تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۸ مهر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی مجلس:

انتشار فیلم‌های اوین ناشی از یک اشتباه استراتژیک در جابجایی زندانیان بود/ در ایران شکنجه وجود ندارد

نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفته انتشار فیلم‌های زندان اوین ناشی از یک اشتباه استراتژیک در جابجایی زندانیان بود.

انتشار فیلم‌های اوین ناشی از یک اشتباه استراتژیک در جابه‌جایی زندانیان بود/ در ایران شکنجه وجود ندارد

رویداد۲۴ با انتشار فیلم‌هایی از دوربین‌های مداربسته زندان اوین و ورود مجلس به بررسی موضوع، بحث تکلیف برنامه ششم توسعه برای انتقال زندان‌ها از کلانشهر‌ها به حاشیه شهر‌ها دوباره مورد تاکید قرار گرفت. اگرچه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم نیز اعلام کرد که مساله نوع برخورد با زندانیان را که در این فیلم دیده می‌شد مورد بررسی قرار می‌دهد.

حسن نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، در گفتگو با اعتمادآنلاین درباره این موضوع گفت: بنده خودم قبل از انقلاب زندانی سیاسی و بعد از انقلاب و زمان جنگ سال‌ها در عراق، هم در ستاد مرکزی بغداد و هم در سلول‌های استخبارات عراق، اسیر بودم.

نوروزی درباره فیلم‌هایی که اخیراً از زندان اوین منتشر شده توضیح داد: این مسائل بر اثر یک اشتباه رخ داد که زندانیان زندان اوین را به زندان تیپ ۵ بردند و زندانیان عمومی را به اوین منتقل کردند.

انتشار فیلم‌های دوربین اوین ناشی از یک اشتباه استراتژیک در جابه‌جایی زندانیان بود/ زندانی‌ای که در فیلم روی زمین کشیده می‌شد معتاد بود و خود را به غش کردن زده بود/ در ایران روتینی مبنی بر شکنجه زندانی وجود ندارد

سرباز که پسر پیغمبر نیست/ زندانی معتاد خود را به غش کردن زده بود

او با بیان این مطلب که «در ایران روتینی مبنی بر شکنجه زندانی وجود ندارد» گفت: من با روحانی‌ای که در فیلم در محل کشیدن یک زندانی روی زمین حضور دارد صحبت کردم و اطلاعات این اتفاق را گرفتم.

نوروزی دراین باره توضیح داد: من از روحانی پرسیدم، طرف معتاد بود و خود را به حالت غش انداخته بود و راه نمی‌رفت در نتیجه سرباز‌ها او را روی زمین کشیدند. سرباز هم که پسر پیغمبر نیست.

نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی ادامه داد: ایشان هم تاکید داشت که انجام این نقل و انتقال اشتباه است. نقل و انتقال زندانیان از زندان اوین به تیپ ۵ یک اشتباه استراتژیک بود.

قوه قضائیه به وظیفه خود در انتقال زندان‌ها عمل نمی‌کند

نوروزی با انتقاد از اجرا نشدن مصوبه قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر انتقال زندان‌ها به خارج از کلانشهر‌ها گفت: در برنامه ششم توسعه می‌گوییم زندان‌ها را از داخل شهر‌ها بیرون بکشید؛ به منابع طبیعی حکم کردیم زمین رایگان در اختیار سازمان زندان‌ها قرار دهید، اما باز هم قوه قضائیه به وظیفه خود در انتقال زندان‌ها عمل نمی‌کند.

او اضافه کرد: زندان باید به بیرون شهر منتقل شود تا فضای کافی برای احداث دانشگاه و کارگاه در داخل زندان باشد و زندانی بتواند در زندان مشغول کار و درس خواندن شود. کار کند و در زندان هزینه زن و بچه‌اش را که بیرون از زندان هستند بدهد.

نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی در اوین و فشافویه هیچ کدام از این امکانات وجود ندارد.

او با تاکید بر اینکه «قضات نباید این اندازه مجازات زندان تعیین کنند» گفت: قضات باید مجازات‌های جایگزین تعیین کنند و به راحتی مجازات حبس ندهند، اگر هم دادند با دستبند و پابند فرد را آزاد کنند تا بتواند کار کند و خرج خانواده را بدهد.

جمعیت زندان‌های ایران باید از ۲۴۰ هزار زندانی به ۲۰ هزار نفر برسد

نوروزی با اشاره به حجم بالای احکام زندان برای مجرمان در ایران گفت: جمعیت زندان‌های ایران باید از ۲۴۰ هزار زندانی به ۲۰ هزار برسد و تنها افراد خطرناک در زندان باشند. او افزود: افراد عادی باید جریمه و بدهی خود را پرداخت کنند. چرا فردی با یک میلیون تومان بدهی باید در زندان بماند؟

نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم توضیح داد: به مسئولان زندان‌ها می‌گوییم اینکه دنبال زندان‌سازی نمی‌روید تا از کنار بزرگراه جابه‌جا شود و به حاشیه شهر‌ها برود، خلاف قانون و از بی‌عرضگی مسئولان زندان است، و اگر رؤسای زندان‌ها نمی‌توانند این کار را انجام دهند، استعفا کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
0
0
بله بله شما درست میگویید.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
0
0
شمایی که همیشه ادعاها می کردیدکه انقلابتان آزادی و انسانی و فرهنگی است،، با این رسواییهای متعدد بفهمید و بدانید که در هیچ زمانی و بخصوص در این زمان که ملتها نسبتا" آگاه تر شده اند،، نمی توانید دیگر حق خواهی و آزادیخواهی ملت را برای همیشه در معرض حصر و نابودی و سرکوبی قرار دهید!. چراکه با این افشاگری ها شورظلم ستیزی و آزادی خواهی این ملت شدیدتر و پرشورتر هم خواهد شد..مگر اینکه بجای پافشاری به نفهمی به خواسته های انسانی و عقلانی و معمولی ما ملت تعظیم کنید....
نظرات شما
پیشخوان