تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۰

آمریکا یک واکسن جدید ساخت!

محققان موفق به ابداع یک واکسن استنشاقی علیه باکتری مولد ذات الریه در محیط بیمارستان به نام «کلبسیلا پنومونیه» شدند.

راه های پیشگیری از ویروس کرونا

رویداد۲۴ از پایگاه اینترنتی دانشگاه «تولین»، این واکسن که توسط محققان دانشکده پزشکی این دانشگاه ابداع شده است، در آزمایش روی موش ها آنها را در برابر چندین گونه باکتری محافظت کرد.

در حال حاضر هیچ واکسنی با مجوز اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا برای پیشگیری یا درمان این عفونت وجود ندارد و یک گونه باکتری مقاوم به دارو، سالانه مسئول ابتلای حداقل هفت هزار و ۹۰۰ مورد به ذات الریه و ۵۲۰ مورد مرگ ناشی از این بیماری در آمریکا شناخته شده است.

    اکنون محققان دانشگاه تولین در آمریکا، نوعی واکسن استنشاقی ابداع کرده‌اند که در آزمایش روی موش‌ ها توانست یک واکنش ایمنی قوی را در برابر چندین گونه از این باکتری ایجاد کند. ابتلا به کلبسیلا پنومونیه، بیشتر در بیمارستان‌ها رخ می‌ دهد و بیماران را به ذات الریه، عفونت در جریان خون و اندام‌های خاص مبتلا می‌ کند.


    بیشتر بخوانید: عوامل مؤثر بر سرعت شیوع کرونا


    موضوع نگران‌ کننده این است که این باکتری در برابر طیف گسترده‌ای از آنتی‌بیوتیک‌ ها مقاومت می کند و موضوع نگران‌کننده‌تر این که در حال حاضر، گونه‌های ویروسی جدیدی در حال ظهور هستند.

    اکنون این واکسن جدید به جای تزریق وریدی می‌ تواند به صورت استنشاقی به کار رود تا مستقیم به ریه‌ها برسد؛ جایی که بیشتر باکتری‌ها در آن ساکن هستند. این واکسن در آزمایش روی موش‌ ها توانست یک واکنش ایمنی قوی ایجاد کند. محققان در این مطالعه موش ها را در معرض سه گونه متفاوت از کلبسیلا پنومونیه قرار دادند و مشاهده کردند که این واکسن به صورت موثر از آنها محافظت کرد.

    دکتر «جی کولز» از محققان این مطالعه گفت: دلیلی وجود ندارد که نتوان از این واکسن برای مقابله با باکتری عامل ذات الریه استفاده کرد. به باور من، این پژوهش، بستری را برای تجدید نظر در مورد نحوه استفاده از واکسن‌ های عفونت تنفسی فراهم می‌کند؛ بطوری که شاید به جای تزریق عضلانی باید از واکسن‌ های استنشاقی استفاده کرد تا مستقیم به محل عفونت برسد.

    منبع: ایرنا
    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: واکسن کرونا
    نظرات شما
    پیشخوان