تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰

آیا زن می‌تواند مرد را ممنوع‌الخروج کند؟

مشاوره حقوقی آنلاین؛ ممنوع‌الخروجی وضعیتی است که به دلیل عدم معرفی مال توسط فرد بدهکار یا عدم دسترسی به اموال وی، بر اساس مقررات از خروج وی از کشور جلوگیری می‌شود.

آیا زن می‌تواند مرد را ممنوع‌الخروج کند؟

رویداد۲۴ همان‌طور که می‌دانید مهریه یکی از حقوقی است که بعد از عقد ازدواج، قانون برای زن در نظر گرفته است. مرد موظف است که در صورت مطالبه زن، مهریه وی را بپردازد. اما گاهی بنا به دلایلی مهریه از جانب مرد پرداخت نمی‌شود. بنابراین ممنوع‌الخروج شدن مرد بدهکار، ابزاری است که او را جهت پرداخت بدهی مهریه تحت فشار قرار می‌دهد. همچنین وادار می‌کند تا نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کند.

ممنوع الخروجی مرد بابت مهریه از طریق دادگاه

به موجب ماده ۲۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی در دعاوی حقوقی از جمله مطالبه مهریه، پس از صدور رای محکومیت مهریه و نپرداختن آن یا قسط بندی نشدن مهریه توسط زوج، زوجه می‌تواند از دادگاه صادرکننده رای تقاضای صدور قرار ممنوع‌الخروج کردن زوج را نماید.

دادگاه مکلف به پذیرش آن است. مگر اینکه مهریه پرداخت شود یا اعسار(ناتوانی) زوج برای پرداخت مهریه پذیرفته شود.

طبق قانون، در صورتی‌که برخی از مردان به دلیل ادعای اعسار از پرداخت یک‌جای بدهی، حکم قسط‌بندی مهریه را دریافت کرده‌اند، باید در نظر داشته باشند که صدور این حکم از سوی مرجع قضایی مجوزی برای رفع ممنوع‌الخروجی نیست.

همچنین قانون گذرنامه که به طور کلی و بدون قید مدت، دستور منع خروج بدهکاران اجرایی از کشور را بنا به تقاضای طلبکار صادر کرده است.


بیشتر بخوانید: حقوقی که مردان با ازدواج به دست می‌آورند


طبق این قانون تا زمانی‌که از طرف مرد بدهی پرداخت نشود نمی‌توان ممنوع‌الخروجی را رفع کرد. حتی اگر سال‌های زیادی از دستور ممنوع‌الخروجی و اجرای آن بگذرد.

منظور از اعسار زوج این است که وی توانایی پرداخت مهریه همسر خود را به صورت یک‌جا ندارد.

اگر مرد معسر نباشد و توانایی مالی کافی برای پرداخت مهریه را به‌صورت یک‌جا داشته باشد، قطعا زن حق ممنوع‌الخروج کردن او را دارد.

حتی اگر مرد برای پرداخت مهریه به‌صورت یک‌جا ناتوان باشد. همچنین معسر بودن خود را از طریق وکیل یا شخصا به دادگاه اثبات نماید، باز هم ممنوع‌الخروج بودن او رفع نمی‌شود.

یکی از مشکلاتی که این اداره همواره با آن مواجه است درخواست بدهکارانی است که به دلیل گرفتن حکم قسط‌بندی بدهی خود به لحاظ ادعای اعسار(ناتوانی) از پرداخت یکجای بدهی، تقاضای رفع اثر از ممنوع‌الخروجی را دارند. در حالی‌که صدور حکم تقسیط بدهی از سوی مرجع قضایی مجوزی برای رفع ممنوع‌الخروجی نیست.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
پیشخوان