تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۲۹ آبان ۱۴۰۰

سهم ۱۹ درصدی تجارت ایران با اتحادیه اروپا

تجارت ترکیه و ایران با اتحادیه اروپا طی ۹ ماه گذشته از سال ۲۰۲۱ به ترتیب ۱۱۳ میلیارد یورو و ۳.۴ میلیارد یورو بوده است که نشان می‌دهد ترکیه ۳۳ برابر بیشتر از ایران با اروپا تجارت داشته است.

تجارت ایران با اتحادیه اروپا

رویداد۲۴  اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی میزان تجارت مشترک میان ایران و اتحادیه اروپا پرداخته و برای مشخص شدن میزان فاصله ایران با اهداف کلان در نظر گرفته شده، این آمار را با تجارت ترکیه و اتحادیه اروپا مقایسه کرده است.

بر این اساس، ارزش تجارت ایران و اتحادیه اروپا (۲۷ کشور) در ۹ ماه گذشته از سال ۲۰۲۱، به رقمی در حدود ۳.۴ میلیارد یورو رسیده است.


بیشتر بخوانید: روابط ایران و چین در سراشیبی است؟


داده‌های مرکز تجارت اروپا نشان می‌دهد که طی این مدت، ارزش صادرات کالایی کشور‌های اروپایی به ایران معادل ۲ میلیارد و ۷۲۰ میلیون یورو بوده و در مقابل، از ایران نیز کالا‌هایی به ارزش ۶۳۲ میلیون یورو به اروپا صادر شده‌است. به این ترتیب، وضعیت تجارت ایران و اروپا در مدت ۹ ماه سال ۲۰۲۱، تراز منفی ۲ میلیارد یورو را برای ایران نشان می‌دهد.

تجارت خارجی ایران با اتحادیه اروپا در حالی به آب‌باریکه‌ای در تجارت بین‌الملل تبدیل شده‌است که تجارت ترکیه با اتحادیه اروپا طی ۹ ماه گذشته از سال ۲۰۲۱ حدود ۱۱۳ میلیارد یورو بوده است. به این ترتیب ترکیه در طول این مدت ۳۳ برابر بیشتر از ایران با اروپا تجارت داشته است.

طی مدت مزبور سهم صادرات از کل تجارت ایران با اتحادیه اروپا ۱۹ درصد و برای ترکیه ۴۹ درصد بوده است.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اتحادیه اروپا
نظرات شما
پیشخوان