تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۱۸ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

واردات خودرو آذرماه آزاد می‌شود؟

به نظر می‌رسد طرح آزادسازی واردات خودرو به زودی به نتیجه برسد.

واردات خودرو آذرماه آزاد می‌شود؟

رویداد۲۴ کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن رفع ایرادات شورای نگهبان، مصوبه آزادسازی واردات خودرو را با تغییراتی روانه صحن علنی مجلس کرد.

ایرادات شورای نگهبان به مصوبه آزادسازی واردات خودرو روز یکشنبه در کمیسیون صنایع و معادن رفع اشکال شد و این مصوبه به زودی در صحن علنی مجلس بررسی و در صورت تصویب، به شورای نگهبان ارسال می‌شود. در اصلاحیه این مصوبه اما سه نکته مهم وجود دارد؛ نخست اینکه شورای رقابت از پروسه واردات خودرو حذف شده است؛ دوم اینکه تعیین نوع و تعداد خودروهای وارداتی بر عهده وزارت صمت و هیات وزیران گذاشته شده و سوم آنکه منشأ ارز تامینی برای واردات باید به تایید بانک مرکزی برسد. در حالت کلی به نظر می‌رسد مجلسی‌ها علاوه بر رفع ایرادات شورای نگهبان، با اصلاحاتی عملا توپ واردات را به زمین دولت انداخته‌اند تا اگر ورود خودرو به هر دلیلی انجام نشد، مسوولیتش متوجه دولت باشد نه نمایندگان.

    طبق گفته برخی اعضای این کمیسیون، در جلسه یکشنبه گذشته که نمایندگانی از شورای نگهبان نیز حضور داشته‌اند، مصوبه واردات خودرو اصلاح شده و قرار است به زودی با قید دو فوریت در صحن علنی مطرح شود. در صورت رای مثبت نمایندگان به اصلاحیه، مصوبه واردات خودرو بار دیگر به شورای نگهبان ارسال خواهد شد و این در شرایطی است که به نظر می‌رسد مصوبه مذکور شانس زیادی برای تایید دارد، زیرا اصلاحات صورت گرفته با نظر موافق نمایندگان شورا بوده است.


    بیشتر بخوانید: مردم منتظر آزادسازی واردات خودرو باشند؟


    به نظر می‌رسد که بررسی مصوبه آزادسازی واردات خودرو به مراحل پایانی خود نزدیک شده و به زودی واردات خودرو آزاد می‌شود. این خبری است که نائب رئیس کمیسیون صنعت مجلس اعلام کرده است. سید جواد حسینی‌کیا، نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفته طی ۱۰ روز آینده اصلاحات کمیسیون صنعت در صحن علنی مجلس بررسی و پس از آن برای تایید به شورای نگهبان می‌رود.

    احمد رسولی‌نژاد، نماینده دماوند نیز گفته بود به نظر می‌رسد که ایرادات شورای نگهبان در مصوبه جدید رفع شده و مجلس توانسته نظر موافق اعضای شورای نگهبان را جلب کند. از طرف دیگر، رسولی‌نژاد گفته بود کار بررسی این مصوبه در صحن علنی مجلس هم ساده است. چون این طرح‌ها اصولا در کمیسیون‌های تخصصی بررسی می‌شود و زمانی که به صحن می‌آید نمایندگان اصولا با آن موافقت می‌کنند.

    بر این اساس به نظر می‌رسد ظرف ۱۰ روز آینده مصوبه واردات خودرو در صحن بررسی و برای بررسی نهایی به شورای نگهبان برود. از طرف دیگر شورای نگهبان بین ۱۰ تا ۲۰ روز زمان دارد که درباره این مصوبه اظهارنظر کند. اگر آنگونه که نماینده مجلس گفته، نظر شورای نگهبان درباره آزادسازی واردات خودرو مثبت باشد، نهایتا تا نیمه آذرماه واردات خودرو نهایی می‌شود.

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    نظرات بینندگان
    انتشار یافته: ۱
    ناشناس
    |
    Iran (Islamic Republic of)
    |
    ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    0
    0
    خجالت بکشید زالوها
    نظرات شما
    نظرسنجی
    آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
    پیشخوان