تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۲۸ آذر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
سیاهکلی به رویداد۲۴ خبر داد؛

جزئیات استیضاح وزیر صمت/ فاطمی امین به خاطر عملکرد ضعیف در بخش خودرو و معدن استیضاح می‌شود

افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو نمایندگان مجلس را به واکنش علیه وزیر صمت واداشت؛ نماینده مردم قزوین که به دنبال جمع کردن امضا برای استیضاح وزیر صمت است در گفتگو با رویداد‌۲۴ خبر داده که عملکرد ضعیف وزیر صمت در دو حوزه خودرو و معادن مهم‌ترین دلیل برای استیضاح فاطمی امین است.

لطف الله سیاهکلی

رویداد۲۴ هما حسینی: خودرو همچنان بر مدار گرانی است و در آخرین اتفاق به طور میانگین قیمت خودرو ۱۸ درصد گران‌تر شد. به دلیل همین گرانی‌ها وزیر صمت هفته پیش به مجلس احضار شد، اما گویا توضیحات فاطمی امین نتوانسته نمایندگان را راضی کند و حالا طرح استیضاح او در مجلس در دست امضا است. آیا مجلس اولین کارت قرمز به وزاری دولت ابراهیم رئیسی را کلید زده است؟

بازار خودرو ماه‌هاست در گیرودار گرانی و رکود است و قیمت‌ها در این بازار به بالاترین نرخ خود رسیده است. دولت ابراهیم رئیسی از زمان روی کار آمدن وعده بسامان کردن بازار خودرو را داده و فاطمی امین وزیر صمت این دولت بهبود بازار خودرو را جزو اولویت‌های خود معرفی کرده بود. اما حالا با گذشت چند ماه خبری از تحقق وعده‌ها نیست و گرانی همچنان ادامه دارد. همین وضعیت هم صدای نارضایتی نمایندگان مجلس را بلند کرده و هفته پیش وزیر صمت را به مجلس احضار کردند. بهانه این احضار هم به گرانی ۱۸ درصدی خودرو باز می‌گشت.

شرکت‌های ایران خودرو و سایپا اخیرا در نامه‌ای به بورس، قیمت جدید محصولات خود را اعلام کردند که طی آن خودرو‌ها با افزایش ۱۸ درصدی، حدود ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان گران‌تر شده‌اند؛ این اعداد قیمت خالص بهای کارخانه بوده و بدون درنظر گرفتن مبالغ مالیات، عوارض و بیمه است.


بیشتر بخوانید: ۵۰ نماینده طرح سوال از وزیر اقتصاد را امضا کردند/ وضع نسبت به گذشته خراب‌تر شده است


در مقابل نمایندگان مجلس معتقدند، راه حل بسامان کردن بازار خودرو گرانی نیست. سیدجواد حسینی‌کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته: «راه تنظیم بازار خودرو این است که با تعیین تکلیف مصوبه مجلس برای ساماندهی صنعت خودرو و همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام، واردات آزاد شود و دولت نیز با تعرفه‌گذاری مناسب برای واردات، بازار خودرو را تنظیم کند.»

در مقابل فاطمی امین با دفاع از منافع خودروسازان معتقد است هزینه تمام شده خودروسازان بالا رفته و به همین دلیل باید قیمت خودرو افزایش پیدا کند.

اما این دفاع مورد قبول نمایندگان مجلس واقع نشد وحالا برخی از مجلسی‌ها به همت لطف الله سیاهکالی، نماینده مردم قزوین به دنبال جمع کردن امضا برای استیضاح وزیر صمت هستند. سیاهکلی در گفتگو با رویداد‌۲۴ خبر داده که عملکرد ضعیف وزیر صمت در دو حوزه خودرو و معادن مهم‌ترین دلیل برای استیضاح فاطمی امین است.

