تاریخ انتشار: ۱۸:۲۳ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

گردان اصلاحیون و شکاف در میان اصولگرایان/ حمایت از درگیری‌های پنجشیر، مقاومت یا فتنه؟

مقاومت پنجشیر و دفاع از آن در ایران نه تنها به ایجاد اختلاف میان اصولگرایان و اصلاح طلبان منجر شده است بلکه اصولگرایان را نیز مقابل یکدیگر قرار داده.

مقاومت پنجشیر

رویداد۲۴ حوادث پنجشیر، باعث ایجاد شکاف جدیدی بین اصولگرایان و فعالان مدنی شده است. اصلاح طلبان، که به کنایه، سال‌هاست رقیبان اصولگرای خود را با طالبان مقایسه می‌کنند، در روز‌های حمله دوباره طالبان، با نگرانی اخبار افغانستان را پیگیری می‌کردند. بعد از ظهور احمد مسعود در پنجشیر نیز با استقبال از قدرت گرفتن او، از حاکمیت خواستند به کمک نیرو‌های مقاومت در پنجشیر برود، خواسته‌ای که تا امروز با آن مخالفت شده است.

این اعتراض‌ها، باعث شده اصولگرایان با یک تناقض جدی مواجه شوند. آن‌ها که مداخله نظامی ایران در سوریه و یمن و ... را به عنوان دفاع از ارزش‌های انسانی و اسلامی توجیه می‌کردند، حالا نسبت به افغانستان موضعی منفعلانه دارند. اصولگرایان هم البته همین ایراد را به اصلاح طلبان می‌گیرند و آن‌ها را به استاندارد دوگانه متهم می‌کنند و می‌گویند چرا در زمان حملات نظامی ایران به سوریه، حامی سیاست‌های جمهوری اسلامی نبودید و شعار نه غزه نه لبنان سر می‌دادید؟

خبرگزاری تسنیم در مطلبی می‌نویسد گروه‌هایی هستند که عملکردشان نسبت کاملی با عقلانیت انقلابی ندارد؛ یک گروه که همیشه سعی کرده است در هر برهه‌ای به فریاد آمریکا برسد... همین گروه حالا صبح تا شام، ریاکارانه و به‌دروغ سرود مقاومت می‌خواند!


بیشتر بخوانید: به قدرت رسیدن طالبان و خواب خوشی که برای ایران تعبیر نشد


البته اصولگرایان فقط با چند مطلب در فضای مجازی مخالفت نمی‌کنند. روز چهارشنبه که جمعی از مردم ایران و افغانستان، مقابل سفارت پاکستان تجمع کرده بودند تا نسبت به اقدامات اسلام آباد در حمایت از طالبان علیه مقاومت پنجشیر اعتراض کنند، برخورد‌هایی با تجمع کنندگان صورت گرفت و چند نفری برای چند ساعت بازداشت شدند. این تجمع هم هیچ بازتابی در رسانه‌های رسمی ایران نداشت. این در حالی بود که در دولت روحانی، در حمله نیرو‌های ارزشی به سفارت عربستان در اعتراض به اتفاقات بحرین، سفارت این کشور برای چند ساعت در اختیار اشغالگران درآمد و با دخالت نیروهای پلیس غائله خوابید و در نتیجه چند سال است که ارتباط کنسولی بین ایران و عربستان به حداقل میزان ممکن رسیده است و سفارتخانه‌هایشان در دو کشور تعطیل شده است.

البته اصولگرایان به این حد هم بسنده نکردند و به صراحت معتقدند در صورتی که بین مقاومت پنجشیر و نیرو‌های طالبان، درگیری نظامی رخ دهد، اصلاح طلبان مسئول و مقصر خواهند بود. خبرگزاری راه دانا می‌نویسد «ماجرای جنگ پنجشیر و طالبان درست بعد از شکست فضاحت بار آمریکا و فرار تحقیر آمیز آن‌ها از افغانستان اتفاق افتاده و این یک ماموریت است که گروهبان‌های سایبری آمریکا در ایران مانند امثال تاج زاده‌ها، زیباکلام‌ها و عباس عبدی‌ها به دنبال دستور بنگاه‌های جاسوسی و رسانه‌ای آمریکایی به دنبال دامن زدن به بحران‌های افغانستان با حمایت از جنگ‌های داخلی در این کشور باشند.»

این واکنش رسانه‌های اصولگرا، به نظر می‌رسد ناشی از تناقض مواضع خود آن‌ها باشد والا در میان شخصیت ها، جریان‌ها و احزاب اپوزیسیون و اصلاح طلب، نمی‌توان فردی را یافت که هم به صراحت مخالف حمله نظامی ایران به سوریه باشد و هم امروز از مداخله نظامی در افغانستان دفاع کند. مثل عباس عبدی که در توییتر نوشته است از ابتدا از مذاکراه با طالبان دفاع کردم. به نظرم دلیلی نداشت که ایران تندتر از آمریکا و دیگر کشور‌ها رفتار کند. تا اینجا مشکلی نبود. ولی حمایت تبلیغاتی از آنان و پشت کردن به متحدان اصلی ایران در افغانستان نه تنها اخلاقی و جوانمردانه نیست بلکه خلاف منافع ملی است.

مقاومت پنجشیر و تشکیل گردان اصلاحیون!

حسین شریعتمداری نوشت: برادر عباسی نوشته‌اند: «اصلاح‌طلبانی که امروز علم جنگ برداشته و نظام را به مداخله در فتنه ‎پنجشیر تحریص می‌کنند، همان کسانی هستند که در زمان اشغال کویت توسط صدام و حمله آمریکا به عراق، صدام را خالد بن ولید خوانده و خواستار مداخله ایران در جنگ خلیج‌فارس به نفع صدام شدند» در واقع اشاره حسین شریعتمداری به جریان خط امام است که به شدت با سلطه آمریکا مخالف بود، اما نکته جالب اینجاست که کیهان، مقاومت پنجشیر را فتنه خوانده است و حساب خود را از نیرو‌های مقاومت جدا کرده است. 

مدیرمسئول کیهان به همین حرفها اکتفا نکرده و از اصلاح طلبان حامی مقاومت پنجشیر خواسته تا خود به این منطقه لشکر کشی کنند. وی در بخشی از یادداشت خود نوشته: "حالا یک پیشنهاد منطقی و همه‌پسند در میان است و آن اینکه یک تیپ از مدعیان اصلاحات تشکیل شود و مدعیان اصلاحات جهت اعزام به افغانستان در آن ثبت‌نام کرده و برای مبارزه به پنجشیر و یا هر نقطه دیگر افغانستان اعزام شوند. "

مواضع کیهان، صدای احمد زیدآبادی فعال سیاسی اصلاح طلب را نیز درآورده و وی در یادداشتی با عنوان «تو چنانکه می‌نمایی هستی؟» به تناقض در کلام مدیرمسئول کیهان اشاره کرده و نوشت: مدیر مسئول روزنامۀ کیهان نوشته است: یادم می‌آید در جریان جنگ ۳۳ روزۀ لبنان که مسئولان روزنامۀ کیهان از پشت میزهایشان در تهران با نشر مطالب تحریک‌آمیز بر آتش منازعه در آن کشور بنزین می‌ریختند و لبنانی‌ها را به ادامۀ جنگ تا آخرین قطرۀ خون خود ترغیب می‌کردند، من در یکی از نوشته‌هایم خطاب به آن‌ها نوشتم: خب اگر جنگِ لبنان تا این اندازه برایتان شیرین و لذت‌بخش و نعمت و مایۀ مباهات است، چرا پشتِ میزهایتان در تهران میخکوب شده‌اید و بیدرنگ راهی جبهۀ نبرد با اسرائیل در جنوب لبنان نمی‌شوید؟ اگر چنار‌های خیابان، ولی عصر از جایشان تکان خوردند، آن‌ها هم از جایشان تکان خوردند! به هر حال، خود در جای امن نشستن و دیگران را به جانفشانی فراخواندن، ناپسند است. حال طرف می‌خواهد اصلاح‌طلب باشد یا مدیر مسئول کیهان و یا هر فرد دیگری در هر گوشۀ دنیا!

محمدعلی ابطحی رئیس دفتر اصلاحات نیز در توییتی به پیشنهاد مدیرمسئول کیهان برای تشکیل گردان اصلاحیون برای اعزام به دره پنجشیر واکنش نشان داده و گفته که مقاومت ملی افغانستان نیازمند حمایت است و نه جنگ.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: افغانستان ، طالبان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
3
0
به این بچه ای که علیه شریعتمداری حرف زده بگید استاد شریعت جانبار جنگ هستن، اون وقت که شما در حال....بودی
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
1
2
ننگ بر کیهان که همیشه مواضع ضد ایرانی و ضد انسانی دارد
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
0
2
افغانستان چسبيده به ما ، تازه كليشون ايراني هستند و اشتباهي جزئ افغانستان شدن
kamal
|
Canada
|
۰۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
1
1
مداخله در درگیری طالبان و پنجشیر حماقت محض است , آمریکا به مدت ۲۰ سال ۲ تریلیون دلار برای مقابله با طالبان و حمایت از دولت دست نشانده در کابل خرج کرد و سرانجام شکست خورد , ایران با کدام امکانات می خواهد وارد جنگ داخلی افغانستان شود ؟ وارد شدن ایران در جنگ داخلی افغانستان گرفتار شدن در باتلاقی است که رهایی از آن ممکن نخواهد بود , ایران باید سیاست صبر را ادامه بدهد , زمان به سود طالبان نیست .طالبان با ابر چالش حکمرانی روبروست و اگر نتواند مشگلات اقتصادی را حل کند مردم افغانستان دیر یا زود به مخالفت با آنها برخواهند خواست .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان