تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۱۷ آبان ۱۴۰۰

همه چیز درباره هود شیمیایی در تجهیزات آزمایشگاهی

 امروزه از هود شیمیایی در تمامی آزمایشگاه‌های موجود استفاده می‌شود. زیرا این هود‌ها سلامت کارکنان و افراد مشغول به کار در آزمایشگاه را بیشتر می‌کنند. همچنین استفاده از آن‌ها در مکان‌های آزمایشگاهی که همگی سر بسته هستند، بسیار الزامی و ضروری می‌باشد.

همه چیز درباره هود شیمیایی در تجهیزات آزمایشگاهی

رویداد۲۴ در این مقاله اطلاعات مهمی درباره هود شیمیایی، کاربرد آن ها در داخل آزمایشگاه ها، نکات ایمنی و موارد مصرف و چگونگی نگهداری از آن ها و دیگر مسائل مربوط به این دستگاه را در اختیار شما قرار می دهیم. با ما همراه باشید تا تمامی نکات درباره این محصول را فرا بگیرید.

 امروزه از هود شیمیایی در تمامی آزمایشگاه های موجود استفاده می شود. زیرا این هودها سلامت کارکنان و افراد مشغول به کار در آزمایشگاه را بیشتر می‌کنند. همچنین استفاده از آنها در مکان های آزمایشگاهی که همگی سر بسته هستند، بسیار الزامی و ضروری می باشد.

این هود ها از تجهیزات مهم در آزمایشگاه ها هستند و در سایزها و اندازه های مختلف و متفاوتی وجود دارند. با ما باشید تا در ادامه اطلاعات مهم درباره‌ی این هودها را مطالعه کنید.

همه چیز درباره هود شیمیایی در تجهیزات آزمایشگاهی:

هودهای آزمایشگاهی از اساسی ترین وسایل و تجهیزات موجود در آزمایشگاه می باشند، که از مهم‌ترین این هودها، می‌توان به هود شیمیایی اشاره کرد. در ادامه به بررسی و کاربردی که این هودها دارند می پردازیم و به شکل مختصر توضیحاتی در این باره بیان می کنیم.

کار اصلی این هودها محافظت است. که خود این محافظت ها به چند دسته تقسیم می شود:

  • محافظت کردن از مواد در برابر تجزیه شدن، خراب و فاسد شدن و از بین رفتن.
  • محافظت کردن از سلامت کارکنان فعال در آزمایشگاه
  • همچنین بیرون کشیدن هوای سمی و مسموم موجود و معلق در آزمایشگاه، که این هوای سمی در نتیجه انجام آزمایش های مختلف به وجود می آید.

هود ها موجب می شوند که این هوای سمی را به بیرون انتقال دهند و هوای پاکیزه و تمیز را به داخل فضای بسته آزمایشگاه ها وارد کنند. انتقال دادن هوای آلوده به بیرون، بر عهده فن های تعبیه شده در درون این هودها می باشد. این هودها از فیلتر هایی درست شده اند که هوای تصفیه شده را به داخل محیط وارد می‌کنند. از دیگر حفاظت های این دستگاه می توان به محافظت کردن آنها از محیط در برابر میکروب ها و آلودگی های بیماریزا و سمی اشاره کرد.

انواع هود آزمایشگاهی و توضیح مختصر هود شیمیایی:

هودهای آزمایشگاهی به چهار دسته تقسیم بندی می شوند که این چهار دسته شامل هود بازویی، هود میکروبی، هود شیمیایی و هود کانوپی می‌شود. که درباره هر کدام از هودها توضیحات مختصر و کوتاهی در اختیار شما قرار می گیرد.

از پرکاربرد ترین و مهم ترین هود های آزمایشگاهی، هود از نوع شیمیایی آنها می باشد. از این هود در آزمایشگاه هایی که بیشتر در آن آزمایش های شیمیایی با مواد شیمیایی انجام می شود، استفاده می‌کنند. زیرا در حین انجام آزمایش‌های شیمیایی، بخارهای سمی تولید می‌شود که سلامت انسان و دستگاه تنفسی را به خطر می‌اندازد. با روشن کردن این دستگاه و مکش قوی این هود ها فضای سالم تری را برای کارکنان فعال در آزمایشگاه فراهم می کند. همچنین این هودها دارای کابینت های درب داری هستند که می توان درون کابینت ها مواد شیمیایی که با آنها آزمایش انجام میدهیم، را قرار دهیم. زیرا به طور معمول این مواد شیمیایی باید در محلی نگهداری شوند که در معرض تابش خورشید و رطوبت نباشند. همچنین بهترین محل برای نگهداری آنها درون کابینت های هود از نوع شیمیایی می باشد.

هودهای میکروبی، یا هودهای لامینار از تجهیزاتی هستند که برای، کشت دادن محیط های میکروبی از آنها استفاده می‌کنند. این مدل در دو طرح کابینت دار و بدون کابینت در بازار موجود می باشد.

هود های بازویی، هودهایی هستند که مانند مفصل می باشند و در واقع قابلیت جابجایی دارند. یعنی می توان این ها را به راحتی در محل آزمایشگاه ها جابجا کرد و طبق متراژ موجود آنها را سفارش درد.

همه چیز درباره هود شیمیایی در تجهیزات آزمایشگاهی

هود شیمیایی

هود های کانوپی و نکات ایمنی درباره هود شیمیایی:

هودهای کانوپی، از جمله هودهایی هستند که بدنه ندارند، یعنی آنها را دربالای قسمتی که کارهای آزمایشگاهی و عملیات شیمیایی انجام می‌شود، نصب می‌کنند. در واقع ضعف های هودهای کانوپی این است که حالت تهویه ندارد و نمی‌تواند هوای سالم را، جایگزین هوای داخل آزمایشگاه کند. به همین دلیل بهتر است این هودها در محیط هایی که فضای باز دارند استفاده شود. پس توصیه می‌شود از هود کانوپی در محیط خارج از آزمایشگاه استفاده کنید.

یکسری نکات ایمنی وجود دارد که در موقع استفاده از تمامی هودها، حتماً باید آنها را رعایت کنیم تا قدرت مکش هودها بیشتر شود. و همچنین عمر مفید همه هودهای آزمایشگاهی افزایش پیدا کند.

همه هود های موجود در آزمایشگاه ها بر روی بدنه خود یک کاتالوگ دارند که در این کاتالوگ های تعبیه شده بر روی دستگاه ها نحوه دستورالعمل و عملکرد هود موردنظر نوشته شده است. کنار این دستورالعمل ها علامت استاندارد گذاشته شده است که می توانید با خیال راحت و با اطمینان از هودها استفاده کنید.

بهتر است در زیر هود ها مواد اشتعال زا و فرار را قرار ندهید. استفاده از تمامی هودها در محل ها و مکان هایی که دارای مواد تجزیه کننده و یا مواد رادیواکتیو هستند توصیه نمی شود و بهتر است که در این مکانها از هود ها استفاده نکنید.

همه چیز درباره هود شیمیایی در تجهیزات آزمایشگاهی

هود شیمیایی

سخن پایانی درباره هود شیمیایی:

انتخاب و خرید هود و تجهیزات جانبی آنها نیازمند به این امر است که در چه مدل آزمایشگاهی می ‌خواهد مورد استفاده قرار بگیرد. و دلیل توجه کردن به این مورد در این است که شما بدانید به چه نوع هودی نیاز دارید که تهویه مناسب با محیط مورد نظر را انجام دهد، تا سلامت افراد مشغول به کار در آزمایشگاه را تضمین کند.

هود های موجود در بازار در دو جنس فلزی و چوبی موجود هستند، که هر کدام از این هودها باید با توجه به محیط مورد نظر انتخاب شود. معمولا هودهای فلزی از نوع هود شیمیایی هستند و در آزمایشگاه مخصوص به کار می روند، چرا که ممکن است حین انجام آزمایش های شیمیایی حریق تولید شود و در این موارد استفاده از هودهایی با جنس چوب ب دلیل عایق نبودن در برابر حرارت توصیه نمیشد. به علاوه این مدل از هودها نمی توانند قدرت تصفیه و مکش بالایی برای انجام آزمایش های شیمیایی داشته باشند. پس بهترین و پر کاربردترین جنس برای این مدل از هود ها، هودهایی با جنس فلز می باشد.

هودهای چوبی بیشتر برای آزمایشگاه های میکروبی مورد استفاده قرار می گیرد. چون احتمال به وجود آمدن، خطرات آتش سوزی و حریق در این مدل از آزمایشگاه ها نسبت ب دیگر آزمایشگاه ها بسیار کمتر می باشد.

پس لطفا قبل از خرید هود مد نظر، به محیط آزمایشگاه و همچنین‌اندازه ی جایگاهی که برای هود در نظر گرفته اید توجه ویژه ای داشته باشید.‌و سعی کنید هود ها را در جایی نصب کنید که خطرات احتمالی کمتر باشد و عمل تهویه ی هوا و همچنین‌تصفیه ی هوا به راحتی انجام پذیرد.

همه چیز درباره هود شیمیایی در تجهیزات آزمایشگاهی

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان