تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۱۱ آذر ۱۴۰۰

ریزش قیمت دلار جدی است؟

قیمت دلار در هفته گذشته نوسانی بود. یک روز قیمت دلار مرز ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان را هم پشت سر گذاشت و زمان دیگر، قیمت دلار به مرز ۲۸ هزار تومان رسید.

پیش‌بینی قیمت دلار

رویداد۲۴ قیمت دلار امروز پنج‌شنبه ۱۱ آذرماه به ۲۹ هزار و ۲۲۰ تومان رسید. قیمت دلار صرافی ملی هم با اندکی افزایش نسبت به روز گذشته، ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان بود.

به نظر می‌رسد انتشار قطره‌چکانی اخبار مذاکرات وین، معامله‌گران بازار ارز را دچار مشکل کرده است. قیمت دلار در این روزها رفت و برگشتی شده است. یک روز قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند و روز بعد می‌ریزد.

حرکت رفت و برگشتی و نوسان قیمت دلار نشان می‌دهد معامله‌گران حس واحد و مشخصی نسبت به آینده مذاکرات وین ندارند. آنها نه از ثمربخشی مذاکرات مطمئن هستند و نه از ناکامی این دور مذاکرات.

ریزش قیمت دلار نزدیک است؟

این در حالی است که به نظر می‌رسید قبل از شروع مذاکرات وین، بازار ارز تصمیم خود را گرفته بود و می‌دانست که مذاکرات حداقل در این دور به نتیجه نمی‌رسد. برای همین ظرف مدت کوتاهی دلار کانال عوض کرد و وارد محدوده ۲۹ هزار تومان شد.

اما حالا به نظر می‌رسد معامله‌گران سردرگم شده‌اند. در واقع بازیگران ارزی، خود را با اخبار هماهنگ کرده‌اند. زمانی که اخبار مثبت و امیدوارکننده است قیمت دلار کمی ارزان  می‌شود و به محض ارسال اخبار منفی و یا تعویق توافق، قیمت دلار صعودی می‌شود.

و همزمان با خبرهای مثبت، فروش ارز را در پیش گرفته‌اند و با برجسته شدن خبرهای منفی، راه خرید را دنبال کرده‌اند. برای مثال روز سه‌شنبه نماینده روسیه ابراز امیدواری کرد که توافق هسته‌ای به زودی حاصل می‌شود و فضای مذاکره را به‌طور کلی مثبت ارزیابی کرد. اثر این اظهارات روز سه‌شنبه خود را در کاهش قیمت دلار مشخص کرد.

اما روز چهارشنبه نماینده روسیه خبر داد که هنوز مشکلات اساسی سد راه توافق هسته‌ای است و احتمالا توافق نزدیک نیست.

حالا باید دید روند مذاکرات به کجا می‌رسد و سیگنال‌های رسیده از وین چگونه خواهد بود. اگرچه کارشناسان اقتصادی می‌گویند بازار مدت‌هاست انتظارات مثبت توافق هسته‌ای را پیش‌خور کرده است. همچنین به نظر کارشناسان، قیمت دلار در مدت اخیر بیش از آنکه تحت تاثیر اخبار مذاکرات هسته‌ای باشد، تحت تاثیر فضای اقتصاد کلان ایران است.

نرخ تورم از ابتدای سال تاکنون ۲۲ درصد رشد کرده و نرخ دلار، حدود ۱۷ درصد. برای همین برخی می‌گویند علت افزایش قیمت دلار این است که دلار می‌خواهد خود را با نرخ تورم هماهنگ کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت دلار
نظرات شما
پیشخوان