هرچند این پیشنهاد از سوی نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن پیش می‌رود، اما همه اعضای این کمیسیون موافق استیضاح نیستند. در همین باره با علی موسوی عضو همین کمیسیون تماس گرفتیم و او گرچه حاضر به مصاحبه در این باره نشد، اما گفت: «وزیر صمت یک وزیر انقلابی است. اجازه دهید کارش را بکند. شما خبرنگاران نباید به این ماجرا اهمیتی دهید و آن را برجسته کنید.»

در مقابل لطف الله سیاهکالی نماینده‌ای که طرح استیضاح وزیر صمت را کلید زده معتقد است، وزیر صمت نه تنها در زمینه بازار خودرو بلکه در حوزه معادن هم عملکرد خوبی طی این چند ماه نداشته و ضعیف عمل کرده است.

سیاهکلی در این باره توضیح می‌دهد: «فاطمی امین همین یک ماه پیش از ارزانی خودرو و تمرکزش بر بسامان کردن این بازار صحبت کرد حالا همراه با تولیدکنندگان خودرو از افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو صحبت کرده است که کاملا غیرقانونی است.»

به گفته سیاهکلی فاطمی امین استدلال خودروسازان را به تمامی قبول کرده و توسط آن‌ها اقناع شده است. خودروسازان می‌گویند به دلیل بالارفتن هزینه تمام شده باید خودرو را گران‌تر بفروشند و وزیر صمت هم به آن‌ها پاسخ مثبت داده است.

سیاهکلی ادامه می‌دهد: «در حالی که ما معتقدیم بالابودن هزینه تولید خودرو در ایران ربطی به هزینه مواد اولیه ندارد و به مدیریت و ساختار فاسد خودروسازان در تولید خودرو بازمی گردد. این قیمت گذاری که وزیر صمت هم با آن موافقت کرده، منطقی نیست. ساختار در ایران خودرو و سایپا غلط است و هزینه‌های سربار آن بی شمار است. بعد وزیر به جای اینکه به فکر اصلاح ساختار مدیریتی این دو خودروسازی باشد، به ضرر مصرف کننده رای به گرانی بیشتر خودرو داده است.»

او عنوان می‌کند: «اکنون در اروپا هزینه تولید خودرو کمتر از هزینه تولید خودرو در ایران است. خب، چون آن‌ها در یک ساختار مدیریتی شفاف و سالم هزینه‌هایشان را بهینه کرده‌اند.»

سیاهکلی همچنین به عملکرد ضعیف فاطمی امین در حوزه معادن اشاره کرده و می‌گوید: «ما گزارش‌های میدانی بسیار زیادی به دستمان رسیده که حاکی از عدم نظارت بر بهره‌برداری از معادن است و فاطمی امین نتوانسته نظارت صحیحی بر آن داشته باشد.»

سیاهکلی معتقد است با اعلام طرح استیضاح وزیر صمت به وظیفه خود عمل کرده و باید دید سایر نمایندگان با این طرح همراهی می‌کنند یا خیر.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه چرا به طرح استیضاح رسیده‌اند، تاکید می‌کند: ما سه بار به وزیر صمت اخطار دادیم و صحبت کردیم، اما او همچنان به عملکرد ضعیف و اعمال سیاست‌های غلط خود ادامه می‌دهد و کار خودش را می کند. به همین دلیل به گزینه نهایی که استیضاح و برکناری است رسیدیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: خودرو ، وزیر صمت
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
0
0
احسنت بر شما خبرگزاری یک گزارش و خبر به روز ودقیق و صدای مردم و جامعه را تهیه کرده اید.
خداوند به آقای سیاه کالی عمر با عزت دهد و همچنین حسینی کیا
این خودرو مونتاژ کاران باید مدیریتشان تغییر و اصلاح جدی شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
0
0
آقای فاطمی امین در حوزه صنعت و صادرات موفق عمل کردن.
8 سال به دولت ویرانگر روحانی فرصت دادید هنوز 100 روز از دولت جدید نگذشته
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان