تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۹ مهر ۱۴۰۰

قرنطینه هوشمند؛ سرنوشت واکسن نزده‌ها چه می‌شود؟

اجرای قرنطینه هوشمند و ارائه خدمات به افرادی که هر دو دُز واکسن خود را دریافت کرده و ایجاد محدودیت برخورداری از برخی خدمات اجتماعی برای واکسن گریزها، تصمیمی برای حفظ سلامت مردم و توقف انتشار ویروس کرونا است.

جزئیات قرنطینه هوشمند

رویداد۲۴ اواخر شهریور ماه سال جاری بود که بهرام عین الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در یکی از مصاحبه‌های خود از در دستور کار قرار دادن "قرنطینه هوشمند" صحبت کرد.

سرعت گرفتن انجام واکسیناسیون عمومی در کشور و کاهش تعداد ابتلاء و همچنین کاهش میزان مرگ و میر پس از تزریق واکسن به گروههای پر خطر ، جای شروع  "قرنطینه هوشمند" در کشور را باز کرد.

عین الهی در اولین باری که حرف اجرای قرنطینه به روش هوشمند را به میان کشید با تاکید بر ضرورت به روز رسانی خدمات درمانی و تغییر محدودیت‌های کرونایی پس از انجام واکسیناسیون عمومی گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده، ظرف چند هفته آینده تحولی در بحث قرنطینه ایجاد خواهد شد و قرنطینه عادی به قرنطینه هوشمند تبدیل می‌شود و این نوع قرنطینه به این معناست که افرادی که واکسینه می‌شوند می‌توانند از مزایای واکسیناسیون استفاده کنند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: با اجرای این برنامه دیگر نیازی به بسیاری از محدودیت‌ها نیست و هر فردی که واکسینه می‌شود می‌تواند با اپلیکیشن وزارت بهداشت QR کد را دریافت کند و با ارائه آن می‌تواند بسیاری از کار‌ها را انجام دهد.

به گفته عین الهی با اجرای طرح قرنطینه هوشمند، در شهرهایی چون مشهد نیز رفتن به هتل، زیارت بارگاه منور رضوی و استفاده از حمل و نقل هوایی برای افرادی که واکسیناسیون شده اند در قالب قرنطینه هوشمند ارائه خواهد شد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در شرایط حاضر، مردم نیاز به زیارت، فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی و سایر موارد را دارند که با تدوین دستورالعمل‌های مرتبط با قرنطینه هوشمند و ابلاغ آن به سراسر کشور این برنامه اجرایی خواهد شد.

گفتنی است با اجرای قرنطینه هوشمند دیگر لازم نیست همه افراد محدود شوند، چون مردم نیاز به تجارت و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی دارند و جامعه با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی می‌تواند به زندگی عادی باز گردد.

احمد وحیدی وزیر کشور با تاکید بر اینکه قرنطینه هوشمند فقط شامل افراد مبتلا به کرونا خواهد بود، می‌گوید: طرح قرنطینه هوشمند طراحی شده مورد تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گرفت که هدف آن موقعیت‌یابی افراد دارای بیماری و ایجاد محدودیت برای آن‌ها است.


بیشتر بخوانید: آرامش قبل از خیز جدید کرونا/ منتظر پیک پاییزی باشیم


محدودیت‌های واکسن گریزها چیست؟

زمزمه ارائه خدمات به افرادی که هر دو دُز واکسن خود را دریافت کرده‌اند و همچنین محدودیت برخورداری از برخی خدمات اجتماعی برای واکسن گریزها، با عنوان قرنطینه هوشمند طی روزهای اخیر زیاد به گوش می‌رسد و بر عکس حرفهایی که بیشترشان پایه و ریشه شایعه و شایعه سازی بیش نبود، این زمزمه‌ها در حقیقت تصمیمی است که از طرف مسئولان برای حفظ سلامت مردم و توقف انتشار ویروس کرونا گرفته شده است.

در صورت شدت گرفتن بیماری و افزایش تعداد ابتلاء و با اجرای قرنطینه هوشمند، علاوه بر سایر افراد بیمار همه کسانی که برای دریافت واکسن کرونا اقدام نکرده باشند نیز دچار محدودیت می‌شوند.

از طرف دیگر با تغییر محدودیت‌های کرونایی و بازگشت برخی امور مثل مسافرت و برخی تفریحات، امکان انجام چنین کارهایی تنها برای واکسن زده‌ها وجود دارد و بسیاری از خدمات در سطح اجتماع نیز تنها به این افراد صورت خواهد پذیرفت.

قرار است که طی روزهای آینده میزان جریمه و همچنین نوع دقیق محدودیت‌ها در "قرنطینه هوشمند" به ترتیب توسط دولت تعیین و اعلام شود و در اختیار مجریان انجام آن قرار بگیرد.

در حال حاضر طرح قرنطینه هوشمند در شهر قزوین به عنوان نمونه در حال انجام است و نتایج آن طی روزهای آتی اعلام خواهد شد.

بر اساس آخرین آماردر حال حاضر یک پنجم جمعیت پر خطر حاضر در کشور هنوز واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند و بیشتر مبتلایان و همچنین بیشتر مرگ و میرهای کرونایی شامل این افراد می‌شود و چنین مواردی بر ضرورت هر چه بیشتر انجام واکسیناسیون و تعیین محدودیت برای واکسن گریزها تاکید می‌کند.

با این حال، باید توجه کرد که با اجرای طرح قرنطینه هوشمند، عادی‌سازی جامعه منجر به عادی‌انگاری نشود و عادی‌سازی به این معناست که در حوزه مدیریت اپیدمی رفتاری کنیم که سازوکار‌های اقتصادی جامعه، معیشت، کسب و کار و ... در حداکثر ممکن بچرخد و به صورت هوشمند باشد.

هوشمندی هم به این معناست که بتوانیم نقاط سیاه، گروه‌های پرخطر، جا‌هایی که شانس افزایش ابتلا و طغیان‌های بیماری و اپیدمی وجود دارد را شناسایی کنیم و به حداقل برسانیم. همچنین اگر جهش جدیدی در ویروس رخ داد که می‌تواند یک جمعیت را به صورت متفاوتی آلوده کند، افراد پرخطر را به طور نسبی با توجه به گروه‌های پرخطر قرنطینه کنیم.

منبع: دانشجو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان