تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۳ آبان ۱۴۰۰

حذف ارز ۴۲۰۰ به تعویق افتاد

درحالی گمانه زنی‌هایی در فضای مجازی در خصوص اجرایی شدن سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در آبان ماه مطرح شده بود که خبر‌های دریافتی تسنیم حاکی است، این اقدام در آبان ماه عملیاتی نخواهد شد.

حذف ارز ۴۲۰۰

رویداد۲۴ اخیرا بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات کالا‌های اساسی در محافل مختلف شنیده شده است. این موضوع بعد از مصاحبه‌های وزیر اقتصاد و رئیس جمهور ضریب بیشتری گرفت. البته رئیس جمهور در مصاحبه تلویزیونی خود نیز اعلام کرده بود که حذف ارز ترجیحی بدون اعلام قبلی، و زمینه سازی لازم انجام نخواهد شد و در این مورد به صورت غافلگیرانه عمل نخواهد شد.

چند روز قبل نیز احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه، مدت‌هاست موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح است، اما اجرایی نمی‌شود و این روند باید تغییر کند، تصریح کرد: ستاد اقتصادی دولت نیز موافق حذف ارز ترجیحی است.

بعد از این موضع گیریها، گمانه زنی‌هایی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در آبان ماه امسال در فضای مجازی مطرح شده بود. این موضوع باعث سوء استفاده‌هایی، در فضای اقتصادی کشور و رشد قیمت برخی اقلام، همچنین افزایش نوسانات در بازار ارز شد. این خبرسازی‌ها تا جایی پیش رفته بود که حتی جزئیاتی مثل حذف ارز دولتی واردات ۵ قلم کالای اساسی و ابقای ارز ترجیحی گندم و دارو در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد.


بیشتر بخوانید: ۲ راه پیش روی دولت برای حل معضل ارز ۴۲۰۰ تومانی/ مردم منتظر موج جدیدی از گرانی‌ها باشند؟


در همین راستا پیگیری ها از دولت نشان می‌دهد، فعلاً موضوع حذف ارز دولتی در دستور کار نبوده و به طور حتم روند فعلی تخصیص ارز به کالا‌های اساسی در آبان ماه تغییری نخواهد کرد. به این ترتیب اگر تصمیم نهایی برای حذف ارز ترجیحی اتخاذ شود این موضوع با اعلام قبلی و زمینه سازی‌های لازم کارشناسی و رسانه‌ای تصمیم گیری و اجرایی خواهد شد.

گفتنی است، ارز ۴۲۰۰ تنها برای واردات کالا‌های اساسی (دانه‌های روغنی، کنجاله، روغن، ذرت، جو، گندم) و دارو اختصاص می‌یابد. در سال جاری حدود ۱۰ میلیارد دلار ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومان، برای واردات کالا‌های اساسی و واکسن تخصیص داده شده است.

منبع: تسنیم
برچسب ها: ارز دولتی
نظرات شما
پیشخوان