تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۲۱ آذر ۱۴۰۰

آخر پاییز، شب یلدا، ترانه‌های مخصوص خانواده

در ادامه سعی خواهیم کرد تا به معرفی برخی چند آهنگ شب یلدای جدید که مناسب کنار خانواده بودن هستند بپردازیم.

آخر پاییز، شب یلدا، ترانه‌های مخصوص خانواده

رویداد۲۴ آخرین شب پاییز مصادف با شروع زمستان سرد، در طول تاریخ شبی خاص برای ایرانیان سراسر دنیا بوده است. در ایران و تاجیکستان و افغانستان این شب به شب یلدا معروف است. پیشینه‌ی یلدا به ۵۰۴ سال پیش از میلاد مسیح بازمیگردد که داریوش اول در تخت جمشید به آخرین شب پاییز نام یلدا داد. شبی که یک دقیقه بیشتر از هر شب دیگری قوام دارد. شبی که در رسوم ایرانی یک دقیقه بیشتر برای کنار هم بودن فرصت داریم. در شب یلدا دور هم جمع می‌شویم. دوستان، آشنایان یا فامیل، هر کسی به نحوی به دیدار کسانی که دوستشان دارد می‌رود. برخی از ما که نعمت داشتن پدربزرگ و مادربزرگ را داریم پیش آن‌ها می‌رویم و برخی دیگر نزد پدر و مادر. یلدا را با کنار هم بودن سر می‌کنیم.

کنار هم بودن با زمینه‌ی موسیقی

کنار هم بودن خانواده‌ها از دیرباز همواره با شعر و هنر نیز آغشته بوده است. از قدیم الایام حافظ و سعدی و دهلوی و بسیاری دیگر از بزرگان ادب پارسی در اشعار خود از اهمیت این شب خاص پرده برداشته اند. برخی آن را شبی پر از عشق و امید و برخی دیگر آن را شبی سیاه‌تر از قبل نامیده‌اند.

اما در کنار خانواده و کسانی که دوستشان داریم چیزی جز عشق نخواهد بود. بیان عشق با موسیقی حال دگری دارد. موسیقی پاپ در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به این شب داشته و سعی خود را کرده است تا در اشعار مورد استفاده نیز به این نکته تاکید کند که هدف این شب کنار هم بودن است. سعی کرده است بیان کند که در این شب از فضای مجازی دور شویم و به فضای حقیقی که کنار خانواده بودن است برسیم. ما نیز در ادامه سعی خواهیم کرد تا به معرفی برخی چند آهنگ شب یلدای جدید که مناسب کنار خانواده بودن هستند بپردازیم.

آخر پاییز، شب یلدا، ترانه‌های مخصوص خانواده

ترانه‌ی شب یلدا با صدای حامد محضرنیا

حامد محضرنیا با آهنگی که ترجیع‌بند عالی و ریتم بسیار مناسبی دارد به شهرت رسید. آهنگی که چنین شروع می‌شود:

«شب اول زمستونو توی خونه پر مهمونو

با تموم سردی این شب پر گریمه دلامونو»

از ابتدای این ترانه مشخص است که تاکید روی کنار هم بودن و دیدار و مهمانی خانوادگی است. این شعر به زیباترین روش ممکن این نیاز حال حاضر جامعه‌ی ما را بیان می‌کند که با وجود تمام درگیریهای موجود باید بیشتر به خانواده‌ی خود برسیم.

آهنگ حیفه تو نباشی با صدای حسین حقیقی

از دیگر ترانه‌هایی که به شدت کنار خانواده بودن را هدف قرار می‌دهد می‌تواند ترانه‌ی «حیفه تو نباشی» با صدای حسین حقیقی را نام برد. ترانه‌ای که اتفاقا به تهیه‌کنندگی شرکت فرهنگی مأوا ساخته شده است که خود این موضوع نشان از تاکید تمام تفکرهای موجود در کشور بر سر کنار خانواده بودن در شب یلدا نشأت می‌گیرد. شعر «حیفه تو نباشی» از سید جواد پرثی بوده است و آهنگ‌سازی و تنظیم شجاعت شفایی، حال و هوای بسیار عالی‌ای در آن ایجاد کرده است.

از بهترین نقاط این ترانه‌ی یلدایی می‌توان به شروع بخش دوم به صورت زیر اشاره کرد:

راستی عزیز شالتو بافته عزیزو چشم به راه نزاری

بابابزرگ میگه بگم که یه امشبو گوشی نیاری

آخر پاییز، شب یلدا، ترانه‌های مخصوص خانواده

در همین یک بیت می‌توان اوج تاکید به حضور در جوار خانواده را دید. شب یلدایی خانوادگی همان چیزیست که مورد نیاز این روزهای ماست. همان چیزی که جامعه‌ی ایران کنونی بیش از هر چیزی به آن احتیاج دارد. حسین حقیقی در ترانه‌ی حیفه تو نباشی به خوبی به آن تاکید کرده است.

آهنگ کودکانه شب یلدا

کودکان بخش جدانشدنی هر خانواده هستند. غنچه‌هایی که برای آینده‌ی ایران تلاش خواهند کرد و چه بهتر که از حالا اهمیت یلدایی که کنار خانواده سپری شود را بدانند. خوب است که وقتی کنار هم هستیم و در جمع‌های خانوادگی خود به نقش کودکان توجه ویژه‌تری داشته باشیم.

شعر کودکانه همواره بخش مهمی از فرهنگ هنر و ادبیات ما را دربرگرفته است. برای شب یلدا نیز اشعار کودکانه زیادی موجود هستند که یکی از معروف‌ترین‌های آن‌ها اینگونه می‌باشد:

باز شب یلدا اومد بلندترین شب سال

منتظرش میشینیم از سال پیش تا امسال

خوب است که در محافل خانوادگی خود از این ترانه‌ها نیز استفاده کنیم تا کودکانمان از حالا با خانواده و یلدا بیش از پیش آشنا شوند.

آهنگ های شب یلدای مناسب خانواده را از کجا پیدا کنیم؟

بعد از معرفی آهنگ‌های مناسب خانواده در شب یلدا، حال وقت آن رسیده است تا مرجعی را برای دانلود اهنگ شاد جدید مخصوص شب یلدا به شما عزیزان معرفی کنیم. بعد از بررسی منابع مختلف، به یک وب سایت دانلود آهنگ ایرانی به نام موزیکیشو برخوردیم که گلچین کاملی را برای دانلود آهنگ شب یلدا فراهم کرده است. تمام ترانه‌های این گلچین با بهترین کیفیت ممکن قرار داده شده است. همینطور نکته‌ی قابل توجه دیگر این وب‌سایت قرارگیری لینک دانلود یکجای تمامی ترانه‌ها می‌باشد.

با تشکر از شما که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. چنانچه آهنگ یلدایی خاص دیگری را مدنظر دارید، در بخش نظرات با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان