تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۲۵ آبان ۱۴۰۰
در نشستی به مناسب سی و پنجمین سالگرد تاسیس موسسه ملل مطرح شد:

اقدامات موسسه اعتباری در راستای تبدیل شدن به بانک خصوصی/ بدهی سپرده‌گذاران موسسات ورشکسته را پرداخت کردیم

جوادی گفت: مهم‌ترین تلاش موسسه ملل در این روز‌ها تبدیل شدن به یک بانک خصوصی است. تاکنون بانک مرکزی در هیئت عامل خود، درخواست ما مبنی بر تبدیل شدن به بانک خصوصی را مصوب کرده است تا اگر چهار شرط مورد نظر بانک مرکزی را انجام دهیم، تبدیل وضعیت موسسه در جلسه هیات عامل و شورای پول و اعتبار به شور گذاشته شود.

اقدامات موسسه اعتباری در راستای تبدیل شدن به بانک خصوصی/ بدهی سپرده‌گذاران موسسات ورشکسته را پرداخت کردیم

رویداد۲۴ حجت‌الاسلام سید امین جوادی، مدیرعامل موسسه اعتباری ملل در نشست خبری به مناسبت سی و پنجمین سالگرد تاسیس که روز سه شنبه در این موسسه برگزار شد، اظهار داشت: امروز با وجود تحمیل جنگ، گروهک‌ها و تحریم‌های ناجوانمردانه علیه کشور، مردم عزیز ایران روی پای خود ایستاده‌اند. تمام سعی و کوشش نظام بانکی نیز این است که بتواند خدمات لازم را در این شرایط به مردم ارائه کند. ضمنا موسسات مالی و بانک‌ها پس از تغییراتی که در دولت انجام شد تا به بانک‌ها امروز عملکرد مثبتی از خود نشان داده‌اند و امیدواریم در این دولت بتوانیم ظرفیت‌های کشور را بالفعل کنیم.

او با اشاره به تلاش موسسه ملل در ارائه با کیفیت خدمات بانکی بیان کرد: هیچ پروژه و صنعتی، از کارخانجات و کشاورزی تا صنعت ساختمان در کشور نیست که نظام بانکی در آن سرمایه‌گذاری نکرده باشد. خوشبختانه نظام بانکی به روز و به موقع کار خود را انجام می‌دهد. در طی دوران کرونا نیز تاکنون سه بار تسهیلات بسیار سنگین را در اختیار صنعتگران و آحاد مردم قرار داده است. تسهیلاتی که در حوزه‌های مختلف گردشگری، ودیعه مسکن، مشاغل کوچک و بزرگ و.. بوده است. تاکنون سه بار مطابق توصیه‌های دولت ما برای بازگشت تسهیلات استمهال داشته‌ایم.

وی افزود:خوشبختانه الان سپرده‌ها برای تجهیز منابع کافی هستند. بانک‌ها با تمام وجود در مراحل مختلف در خدمت دولت بوده‌اند و در دولت جدید هم به همین روند ادامه خواهند داد. در دولت جدید رایزنی‌های خوبی نیز بین دولت و نظام بانکی در حال انجام است.

او ادامه داد: مهم‌ترین تلاش موسسه ملل در این روز‌ها تبدیل شدن به یک بانک خصوصی است. تاکنون بانک مرکزی در هیئت عامل خود، درخواست ما مبنی بر تبدیل شدن به بانک خصوصی را مصوب کرده است تا اگر چهار شرط مورد نظر بانک مرکزی را اجرایی کنیم، تبدیل وضعیت موسسه در جلسه هیات عامل و شورای پول و اعتبار به شور گذاشته شود. در حال حاضر ما مصوبه بانک مرکزی را روی کدال گذاشته‌ایم و با شدت و سرعت در حال برآورده کردن چهار شرط مورد نظر هستیم.

جوادی با تاکید بر اینکه افزایش سرمایه تا دو برابر شدن سرمایه موسسه ملل در حال پیگیری است، گفت: همچنین درباره شرط فروش دارایی‌ها هم پیگیر هستیم. دو شرط دیگر شروط مراقبتی و مواظبتی است که سعی می‌کنیم آن را انجام دهیم. الان هیچگونه خدمات بانکی نیست که نتوانیم انجام دهیم. موسسه ملل در صندوق ضمانت سپرده‌ها و سامانه‌های بانکی عام و خاص عضو است. تنها وظیفه بانکی که امروز انجام نمی‌دهیم، صدور چک است چراکه موسسات مالی قانوناً نمی‌توانند صدور چک داشته باشند. امیدواریم با لطف بانک مرکزی و بعد از انجام شروط تبدیل وضعیت ما به بانک خصوصی عملی شود.

