تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۰۱ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

خانم‌ها؛ به جای مهریه این حقوق را بگیرید

بروز مشکلات زیاد اقتصادی و گرانی سکه که در چند ماه گذشته با افزایش تعداد زندانیان مهریه همراه بود، بحث پیدا کردن جایگزینی برای مهریه را به مسئله محفل‌های رسمی و غیر رسمی، رسانه‌ها و مراجع قضایی و همچنين مجلس، تبدیل کرد. که در این بخش بخش مشاوره حقوقی آنلاین به آن پرداخته‌ایم.

شروط ضمن عقد ازدواج

رویداد۲۴ یکی از موارد مطرح شده که بعضی از کارشناسان بر آن تاکید دارند، جایگزینی شروط ضمن عقد به‌جای مهریه است.

شروط ضمن عقد ازدواج چیست؟

با امضای قباله ازدواج، مرد از نظر حقوقی مکلف به پرداخت مهریه و نفقه است و زن مکلف به تمکین از مرد می‌شود. در کنار این موارد، بعضی از امور زندگی زن وابسته به اجازه مرد می‌گردد. این مسئله می‌تواند در آینده مشکلاتی برای زن به‌ وجود آورد. جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی، بعضی خانم‌ها اقدام به درج شرایط ضمن عقد ازدواج در قباله می‌کنند.

نمونه‌ای از شروط ضمن عقد ازدواج 

شرط حق تحصیل: شوهر، زن را در ادامه تحصیل تا هر مرحله که زن لازم بداند و در هر کجا که وضعیت ایجاب نماید مخیر می‌سازد.

شرط حق اشتغال: شوهر، زن را در اشتغال به هر شغلی که مایل باشد، در هر کجا که وضعیت ایجاب نماید مخیر می‌کند.

 شرط حق خارج شدن از کشور: شوهر به زن، وکالت بلاعزل می‌دهد که با تمامی اختیارات قانونی بدون نیاز به اجازه شفاهی یا کتبی دوباره شوهر، از کشور خارج شود. تعیین مدت، مقصد و وضعیت مربوط به سفر به خارج از کشور به صلاح دید خود زن است.

 شرط حق تعیین خانه: حق انتخاب خانه و تعیین شهر یا محلی که زندگی مشترک در آن‌جا ادامه پیدا کند با زن خواهد بود.

 شرط حق حضانت فرزندان: زوجین در شروط ضمن عقد توافق نمودند اولویت در حضانت فرزند یا فرزندان مشترک در صورت طلاق با مادر خواهد بود، اعم از این‌که دوباره ازدواج کند یا خیر.

 شرط گرفتن حق طلاق: بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی و شرع، حق طلاق به دست مرد است. ولی مرد می‌تواند اجرای حق خود در طلاق را به همسرش یا هر فرد دیگری وکالت دهد.

نکته: درصورتی‌که مرد به زن وکالتنامه بلاعزل طلاق داده باشد حق طلاق مرد هنوز پابرجاست و شوهر هم می‌تواند برای طلاق اقدام کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
0
1
یهو بگید ، جاها عوض شه
نظرات شما
پیشخوان