تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۲ آبان ۱۴۰۰

هشدار وزرات بهداشت؛ احتمال شیوع آنفلوآنزای فصلی در کشور

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه با توجه به کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جمعیت عمومی، احتمال شیوع آنفلوآنزای فصلی دور از انتظار نیست. گفت: تاکنون ۸۰۰ هزار دُز واکسن آنفلوآنزا جهت واکسیناسیون گروه‌های پرخطر، در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار گرفته است.

شیوع آنفلوآنزای فصلی در کشور

رویداد۲۴ دکتر حمیدرضا نجاری رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: این میزان واکسن برای توزیع و پوشش گروه‌های پرخطر شامل کارکنان سیستم بهداشت و درمان به صورت رایگان در اختیار این دانشگاه‌ها قرار گرفته و زمان تزریق آن ها نیز تا انتهای فصل سرماست.

وی افزود: در سال ۹۹ باتوجه به پاندمی کرونا و رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و استفاده عمومی از محلول های شستشوی دست ها موارد قابل توجهی از آنفلوآنزای فصلی گزارش نشد.

نجاری ادامه داد: در حال حاضر ضمن ابلاغ توصیه های لازم برای مراقبت از بیماری به دانشگاه ها، بروز قابل ملاحظه آنفلوآنزای فصلی گزارش نشده است ولی با توجه به کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی در جمعیت عمومی، احتمال شیوع آنفلوآنزای فصلی دور از انتظار نیست.

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: چالش اصلی در ابتلا به آنفلوآنزا، ایجاد عوارض و افزایش احتمال مرگ و میر در افراد پرخطر شامل اطفال زیر ۵ سال یا افراد مسن بالای ۶۵ سال و ساکنین مراکز مراقبت اعم از خانه سالمندان، بهزیستی و مانند آن است.


بیشتر بخوانید: تزریق دو واکسن آنفلوانزا و کرونا ایمنی بدن را بالا می‌برد؟


نجاری اضافه کرد: دو نوع آنفلوآنزا A  و B عامل ایجاد بیماری در انسان هستند که عمدتا از طریق قطرات تنفسی، آلودگی دست‌ها و یا وسایل آلوده منتقل می‌شوند. لذا بهترین راهنمایی پیشگیری از ابتلا در جمعیت عمومی رعایت فاصله در صورت وجود علائم و شستن دست‌هاست.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی افزود: آنفلوآنزا یک بیماری حاد و تبدار تنفسی است که توسط ویروسی به همین نام ایجاد می شود و طیفی از علائم را ایجاد می کند که با علائم ناشی از ویروس کووید ۱۹ همپوشانی دارد.  

نجاری ادامه داد: بنابراین در شرایط حاضر افتراق آن از ابتلا به کرونا بسیار مهم است. آنفلوآنزای ۱۹۱۸ اسپانیا و پاندمی حاصل از آن یک چالش بشر در قرن گذشته بوده است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان