که رفتن مجلس، چاره هر کاری رو در اعدام و کشتن می‌بینند.
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
0
0
تنها راه ..ادامه نداشتن فساد...اعدام است...ایاخدا خوشش می آید..یکی سرش توی سطل زباله..و دیگری...با پول این مردم فقیر..در غرب عیش و نوش بکند؟اگراعدام هم نباشد...حبس ابد بدهید....تا ترس نباشد..تازنده ایم دزدان قلم بدست..کشورمان راچپاول میکنند..
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان