تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۲۵ مهر ۱۳۹۵
گلوبال ریسک اینسایتز مطرح کرد

لوک‌اویل پیشتاز دیپلماسی اقتصادی میان ایران و روسیه

هفدهم سپتامبر سال جاری مجلس ایران قرارداد نفتی جدیدی را تأیید کرد که از سوی وزیر انرژی و کابینه ارائه شده بود. هفته‌های آتی مشخص می‌شود که کدام شرکت‌های مهم نفتی آماده پذیرش خطر سرمایه‌گذاری در کنار شرکت ملی نفت ایران است.
رویداد۲۴- هفدهم سپتامبر سال جاری مجلس ایران قرارداد نفتی جدیدی را تأیید کرد که از سوی وزیر انرژی و کابینه ارائه شده بود. هفته‌های آتی مشخص می‌شود که کدام شرکت‌های مهم نفتی آماده پذیرش خطر سرمایه‌گذاری در کنار شرکت ملی نفت ایران است.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از گلوبال ریسک اینسایتز، واگیت الکپروف، مدیر ارشد اجرایی شرکت لوک اویل روسیه از زمان نهایی شدن توافق هسته‌ای تمایل جدی خود برای بازگشت به میدان نفتی اناران و توسعه دیگر میادین را ابراز داشته است. دو روز پس از تأیید این قرارداد نفتی، الکپروف برای دیدار با بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران به تهران سفر کرد و زنگنه به رسانه‌ها اعلام کرد که لوک اویل نخستین شرکت نفتی خارجی است که یادداشت تفاهمی را با ایران به امضا می‌رساند. این اعلام نمادین پس از یک تابستان طولانی از دیپلماسی اقتصادی میان مسکو و تهران انجام گرفت.

تجارت میان روسیه و ایران سال گذشته به 1.24 میلیارد دلار رسید. ایران در انجمن اقتصادی سن‌پترزبورگ در ماه ژوئن اشاره کرد که روابط اقتصادی بهره چندانی از قدرت روابط سیاسی نبرده است. طی ماه‌های ژوئن و جولای شاهد مذاکرات و سیگنال‌های بسیاری بودیم. 

در همین بازه زمانی بود که توافقی در مورد پرواز مستقیم از بندر کاسپین در آستاراخان به تهران نهایی شد. یک وابسته تجاری به مسکو اعزام شد تا روابط تجاری تسهیل شود و روسیه دو وام به ارزش حدود 2.5 میلیارد دلار را به تأمین بودجه صادرات روسیه اختصاص داد اما یک وام پنج میلیارد دلاری که وعده داده شده، هنوز عملی نشده است. 

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و اطلاعات فناوری ایران اواخر ماه جولای دیداری با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه داشت و در این دیدار بر لزوم گسترش همکاری‌های تجاری و تداوم فعالیت انجمن‌های تجاری کوچک‌تر تأکید کرد. تمامی این زمینه‌ها برای همکاری خوب وجود دارند اما پول در بخش انرژی نهفته است.

شرکت نفتی لوک اویل، پس از یک سال مذاکره، چانه‌زنی و دست‌اندازی به هر فرصتی برای راه‌اندازی پروژه‌های جدید، حال به پیشتاز دیپلماسی اقتصادی روسیه در ایران تبدیل شده است. این شرکت که به دنبال سهم بازار و نفوذ بیشتر در روسیه است، خواهان بازگشت سرمایه‌گذاری‌ها است. و ایران امیدبخش‌ترین بازار کم‌هزینه‌ای است که لوک اویل در دسترس دارد.

اگر لوک اویل پیش‌قدم شود، دیگر شرکت‌ها می‌آیند؟

غیبت روس نفت در ایران قابل‌توجه است، گازپروم به دنبال یادداشت تفاهم با شرکت ملی گاز ایران است اما در تنگنا قرار دارد و بار پروژه‌های پرهزینه و پیچیده در شرق دور و اروپا را به دوش می‌کشد. بااین‌حال کشتی‌سازی کراسنی باریکادی توافق یک میلیارد دلاری برای ساخت پنج دکل نفتی با ایران داشته است. گازپروم یکی از مشتریان اصلی این کشتی‌سازی است.

مدت‌زمان قابل‌توجهی را باید انتظار کشید تا شرکت‌های مختلف جهان میزان ریسک فضای تجاری ایران را ارزیابی کنند. اما تلاش لوک اویل برای ورود به بازار ایران باعث شکل‌گیری این باور می‌شود که روابط اقتصادی ایران و روسیه در آستانه تغییر است. نفت و شرکت‌های ساخت‌وساز روسیه برای مقابله با تحریم‌ها و رکود باید خلاقانه عمل کنند. ایران فرصت طلایی است که کرملین سعی در قاپیدنش دارد. 

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان