تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۰۲ دی ۱۴۰۰
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بازگشت ایران به برجام منجر به کاهش تورم نمی‌شود/ سال ۱۴۰۱ به نفع بازار سرمایه و به ضرر اقشار آسیب پذیر خواهد بود

دولت ابراهیم رئیسی مدعی است که جلوی رشد پایه پولی و چاپ پول را گرفته و بودجه سال آینده را با همین هدف تنظیم کرده است. یک کارشناس اقتصادی این ادعای دولت را رد کرده و گفته رشد پایه پولی و افزایش تورم نه تنها در بودجه پیش بینی شده بلکه به نوعی تکلیف قانونی دولت است که تخلف از آن مجازات دارد.

علی سعدوندی

رویداد۲۴  دولت رئیسی مدعی است که از زمان روی کار آمدن رشد پایه پولی را کنترل کرده و بودجه سال آینده را به گونه‌ای تنظیم کرده که جلوی چاپ پول و رشد پایه پولی گرفته شود.

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در هفته‌های گذشته در خلال گفتگو‌ها یا با نوشتن توییت‌هایی تصریح کرده است که دولت سیزدهم از زمانی که بر سر کار آمده از بانک مرکزی استقراض نکرده است. دیگر مقام‌های دولتی همچون مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه به وسواس دولت در مورد کنترل پایه پولی سخن گفته‌اند، این مقام‌های دولتی با تاکید بر اینکه روش‌های تامین مالی دولت تورم‌زا نخواهد بود، در واقع تلاش دارند دست‌کم بتوانند انتظارات تورمی را تا حدودی تعدیل کنند، هرچند اگر در نهایت چاره‌ای جز نوشیدن جام زهر منابع بانک مرکزی نداشته باشند.

درباره آثار تورمی و رشد احتمالی پایه پولی با توجه به بودجه ارائه شده توسط دولت برای سال ۱۴۰۱ با علی سعدوندی کارشناس مسائل اقتصادی گفتگو کردیم. سعدوندی معتقد است دولت رئیسی در سال آینده نه تنها رشد پایه پولی را متوقف نخواهد کرد بلکه آن را تقویت می‌کند.


بیشتر بخوانید: وضعیت بازار سهام خاندوزی را از وزارت اقتصاد پایین می‌کشد؟


سعدوندی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۰ یک بودجه انبساطی بود که در آن ایجاد نقدینگی و تورم به نوعی وظیفه قانونی دولت بوده گفت: با توجه به ساختار بودجه سال جاری حتی می‌توان گفت تخلف از ایجاد تورم مجازات داشت.

کاهش تورم در سال ۱۴۰۱ رکودزاست

او درباره وضعیت برای سال آینده گفت: در بودجه ۱۴۰۱ رشد بودجه را کمتر در نظر گرفتند، ولی به این معنی نیست که دولت بخواهد به سمت محیط غیر تورمی برود. در لایحه بودجه سال آینده مبلغ معتنابهی قرار است از صندوق توسعه ملی برداشته شود که همه این مبالغ صرف ایجاد پایه پولی می‌شود. درآمد نفت با احتساب بشکه‌ای ۶۰ دلار و با نرخ ۲۳ هزار تومان هم صرف ایجاد پایه پولی می‌شود. یعنی این درآمد به خزانه می‌رود و معادل آن را بانک مرکزی پایه پولی ایجاد می‌کند.

این کارشناس اقتصادی بودجه سال آینده را یک بودجه تورمی به نفع بازار سرمایه و به ضرر اقشار آسیب پذیر خواند و گفت: ایران طولانی‌ترین دوره تورمی از سال ۱۳۵۱ تا امروز را در تاریخ بشر داشته است.

او درباره میزان نقدینگی کشور در حال حاضر و پیش بینی حجم نقدینگی در سال آینده گفت: برداشت من این است که همین الان ۴۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم و سال بعد این رقم ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و در انتهای سال آینده به ۶۰۰۰ هزار میلیارد دلار نقدینگی خواهیم رسید.


سعدوندی پیش بینی کرده نرخ تورم در سال آینده به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند، ولی بسته به سیاست‌های دولت این کاهش تورم هم می‌تواند رکود زا باشد، به این معنا که دولت ارز نفتی را به بازار تزریق کند و به واردات سوبسید دهد. این سیاست به تولید ملی صدمه می‌زند و رکودتورمی زاست.

بازگشت ایران به برجام منجر به کاهش تورم نمی‌شود

او خاطر نشان کرد اگر به برجام برنگردیم، همین وضعیت امسال با نرخ تورم ۳۰ درصدی را سال آینده شاهد خواهیم بود. بازگشت به برجام ممکن است حتی وضع ما را بدتر کند، چون احتمالا سیاست ارز پاشی شروع می‌شود.


این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش فروش نفت برای ایران منجر به کاهش تورم نمی‌شود گفت: به بهانه درآمد نفتی، بانک مرکزی پایه پولی ایجاد می‌کند و هرچه این درآمد بیشتر باشد آثار تورمی آن هم افزایش پیدا می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: خبر مهم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان