تاریخ انتشار: ۱۶:۳۸ - ۱۰ آبان ۱۴۰۰

پیشنهاد جدید در نشست چهارجانبه برای ترغیب ایران به مذاکرات

امریکا و آلمان و انگلستان و فرانسه توافق کرده‌اند که «با پیشنهاد تازه‌ای جهت ترغیب ایران برای بازگشت به مذاکرات» سراغ تهران بروند.

جزئیاتی از نشست چهارجانبه درباره برنامه هسته‌ای ایران
رویداد۲۴ میدل ایست نیوز نوشت: منابعی در دفتر ریاست جمهوری فرانسه جزئیات تازه‌ای از آنچه در دیدار بی سابقه سران امریکا و فرانسه و آلمان و بریتانیا درباره برنامه هسته‌ای ایران و توافق هسته‌ای (برجام) را فاش کردند.

روز یکشنبه «جو بایدن» رئیس جمهوری امریکا، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا، در حاشیه نشست گروه ۲۰ جلسه‌ای برگزار و بیانیه مشترکی با لحنی هشدارآمیز صادر کردند که در آن از ایران خواسته شده بود که فورا به مذاکرات هسته‌ای بازگردد.

به گفته منابعی در کاخ الیزه، سران این چهار کشور در این جلسه به «توافق عمیق» درباره نگرانی مشترکشان پیرامون اندک بودن زمان رسیدن به توافق با ایران رسیدند.

به گزارش «الشرق الاوسط»، این منابع تأکید کرده‌اند که سران این چهار کشور به این جمع‌بندی رسیده‌اند که ایران با تعویق عامدانه زمان بازگشت به مذاکرات هسته‌ای، در پی پیشبرد برنامه هسته‌ای خود با هدف در دست داشتن اهرم فشار در برابر کشور‌های غربی است.

به گفته این منابع، نحوه جلوگیری از تحقق این هدف ایران موضوع اصلی مذاکرات سران امریکا و آلمان و انگلستان و فرانسه بوده و همه آن‌ها به اتفاق آرا توافق کرده‌اند که «با پیشنهاد تازه‌ای جهت ترغیب ایران برای بازگشت به مذاکرات» سراغ تهران بروند.


بیشتر بخوانید: حلقه تنگ محاصره علیه تهران/ ایران به مذاکرات احیای برجام بازمی‌گردد؟


این منابع گفته‌اند که برداشت غربی‌ها این است که این پیشنهاد از نوعی است که روسیه و چین را هم به محور آن‌ها نزدیک می‌کند و می‌توانند از این راه بار دیگر همبستگی گروه ۵+ ۱ را تقویت کنند.

این منابع حاضر به ارائه جزئیات بیشتری درباره این طرح جدید نشده‌اند، اما تأکید کرده‌اند که طی روز‌های آینده فعالیت‌های دیپلماتیک برای صورت‌بندی این «پیشنهاد تازه» برای واداشتن ایران به بازگشت به مذاکرات و همچنین تقویت همبستگی و توافق میان دیگر کشور‌های امضاکننده توافق هسته‌ای (یعنی روسیه و چین و انگلستان و آلمان و فرانسه به اضافه امریکا) آغاز شود.

بر اساس گزارش‌های متعدد و اظهارات مقامات ایرانی، تهران بازگشت به اجرای کامل تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای (برجام) را به تضمین امریکا و اروپا به عدم خروج مجدد از توافق و نیز محدود ماندن مذاکرات به مسئله هسته‌ای و وارد نشدن به مسائلی مانند برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای مشروط کرده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: توافق هسته ای ، برجام
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان