تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۱۸ آبان ۱۴۰۰

آینده بورس روشن است؟

بازار سرمایه این روزها نوساناتی دارد؛ گاهی سبزپوش می‌شود و گاهی قرمز به پایان می‌رسد اما صرف نظر از این بالا و پایین‌ها، بورس با چالش‌های مهمی چون کمبود نقدینگی و ابهام اطلاعاتی در صنایع مواجه است. در این شرایط آیا می‌توان به آینده بازار امیدوار بود؟

پیش بینی بازار سهام

رویداد۲۴ نمایندگان مجلس می‌گویند متوسط زیان سهامداران در بورس به ۵۰ درصد رسیده است و حتی برخی تا ۷۰ درصد هم ضرر کرده‌اند.

همین آمار آنها را متقاعد کرده است که طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس را کلید بزنند.

    از سوی دیگر مقایسه تورم بیش از ۴۴ درصدی در شهریور امسال با بازدهی بازار سرمایه، از آمارهای وحشتناک از زیان مردم حکایت‌ می‌کند.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد از شهریور پارسال تا شهریور امسال ارزش دارایی‌های مردم تا ۶۰ درصد افت کرده است.

    در این شرایط آیا می‌توان به آینده بورس امیدوار بود؟

    سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه معتقد است با توجه به عومل تورمی و در میان‌مدت پاسخ به این پرسش مثبت است؛ با وجود این بازار سهام را دو چالش اساسی تهدید می‌کند.

    او در یادداشتی توضیح داده که بازار سرمایه با فقر نقدینگی مواجه است؛ به‌گونه‌ای که معاملات تنها با حدود چهار هزار میلیارد تومان انجام می‌شود.

    به اعتقاد نصیرزاده، ابهامات موجود در اقتصاد کلان یکی از دلایل کمبود نقدینگی در بورس و کم عمق شدن بازا است.

    کسری بودجه و فروش اوراق

    او به کسری شدید بودجه و فروش اوراق بدهی اشاره می‌کند و می‌افزاید: دولت در این مورد از بانک‌ها و صندوق‌های متصل به آنها برای خرید اوراق استفاده کرده است.

    در نتیجه، فشار سنگینی بر بازار تحمیل شده است و نهادهایی که پول پرقدرت در اختیار دارند، به صورت دستوری یا اختیاری از بازار سهام دور شده‌اند.

    نصیرزاده معتقد است، این شرایط، با توجه به اوراق سررسید شده، همچنان ادامه می‌یابد و دولت انتشار اوراق بدهی را در نیم سال دوم نیز ادامه می‌‎دهد.

    نتیجه؟ فشار بر بازار سرمایه ادامه می‌یابد.


    بیشتر بخوانید: دردسرهای بزرگ صعود بورس!


    نامشخص بودن سیاست‌های دولت

    این کارشناس بازار سرمایه، نامشخص بودن سیاست‌‌ های اقتصادی دولت برای فعالان بازار سرمایه را مانع دیگری برای ورود نقدینگی به بورس می‌داند.

    او برای مثال به ابهام در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و زمان آن، اشاره می‌کند و می‌گوید: این مساله روی صنایع دارویی، غذایی، زراعی و از این دست، به صورت مستقیم اثر می‌گذارد.

    نصیرزاده در ادامه ابهام در گزارش‌ها و اطلاعات صنایع را یکی دیگر از چالش‌های ساختاری بازار سرمایه می‌داند.

    به اعتقاد او، این مشکل باعث تردید فعالان بورسی برای ورود نقدینگی و انجام معاملات از جمله در صنایع بانکی و پتروشیمی شده است.

    نصیرزاده، به ارزان‌فروشی و قیمت‌های دستوری در گروه‌هایی چون اوره‌سازی، فولادی و خودرویی اشاره می‌کند که تردیدهایی را برای ورود نقدینگی ایجاد کرده است.

    تراز منفی حقیقی‌های بازار

    نصیرزاده می‌‌افزاید: از ابتدای سال تاکنون، تراز منفی حقیقی‌های بازار حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده و بورس غیر از نوسانات کوتاه‌مدت روندی فرسایشی داشته است.

    نتیجه؟ اکنون بسیاری از صنایع به غیر از پتروشیمی، فلزات اساسی، کانی فلزی و چند رشته دیگر، با شاخص یک میلیون و ۱۰۰ واحد به پایین معامله می‌شوند.

    قیمت‌ها منصفانه است

    او در عین حال تاکید می‌کند که با وجود چنین چالش‌هایی قیمت سهم‌ها مناسب و منصفانه به نظر می‌رسند.

    نصیرزاده می‌افزاید: با توجه چشم‌انداز نرخ دلار، پیش‌بینی‌های تورمی و قیمت‌های فعلی جهانی، بازار سرمایه می‌تواند روند بهتری پیدا کند و از این حالت رکود فرسایشی خارج شود.

    پول نیاید، شاخص افت می‌کند

    این کارشناس بازار اما سرمایه هشدار می‌دهد: اگر حجم از این سطح حمایتی پشتیبانی نکند، احتمال افت آرام بازار وجود دارد.

    به اعتقاد او، احتمال ریزش شدید بازار به دلیل گزارش‌هایی که از صنایع مختلف منتشر می‌شود و عواملی چون نرخ ارز، ضعیف است.

    نصیرزاده در عین حال می‌افزاید: اگر حجم نقدینگی و تعداد معاملات به همین صورت فعلی باقی بماند، سطوح حمایتی فعلی می‌توانند شکننده باشند.

    بهبود وضعیت در میان‌مدت

    او درک دولت از اثربخشی بازار سرمایه و هماهنگی بین سازمان بورس، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی را در تسهیل ورود سرمایه موثر می‌داند.

    نصیرزاده می‌نویسد: با نگاه میان‌مدت و با توجه به عوامل تورمی چون روند رشد نقدینگی و پایه پولی، بازار سرمایه می‌تواند شرایط بهتری را پیدا کند.

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: بازار بورس
    نظرات شما
    نظرسنجی
    آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
    پیشخوان