مدیرعامل موسسه اعتباری ملل با اشاره به اینکه ده هزار میلیارد ریال سرمایه موسسه ملل است، گفت: بعد از آن هم افزایش سرمایه از محل تجدیدارزیابی دارایی‌ها انجام خواهد شد که بین ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد خواهد بود. براین اساس تا نیمه ۱۴۰۱ نیز سرمایه موسسه ملل به۴۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید که این موارد بعد از تایید بانک مرکزی و سازمان بورس محقق خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که کدام موسسات مالی ورشکسته به موسسه ملل سپرده شده است، تصریح کرد: در حال حاضر مدیریت موسسه وحدت را به ما سپردند. همچنین مدیریت ۷ موسسه و قرض الحسنه را به ما سپردند که بدهی طلبکاران آن‌ها را نیز پرداخت کردیم. هر کجا از ما کمک خواستند حاضر شدیم و سعی کردیم به بهترین نحو آن را انجام دهیم. در مورد موسسه وحدت بعد از اینکه مقام معظم رهبری مسئولیت مدیریت آن‌ها را به سران قوا واگذار کردند، به ما دستور می‌دادند چگونه و چه مبلغی را تسویه کنیم. تاکنون نیز طلب ۹۷ درصد جمعیت را پرداخت کرده‌یم و تنها حدود ۲۰۰ نفر هستند که باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش سرمایه موجب می‌شود تا مردم اعتماد بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در موسسه ما داشته باشند. موسسه ملل در حال حاضر در رتبه‌بندی بانک‌های خصوصی در رده دهم یا یازدهم قرار دارد، اما در بین کل بانک‌ها ممکن است این عدد تغییر کند و احتمالا در رتبه ۱۶ یا ۱۷ در بین کل بانک‌ها قرار دادیم.

وی درباره اقدامات موسسه ملل در راستای کمک به صنعت گردشگری در طی شیوع کرونا گفت: بانک‌های ما باید بتوانند خدمات به روز را به گردشگران بین‌المللی و داخلی ارائه کنند تا این صنعت پا بگیرد. حوزه توریسم سلامت یکی از حوزه‌های مهم توریسم است که در دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. کار بزرگ بین شهری و مجتمع بین راهی در کهنوج از سوی موسسه ملل پیگیری می‌شود. همچنین موسسه ملل در گلستان، اردبیل، خراسان و.. اقداماتی را در راستای توسعه توریسم انجام داده است.

جوادی با اشاره به اینکه ما بسیاری از تکالیف دولت در حوزه کرونا را انجام داده‌ایم، بیان کرد: ما در آمار‌های بانک مرکزی نیز از لحاظ انجام تکالیف خود پیشرو بودیم.

مدیرعامل موسسه ملل با بیان اینکه موسسه ملل پیشقدم‌ترین بانک در حوزه بانکداری الکترونیکی بوده، گفت: بعد از ما، موسسات و بانک‌های دیگری الکترونیکی شدند. بانکداری الکترونیکی فواید زیادی دارد و منجر می‌شود که هزینه پول پایین بیاید؛ سفر‌های بین شهری کمتر شود؛ آلاینده‌ها کاهش یابد و سوخت کمتری مصرف می‌شود. قابل تصور است که اگر در دوره کرونا بانکداری الکترونیکی نبود، چه مشکلات زیادی داشتیم. اطمینان مردم در زمینه بانکداری الکترونیک به موسسات مالی و بانک‌ها افزایش یافته است. با اینحال نباید فراموش کرد که بانکداری الکترونیکی در کشور ما به شدت پرهزینه است. در حال حاضر به جای یک دیتاسنتر باید ۳ دیتاسنتر داشته باشیم و هر ۳ دیتا سنتر هم فعال هستند و هر لحظه که یکی از کار بایستد، دومی باید بتواند در مدار قرار گیرد. یکی از مشکلات در حوزه بانکداری الکترونیکی این است که با وجود زیر ساخت گرانقیمت، درآمدش کمی دارد. تجهیزات الکترونیکی بسیار گران هستند. با اینحال با تمام کوشش همکاران ما آن را انجام می‌دهند تا حتی یک روز سامانه نخوابد.

او ادامه داد: بانکداری الکترونیکی در عینحال به صاحبان مشاغل نیز کمک زیادی کرده و توانسته امنیت مالی بیشتری به آن‌ها بدهد. اگر دولتمردان اجازه بدهند مانند همه دنیا هزینه‌های این قسمت را دریافت کنیم، بسیار به ما کمک خواهد کرد.

مدیرعامل موسسه ملل در خصوص افزایش سود علی الحساب سپرده‌ها تصریح کرد: تا امروز در این زمینه تصمیمی گرفته نشده و بانک مرکزی هنوز ابلاغیه‌ای در این زمینه نداشته است.

جوادی با تاکید بر اینکه موسسه ملل در حوزه پرداخت وام ودیعه مسکن به دهک‌های درآمدی پایین جامعه هر چه سهمیه داشته پرداخت کرده است، گفت: در این زمینه ۸۷ درصد یعنی ۸۲۰۰ فقره از سهمیه‌ای که به ما محول شده بود، پرداخت کرده‌ایم. ما همچنین در حوزه سهامداری بیمه‌ها نیز شرکت داریم. ما و بانک توسعه تعاون در بیمه تعاون سهامدار هستیم و سهم ما در آنجا مدیریتی است.

مدیرعامل موسسه ملل با تاکید بر اینکه در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز ۱۵ خانه بهداشت ساخته‌ایم و در کار‌های کمک رساندن به دانش آموزان و تهیه برخی ملزومات تحصیل آنلاین کمک‌هایی داشتیم، بیان کرد: در سال‌های اخیر نیز کار‌های خیریه‌ای و کمک‌های بلاعوض خوبی انجام دادیم. خرید ماسک، کپسول اکسیژن و ... از جمله وظایف اجتماعی ما بود که انجام شده است.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان