تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۱۳ آبان ۱۴۰۰

پیش بینی وضعیت بورس هفته بعد

دارابی: با توجه به اقداماتی که در هفته پیش در بازار انجام شده است پیش بینی می شود که روند مثبت بازار ادامه پیدا کند.

پیش بینی بورس

رویداد۲۴ با توجه به متفاوت بودن بازیگران دو بازار سهام و بازار بدهی و ظرفیت مجزایی که برای خرید اوراق دولتی توسط صندوق‌های درآمد ثابت درنظر گرفته می‌شود، مرتبط دانستن فروش اوراق دولتی در بازار به روند این روزهای بازار سرمایه، تحلیل دقیق و درستی نیست.بازار بدهی و بازار سهام هر دو ابزار مالی محسوب می‌شوند و این دو بازار رقیب یکدیگر محسوب نمی‌شوند.

دیدگاه اشتباهی وجود دارد که اگر تمایل سرمایه‌گذار به سمت بازار بدهی افزایش یابد، بازار سهام از رونق می‌افتد که این فرضیه کاملاً اشتباه است. نکته کلیدی در این میان آن است که در واقع تنظیم کننده ارتباط این دو، نرخ سود است و تنظیم گری نرخ سود در دست بانک مرکزی است. خواسته بازار سرمایه از بانک مرکزی است این است که که علمیات بازار باز را به نحوی در بازار اوراق بدهی اجرا کند که نرخ سود اوراق موجب کاهش جذابیت نرخ ها در بازار سرمایه نباشد.

    کنش بازار بدهی و بازار سرمایه بر یکدیگر

    همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا بازار بدهی و بازار سرمایه بر هم اثر می گذارند، ‌اظهار کرد: این دو بازار رقیب هم محسوب نمی شوند،‌ اما مانند تمام بازارها بر یکدیگر کنش دارند. بازار بدهی و بازار سهام و تمام بازارها، همگی بر یک بستری به نام نقدینگی قرار دارند. وقتی در یک بخشی شروع به جذب نقدینگی زیاد شود. بخش های زیادی دچار کمبود می شوند و نقدینگی وارد بخش دیگر خواهد شد.

    وی ادامه داد: به همین علت اگر بازار بدهی ناگهان اسکپنشن شود و یا نرخش بالا برود.ایجاد قطع نقدینگی در جاهای دیگر می شود. یعنی همزمان باعث ایجاد رکود در بازارسهام، بازار املاک و خودرو و.. خواهد شد. به همین علت بازار بدهی با بازار سرمایه به هم واکنش دارند. اما رقیب هم محسوب نمی شوند. زیرا که به عنوان بازارهای پایه ای محسوب می شوند و در هر اقتصادی حاضر هستند و به نوعی یک ساختار ثابتی به حساب می آیند. بازار سهام، بازار بدهی و بازار طلا، املاک و ارز همگی بازارهایی هستند که در تمام اقتصادهای حضور دارند.


    بیشتربخوانید: سیاست های دستوری بازار بورس را نجات می‌دهد؟

    اخذ مالیات از بازارهای مسکن و خودرو و طلا برای جبران کسری بودجه

    دارابی در مورد اخذ مالیات از بازارهای مسکن و خودرو و طلا برای جبران کسری بودجه و تاثیر آن بر بازارسرمایه اظهار کرد: مسئله گرفتن مالیات یک مبحث پیچیده ای است. به این معنا که موارد کالایی بخصوص زمانی که ما با اقتصاد تورمی شدید روبرو هستیم. همواره منتقدان و موافقانی داشته است. در اقتصادی که تورم بالا دارد بهترین حالت آن است که مالیات مقطوع گرفته شود. یعنی نمی توان مالیات درصدی یا وابسته به قیمت اخذ شود.

    این کارشناس بازار سهام اظهار کرد: بهترین نوع مالیات در اقتصادهای تورمی، گرفتن یک رقم ثابتی در نقل و انتقالات و موارد دیگر است. اما باید دید که آیا امکان پذیر هست که بر روی بازار املاک و مستغلات مالیات گرفته شود یا نه. زیرا در مقطعی که خرید و فروشی رخ می دهد. دیگر ابزاری که بتوانیم مالیات را نقد کنیم. نداریم. 

    دارابی در پایان در مورد سخنان ریئسی درباره کمک به صندوق تثبیت  از سوی صندوق توسعه ملی اظهار کرد: براساس قانون برنامه بودجه، قرار بود هرساله منابع ریالی صندوق توسعه به صندوق تثبت بازار داده شود. اما در سالهای گذشته این اتفاق رخ نداده است و این مورد یک مسئله ای است که هنوز در بازار مورد مطالبه قرار دارد. یعنی یک تکلیفی است که به بازار محول شده است. این مصوبه در دولت قبلی و سران سه قوه تصویب شده بود. اما این مهم است که اجرا شود. این قانون جز قوانین رفع موانع تولید است که کمکی را به صندوق تثبیت بازار داشته باشند.

    وی در مورد روند بورس در هفته آینده اظهار کرد: با توجه به اقداماتی که در هفته پیش در بازار انجام شده است پیش بینی می شود که روند مثبت بازار ادامه پیدا کند.

    منبع: گسترش نیوز

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: بازار بورس
    نظرات شما
    نظرسنجی
    آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
    پیشخوان