تاریخ انتشار: ۰۶:۱۱ - ۱۹ آبان ۱۴۰۰
دانایی‌فر در گفتگو با رویداد۲۴:

حمله به الکاظمی روند دولت سازی و دموکراسی در عراق را دچار اختلال می‌کند/ امریکا از نتایج انتخابات عراق رضایت ندارد

سفیر سابق ایران در عراق می‌گوید حمله به خانه نخست وزیر عراق می‌تواند روند دولت سازی و دموکراسی را در این کشور با اختلال مواجه کند.

حسن دانایی فر

رویداد۲۴ عراق همچنان در حال تحقیق پیرامون عوامل حمله به خانه نخست وزیر این کشور است. سردار قاآنی رئیس سپاه قدس ایران هم به این کشور سفر کرده و دیدارهایی با مقام‌های بلندپایه این کشور داشته. برخی رسانه های عربی ضد ایرانی این سفر را در راستای حمله به خانه الکاظمی تفسیر کردند و اقدام به تفسیر به دست داشتن ایران در این حمله کردند. ایران اما قویا این اتهام را رد کرده و انگشت اتهام خود را به سمت آمریکا دراز می کند.

اوایل هفته جاری محل اقامت مصطفی الکاظمی یکی از گزینه‌های اصلی نخست وزیری عراق موردحمله یک پهپاد قرار گرفت، ولی او توانست در این حادثه زنده بماند. این اتفاق در حالی رخ داد که مدتی است که عراق صحنه اعتراضات مردمی در پی نتیجه انتخابات پارلمانی اخیر در این کشور است.   هرچند که تاکنون هیچ فرد و یا گروهی مسئولیت این اتفاق را برعهده نگرفته است و الکاظمی همه طرف‌ها را به خویشتن داری و آرامش دعوت کرده است، اما اینکه این حمله از سوی کدام جریان و کشور بوده است، مهمترین سوال این روز‌ها است.

از بعد از انتخابات پارلمانی این کشور و مشخص شدن نتیجه آن، منطقه سبز که منزل الکاظمی و سفارت آمریکا در آنجا قرار دارد، هواداران گروه های شیعه حامی ایران که دراین انتخابات شکست خوردند، در این منطقه دست به اعتراض و اعتصاب زدند تا جایی که روز جمعه این درگیری با ورود نیرو‌های نظامی به تنش کشیده شد و برخی کشته و زخمی شدند.

بعد از حادثه اخیر، برخی از جمله واشنگتن، احزاب و گروه‌های وابسته به ایران را مسئول این حمله اعلام کردند، این در حالی است که وزارت خارجه ایران این اقدام را محکوم کرد و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز این حمله را فتنه جدیدی خواند که از اتاق‌های فکر خارجی نشات می‌گیرد.


بیشتربخوانید: از انتخابات پارلمانی تا حمله پهپادی/ چه کسی پشت عملیات ترور مصطفی الکاظمی است؟


حسن دانایی فر سفیر پیشین ایران در عراق به رویداد ۲۴ می‌گوید: یک اقدامی رخ داد که ما آن را به عنوان فتنه و ماجراجویی خاصی قلمداد می‌کنیم و من به عنوان فردی که چندسال به عنوان دیلپمات در آن کشور بودم، همانطور که وزارت خارجه ایران و دبیر شورای عالی امنیت ملی، این اقدام را به محکوم کردند، من هم آن را محکوم می‌کنم.

وی ادامه داد: برخی به دنبال ماجراجویی خاص خودشان هستند و در شرایط کنونی که به عنوان دوره گذار می‌توان از آن یاد کرد، به دنبال ایجاد شرایطی هستند که این وضعیت استمرار پیدا کند و یک شریطی ایجاد شود که زمینه تفاهم و گفتگو‌های سازنده میان طرف‌های مختلف در عراق را از بین ببرند.

این کارشناس با بیان اینکه در چند وقت اخیر در منطقه سبز اعتراضاتی در خصوص نتیجه انتخابات پارلمانی وجود دارد، تصریح کرد: روز پنج شنبه اتفاقات خونینی هم در میان معترضان رخ داد و یک مقداری تنش بالا گرفت. موضوع حمله به منزل الکاظمی موضوع دیگری است و اینکه برخی می‌خواهند این اقدام را متوجه ایران کنند که عملی بی ارزش است. البته برخی هم تشکیک ایجاد کردند و گفتند ممکن است از اساس چنین اتفاقی رخ نداده باشد، اما ما تشکیک ایجاد نمی‌کنیم و این اتفاق را محکوم می‌کنیم و آن سخنانی که به طور رسمی در عراق اعلام می‌شود را ملاک قرار می‌دهیم.

