تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۲۵ آذر ۱۴۰۰

آینده قیمت طلا و سکه پس از مذاکرات

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران: در تمامی کشورها مذاکرات مشابه برجام بر بازارهای مالی تأثیرگذار خواهد بود. اگر شکل مدیریت اقتصادی ایجاد شود، التهاب و نوسان بازار طلا و سکه نیز کم خواهد شد.

پیش‌بینی قیمت طلا

رویداد۲۴ ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران: به صورت کلی انس جهانی طلا و قیمت بازار ارز بر قیمت طلا و سکه تأثیرگذار است. زمانی که انس جهانی و بازار ارز نوسان داشته باشند، طبیعتاً بازار طلا و سکه نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. پیش‌بینی می‌شود، در هفته پیش رو انس جهانی کمتر نوسان داشته باشد. اگر چه روز گذشته انس جهانی نسبت به روزهای قبل روند کاهشی داشت اما بازار ارز نوسان زیادی داشت و بر روند قیمت طلا و سکه اثر گذاشت. داد و ستد درون بازار طلا به کندی انجام می‌شود. این نوسان بر تقاضا و خرید مردم اثر منفی می‌گذارد و به صورت معمول در این شرایط مردم از خرید منصرف می‌شوند و در روزهای کم نوسان بازار خرید می‌کنند.

    آرامش بازار طلا و سکه داد و ستد را افزایش خواهد داد. زمانی که تقاضا در بازار افزایش یابد، تصمیم‌گیری‌ها بهتر و صحیح‌تر می‌شود. از سویی فروشنده صنعت طلا برای فروش یا خرید طلا تصمیم‌گیری بهتری خواهد داشت. در بازار سکه نیز عرضه و تقاضا مکمل یکدیگر هستند و اگر یک روز یا یک هفته عرضه نشود و از سویی تقاضا زیاد شود، روند کلی بازار تحت تأثیر قرار می‌گیرد.


    بیشتر بخوانید: پیش‌بینی عجیب قیمت طلا/ آیا طلا شگفتی‌ساز خواهد شد؟


    تأثیر احتمالی بودجه و مذاکرات بر بازار

    اگر نگاهی تاریخی داشته باشیم، بودجه موضوعی نیست که تأثیرگذار شدید بر بازار طلا و سکه داشته باشد و بازار به واسطه بودجه ملتهب نخواهد شد. همچنین بر روند داد و ستد بازار هم تأثیرگذار نیست. بعد از تصویب بودجه پیشنهادی دولت، توسط مجلس شورای اسلامی شاهد تأثیرات اندک بر بازار طلا و سکه خواهیم بود. نباید فراموش کنیم که بودجه موضوعی نیست، بتواند تأثیر منفی و ملموس بر بازار طلا و سکه ایجاد کند. امیدواریم امسال هم همین روند ادامه داشته باشد و اثر التهاب آور بر بازار نداشته باشد.

    در تمامی کشورها مذاکرات مشابه برجام بر بازارهای مالی تأثیرگذار خواهد بود. اگر شکل مدیریت اقتصادی ایجاد شود، التهاب و نوسان بازار طلا و سکه نیز کم خواهد شد. نتیجه منفی مذاکرات بر بازار طلا، سکه و اقتصاد کلان ایران اثرگذار است و حتی تأثیرگذار بر اقتصاد جهانی نیز خواهد بود. مسئولین اقتصادی جمهوری اسلامی ایران باید این روند را مدیریت کنند تا آرامش در بازار شکل بگیرد.

    اگر روند مذاکرات و نتیجه نهایی نشسته‌های برجامی مثبت باشد، به نفع کشورهای مسلمان و ایران خواهد بود. بیش از ۳۵ سال است که جمهوری اسلامی ایران گرفتار تحریم‌های خارجی است. خوشبختانه با مدیریت ایجاد شده، این تحریم‌ها خیلی آزاردهنده نبودند. امیدوار هستیم، بعد از این نیز نتیجه نشسته‌ای برجامی مثبت باشد تا بازار در مسیر منطقی خود حرکت کند. اگر نتیجه مذاکرات منفی باشد، نیازمند مدیریت صحیح هستیم تا اقتصاد بازار از نظر قیمتی دگرگون نشود.

    منبع: گسترش نیوز

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: قیمت طلا ، قیمت سکه
    نظرات شما
    نظرسنجی
    بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
    پیشخوان