تاریخ انتشار: ۲۰:۵۵ - ۳۰ مهر ۱۴۰۰
همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس؛

ركورد تولید ماهیانه ورق قلع‌اندود در فولاد مباركه شكسته شد

جهادگران عرصه تولید فولاد مبارکه برای دومین بار پیاپی در سال ۱۴۰۰ موفق به شکستن رکورد تولید ورق قلع‌اندود شدند و توانستند رکورد قبلی را به ۱۰ هزار و ۴۱۰ تن برسانند.

 

ورق قلع‌اندود در فولاد مباركه شكسته شدرویداد۲۴ در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، رکورد تولید ورق قلع‌اندود به میزان ۱۰ هزار و ۴1۰ تن در شهریورماه ۱۴۰۰ توسط تلاشگران واحد قلع‌اندود ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه برای دومین بار در سال جاری شکسته شد و این در حالی است که رکورد قبلی این واحد در تولید ورق قلع‌اندود به میزان ۱۰ هزار و ۳۰۷ تن در فروردین ماه امسال به ثبت رسیده بود.
این رکورد که در سایه محدودیت‌ها و مشکلات بسیاری همچون تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا به دست آمده، نشان از اراده تولید در سخت‌ترین شرایط در شرکت فولاد مبارکه است؛ قطع وابستگی از واردات این نوع محصول و خودکفایی در تولید تمام نیاز کشور در آینده می‌تواند از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری کند. 


رکوردی که طی 6 ماه برای دومین بار شکسته شد
مصطفی ناجی رئیس واحد قلع‌اندود و خطوط برش ۱ و ۲ شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد در خصوص رکورد جدید ثبت شده در این واحد اظهار کرد: آخرین رکورد تولید خط قلع‌اندود شرکت فولاد مبارکه مربوط به فروردین ماه 1400 با تولید 10 هزار و 307 تن بوده

که در ادامه این مسیر و رکوردزنی‌ها در شهریور امسال، میزان تولید به 10 هزار و 410 تن رسید و مجدداً رکورد تولید برای دومین بار در 6 ماهه نخست امسال شکسته شد.
وی با بیان این که محدویت‌ها در مسیر تولید همواره وجود داشته است، افزود: با توجه به سیاست‌های سازمان، به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که ناحیه نورد سرد در تأمین مواد اولیه خود(شامل کلاف‌هایی که از واحد نورد گرم تحویل گرفته می‌شوند) با مشکل جدی مواجه نشود. 


کاربردی بودن این محصول در صنایع غذایی
رئیس واحد قلع‌اندود و خطوط برش ۱ و ۲ شرکت فولاد مبارکه گفت: میزان مصرف آب در خطوط قلع‌اندود بسیار بالاست و از فرآیندهای پرمصرف است، در نتیجه ایجاد اختلال در آب یا دمای آب باعث مشکل در تولید و کیفیت محصول می‌شود، اما با حمایت مجموعه توانستیم تولید و شرایط کیفی را حفظ کرده و رکورد جدیدی را به ثبت برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: در مجموعه زنجیره محصولات قلع‌اندود، تمهیداتی اندیشیده شده که با افت مواد ورودی مواجه نشویم؛ برای دستیابی به این رکورد، تمام فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده برای خط قلع‌اندود همچون فعالیت‌های تعمیراتی به بهترین شکل ممکن انجام شد.
ناجی اذعان داشت: محصولات قلع‌اندود شرایط ویژه‌ای دارند چراکه با توجه به اینکه این محصول در نهایت یکی از حساس‌ترین مصارف را داشته و در صنایع غذایی برای ساخت انواع قوطی‌های کنسرو و کمپوت استفاده می‌شود، در نتیجه حساسیت تولید این نوع از ورق را افزایش می‌دهد؛ بنابراین تمرکز و توجه به کیفیت تولید محصولات قلع‌اندودشده ضروری است و نگاه ما همواره برای تولید آن‌ها کیفی بوده و نتیجه آن عدم ایجاد چالش در کیفیت محصولات بوده است. 


برتری کیفیت محصول فولاد مبارکه در مقایسه با مشابه خارجی آن
محسن زارع مدیر محصولات پوشش‌دار شرکت فولاد مبارکه در خصوص رکورد به ثبت رسیده در خط قلع‌اندود ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه در گفتگو با خبرنگار فولاد گفت: محصولات قلع‌اندود برای صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و تولیدات شرکت فولاد مبارکه از نوع DR8، T3، T4 وDR7  بوده که قابل رقابت با مشابه محصولات خارجی بوده و حتی کیفیت برخی از محصولات ما در مقایسه با نمونه خارجی بالاتر است.
وی با بیان این که اکنون تنها درصدی از نیاز کشور به ورق قلع‌اندود توسط شرکت فولاد مبارکه و یک شرکت دیگر داخلی تأمین می‌شود و مابقی از دیگر کشورها وارد می‌شوند، خاطرنشان کرد: در آینده‌ای نه‌چندان دور با تکیه بر توانمندی‌های داخلی برای تولید این محصول به خودکفایی خواهیم رسید و کشور را از واردات آن بی‌نیاز کنیم.

نظرات شما
پیشخوان