سفیر سابق ایران در عراق می‌گوید: یک انتخاباتی در عراق انجام شده و نباید آن را به همسایگان نسبت داد و یا کسی در آن دخالتی داشته باشد. این انتخابات مربوط به درون عراق است و کسی هم نمی‌تواند قضاوت و دخالتی در آن داشته باشد. اما به عنوان ناظر باید بگوییم توقع برخی از روند انتخابات پنجم که زود هنگام هم برگزار شد، این بود که ساختار احزاب سیاسی و مجموعه‌های احزاب سیاسی اسلامی در عراق رای نیاورند؛ در صورتی که نتیجه انتخابات این نشد.

آمریکا از نتایج انتخابات عراق راضی نیست

وی افزود: صرف نظر از تعداد کرسی‌ها آن چیزی که در داخل انتخابات عراق رخ داد همان مجموعه‌هایی رای آوردند که طی دو دهه اخیر در بطن سیاست عراق حضور داشتند. با وجود اینکه قانون انتخابات در عراق، برخلاف قوانین قبل که احزاب محور بود، اکنون افراد محور است و در این انتخابات بنا بود که علاوه بر افراد، احزاب هم بتوانند شرکت کنند، ولی در نتیجه انتخابات بازهم همان احزاب سنتی رای آوردند. یعنی صدر، دولت قانون، فتح و مجموعه‌هایی که در گذشته تا کنون در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی دولت عراق حضور داشتند، رای آوردند و مجموعه جدیدی شکل نگرفت. این پیام نشان می‌دهد که باتوجه به سرمایه گذاری‌هایی که آمریکایی‌ها انجام دادند، آنها موفق نشدند. مجموعه صدر همراه با آمریکا نیستند و همواره آمریکا را به چشم اشغالگر می‌بیند.

وی ادامه داد: بله جریان صدر اکنون موفق شدند که به نسبت دوره گذشته کرسی‌های بیشتری به دست بیاورند، اما بار دیگر مجددا کرسی‌های ماخوذه بیت شیعی ۱۸۵ نفر می‌شود، بله یک جریان ۷۳ کرسی را به دست آورد، بقیه کرسی شیعیان در مجموعه دیگر قرار نگرفتند اما در آن مجموعه هم نیستند. خیلی طبیعی است و رقابت‌های سیاسی وجود دارد و فکر می‌کنم عراقی‌ها به سمت توافق خواهند رفت، کما اینکه در انتخابات گذشته نیز به همین روال پیش رفته است. تشتت دیدگاه‌ها در انتخابات جدید نیست و بار‌ها شاهد این روند بوده‌ایم و ما به عنوان ناظر و کارشناس فکر می‌کنیم این انتخابات تا تشکیل دولت کمی زمان‌بر باشد.

آمریکا به دنبال تشکیل دولت اضطراری در عراق است

دانایی فر با بیان اینکه ممکن است با هدف تشکیل دولت نجات ملی و اضطراری در عراق از سوی آمریکایی‌ها باشد، گفت: این حمله به معنای این است که تشکیل دولت اضطراری دیگر ضرورتی برای تشکیل پارلمان نمی‌بیند. این نگرانی وجود دارد که یک حادثه این چنینی که کاملا مشکوک و محکوم است، باعث شود روند دولت سازی و دموکراسی در عراق دچار اختلال شود. این نگرانی اصلی ما است که بخواهند به این بهانه یک سال یا دوسال دولت نجات ملی را تشکیل دهند که من در این راستا، حمله به منزل الکاظمی را تحلیل می‌کنم.

سفیر سابق ایران در عراق با بیان اینکه روند رابطه ایران و عراق یک روند ثابتی است و در سال‌های آتی نیز این روابط ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: من به روابط دو کشور برای حداقل ۵ سال آینده بدبیین نیستم و معتقدم این حمله نمی‌تواند تاثیری در روابط دو کشور داشته باشد. آن یک اتفاق داخلی است و خودشان باید موضوع را مشخص کنند واعلام هم کرده‌اند که هیچگونه تسامحی هم با عاملین این اتفاق نخواهند داشت. من خوشبین به روابط دو کشور هستم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان