تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۰۳ آذر ۱۴۰۰

سقوط سنگین ارزش لیر ترکیه در یک روز

سیاست‌های اقتصادی اردوغان و فشار او بر بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره، ارزش لیر را ۱۵درصد دیگر در یک روز پایین آورده است.

سقوط سنگین ارزش لیر ترکیه در یک روز

رویداد۲۴ به‌گزارش رویترز، ارزش لیر ترکیه در روز سه‌شنبه ۱۵ درصد سقوط کرد که نتیجه حمایت رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور این کشور از کاهش اخیر نرخ بهره بود. اردوغان قول داده است علی‌رغم انتقاد‌های گسترده و درخواست‌های مکرر برای تغییر مسیر، در «جنگ استقلال» خود برنده شود.

هر دلار آمریکا در روز سه‌شنبه ۱۳٫۴۵ لیر معامله شد و ارز ترکیه رکورد جدیدی را در کاهش ارزش خود ثبت کرد.
ارزش لیر ترکیه ۴۲ درصد از ابتدای سال جاری میلادی و ۲۲ درصد از ابتدای هفته جاری کاهش یافته است.

اردوغان اعلام کرده است هدفش از اعمال فشار بر بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره تقویت صادرات، سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی است، اما در شرایطی که نرخ تورم به حدود ۲۰ درصد رسیده است، کاهش ارزش لیر به‌شدت بر درآمد مردم و قدرت خرید آن‌ها تأثیر دارد.

بسیاری از این اقتصاددان‌ها کاهش نرخ بهره را اقدامی غیرمسئولانه خوانده‌اند و خواستار تغییر این روند شده‌اند.

رئیس بانک مرکزی ترکیه پس‌از دیدار با اردوغان طی بیانیه‌ای اعلام کرد کاهش نرخ بهره اقدامی غیرواقعی و کاملاً دور از اصول اقتصادی است.

رییس سابق بانک مرکزی ترکیه که ماه گذشته از سمت خود کنار گذاشته شده بود خواستار بازگشت فوری به سیاست‌های حامی ارز ملی شد.

وی در توئیتر گفت: «این تجربه غیرمنطقی که هیچ شانسی برای موفقیت ندارد، باید هرچه سریع‌تر متوقف شود تا به سیاست‌های حامی ارزش لیر و رفاه مردم ترکیه بازگردیم».

سقوط اخیر ارزش لیر بزرگ‌ترین کاهش ارزش آن از ۲۰۱۸ است یعنی زمانی که سقوط ارزش لیر باعث یک رکود شدید شد و یک تورم دورقمی را برای ۳ سال به بار آورد.

لیره ترکیه بدترین عملکرد را در سال جاری بین سایر ارز‌های جهان داشته که تا حد زیادی نتیجه تجربه اقتصادی نامناسب اردوغان بوده است.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان