تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۲۴ دی ۱۳۹۴
گزارش رویداد۲۴ از بی‌نتیجه ماندن طرح الزام خودروهای سنگین به نصب حفاظ ایمنی؛

جولان غول‌های مرگ‌آور در معابر کشور

سال‌هاست که کامیون‌های مرگ بر جاده‌ها و خیابان‌ها می‌رانند و از میان مردم قربانی...
رویداد۲۴، گروه اجتماعی:‌ آمارهای تلفات تصادفات رانندگی همچنان از رقم غم‌انگیزی حکایت می‌کند که جاده‌ها و خیابان‌های کشور را به محلی ناامن برای شهروندان تبدیل کرده است.

اگر چه در گذشته تنها عامل انسانی را به عنوان مقصر تصادفات اعلام می‌کردند اما با گذر زمان و بهبود قوانین راهنمایی و رانندگی و الگوبرداری از نمونه‌های موفق ترافیکی دنیا، این مسئله به دیگر عوامل بروز تصادف هم معطوف شد تا جایی که حالا سه عامل انسانی، جاده و وسیله نقلیه در کنار هم در بررسی تصادفات منظور می‌شود.

در این میان یکی از قاتلان اصلی در خیابان‌ها و جاده‌های کشور، کامیون‌هایی است که نمونه آن حالا در دنیا منسوخ شده است و دیگر اثری از آن‌ها را نمی‌توان در معابر شهری و جاده‌ای پیدا کرد. 
کامیون‌هایی که با سپرهای بالا عامل مرگ‌آور تصادفات هستند و هر روز در یکی از جاده‌ها و خیابان‌ها قربانی می‌گیرند.

غول‌های جاده‌ای در هر تصادف ساده هم به راحتی خودروهای سواری را به زیر می‌کشند چرا که سپر بسیاری از ماشین‌های سنگین که در حال حاضر در کشور تردد می‌کنند بالاتر از حد استانداردهای روز دنیاست.

با این حال چند سال است که طرحی مبنی بر الزام نصب حفاظ ایمنی در خودروهای سنگین به میان آمد. اوایل این مسئله به طور جدی دنبال می‌شد اما با گذر زمان مانند بسیاری از طرح‌های دیگر به فراموشی سپرده شد.

کارشناسان حمل‌و نقل معتقدند علاوه بر سپر جلو و عقب ماشین‌های سنگین، شاسی‌بلند این کامیون‌ها باعث می‌شود که دو طرف این وسایل نقلیه نیز به علت مکش هوا، خطرساز باشند و باعث برهم خوردن تعادل خودروهای سبک در جاده‌ها شوند.

طرح چند ساله پلیس حتی به جایی رسید که سال ۹۳ از سوی کمیته ناوگان در کمیسیون ایمنی راه‌ها این طرح برای ایمن‌سازی ماشین‌های سنگین پیشنهاد شد و در راستای تصویب آن، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، پلیس راهور ناجا، سازمان ملی استاندارد و خودروسازان، مذاکره و مشارکت داشتند.

در نهایت شهریور امسال ابلاغیه‌ای مربوط به لزوم کنترل جهت نصب حفاظ‌های جانبی و سپرهای جلو و عقب برای کامیون‌ها صادر و به تمامی عوامل پلیس در سراسر کشور ابلاغ شد.

اما کافی است سری به خیابان‌ها و جاده‌ها بزنیم تا همچنان شاهد تردد غول‌های مرگ‌آسا با سپرهایی بلند و غیراستاندارد باشیم و خبری از اجرایی شدن طرح‌ها و ابلاغیه‌ها نباشد.

تلاش‌های خبرنگار رویداد ۲۴ برای پیگیری این طرح و چرایی اجرا نشدن ابلاغیه‌ها برای جلوگیری از تردد کامیون‌های غیراستاندارد به جایی نرسید.

بسیاری از مسئولان پلیس راهور از پاسخگویی به پیگیری‌های رویداد ۲۴ خودداری کردند و این مسئله را در حوزه فعالیت دیگر همکارانشان اعلام کردند و پیگیری‌ها در تماس‌های بعدی با مسئولان ارجاعی بی‌نتیجه ماند.

حالا سال‌هاست که کامیون‌های مرگ بر جاده‌ها و خیابان‌ها می‌رانند و از میان مردم قربانی می‌گیرند؛ قربانیانی که می‌توانستند با اصلاح قوانین و تأکید بر اجرایی شدن آن، همچنان در قید حیات باشند.
برچسب ها: تصادف
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان