تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۰

اختلاف اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۲ شدت می‌گیرد؟

عضو مرکزی شورای وحدت گفت: همانطور که در دو سر طیف اصلاحات، عباس دوزدوزانی و عباس عبدی منتقد یکدیگر بودند این وضعیت در دو سر طیف اصولگرایی نیز بین شورای وحدت و ائتلاف وجود دارد بطوریکه اختلاف آن‌ها در همین انتخابات شورای شهر ۱۴۰۰ بروز کرد، اوج این وضعیت می‌تواند در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ رخ دهد.

اختلاف اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۲ شدت می‌گیرد؟

رویداد۲۴ حسین‌الله کرم، دبیر شورای حزب الله و عضو مرکزی شورای وحدت؛ در خصوص یکدست شدن سه قوه اظهار کرد: پدیده یکدست شدن سه قوه برای اولین بار نیست که رخ می‌دهد. این پدیده در دولت اول مرحوم آقای هاشمی سپس در دولت اول آقای احمدی نژاد و مهمترین آن در دولت اول آقای روحانی رخ داد که حاصل آن تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام در مجلس بود.

به گزارش برنا، او افزود: این در حالی است که وقتی برجام نتوانست منافع ملی را تامین کند، مردم در مجلس یازدهم به منتقدین برجام رای دادند که منجر به تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، حفظ منافع ملی و مقابله در انحراف از برجام شد. این وضعیت در دور اول ریاست جمهوری آقای هاشمی باوجود یکدستی سه قوه نیز با انتقاد رهبری در تقابل توسعه با عدالت، تهاجم فرهنگی و... رخ داد از این رو می‌توان گفت نظارت رهبری بر عملکرد قوا، رای مردم در گردش نخبگان، از هر گونه انحراف قوا از منافع ملی جلوگیری کرده است.

الله کرم ادامه داد: البته وجود دستگاه‌های نظارتی متعدد و همچنین وجود گفتمان‌های درون جناحی نیز می‌تواند از پنهان کاری، لابی گری‌ها و ناکارآمدی‌های ناشی از یکدستی سه قوا جلوگیری کند. ضمنا هرگاه در ساختار سیاسی یکدستی رخ دهد و جریان منتقد بهر دلیلی از سه قوه کنار برود، بلافاصله درون جناح یکدست شده حاکم، منتقد گفتمانی زائیده می‌شود. زیرا جریان‌های سیاسی، ساختاری طیف گونه دارند بطوریکه دوسر طیف گا‌ها به شکل منتقد یکدیگر عمل می‌کنند. همانطور که در دو سر طیف اصلاحات، بین العباسین (عباس دوزدوزانی - عباس عبدی) منتقد یکدیگر بودند این وضعیت در دو سر طیف اصولگرایی نیز بین شورای وحدت و ائتلاف وجود دارد بطوریکه اختلاف آن‌ها در همین انتخابات شورای شهر ۱۴۰۰ به شکل دو لیست با اشتراک صفر بروز کرد، اوج این وضعیت می‌تواند در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ رخ دهد.


بیشتر بخوانید: مطالبه‌گری تا اطلاع ثانوی ممنوع!/ چگونه اصولگرایان مخالف انتقاد شدند؟


او متذکر شد: بر همین اساس یکدستی سه قوه در ایران عمدتا می‌تواند انسجام بخشی در عمل و نظر را با موفقیت دنبال کند والا با وجود رهبری، گردش نخبگان، دستگاه‌های نظارتی و ساختار طیف گونه جریان‌های سیاسی، امکان پنهان کاری، لابی گری و ناکارآمدی ناشی از یکدستی سه قوا را منتفی یا به حداقل می‌رساند.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این پرسش که آیا اصولگرایان در انتخابات آتی پیروز خواهند شد، گفت: از آنجا که رای مردم طی ۴۳ سال گذشته نشان از اعتماد دو مرحله‌ای به رئیس جمهور بوده است، پیش بینی می‌شود این وضعیت ادامه یافته و آقای رئیسی هر دو مرحله ۴ ساله ریاست جمهوری را در اختیار داشته باشد، اما رای مردم در مورد مجلس متفاوت بوده است.

او ادامه داد: گرچه رای مردم در مجلس هم زمان با دور اول رئیس جمهور، همسو و درحمایت از رئیس جمهور حاکم بوده است، اما رای مردم در مجلس هم زمان با دور دوم رئیس جمهور متفاوت بوده است به شکلی که گاهی از مواقع، بالانس کننده رئیس جمهور بوده و گاهی نشان گر چشم انداز مردم به رئیس جمهور و دولت بعدی بوده است. از این رو به نظر می‌رسد مجلس آینده بطور کامل همسو با رئیس جمهور کنونی باشد.

منبع: برنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان