تاریخ انتشار: ۱۸:۲۵ - ۱۴ دی ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
پازوکی، اقتصاددان بیان کرد

مشکل ایران جهالت اقتصادی است

پازوکی، کارشناس مسائل اقتصادی، اظهار کرد: «سیاست تعاملی را در پیش نگرفته‌ایم و فکر می‌کنیم که با دنیا تعامل داشتند به معنای وادادگی است در حالیکه به هیچ وجه چنین نیست. تجربه نشان داده است که هر وقت مذاکره کرده‌ایم، به نفع ملت ایران بوده است.»

اقتصاد ایران در دولت سیزدهمرویداد۲۴ مهدی پازوکی، درباره آینده اقتصاد ایران در صورت احیای برجام، مطرح کرد: «قطعا برجام به سود منافع ملی ایران است. من مطمئنم دولت آقای رئیسی هیچ راهی ندارد جز اینکه برجام را بپذیرد ولی نکته مهم این است که پس از پذیرفتن برجام ما باید به جامعه بین‌المللی بپیوندیم بدان معنا که سیاست تعامل با جهان را به جای سیاست تقابل با دنیا را انتخاب و عمل کنیم.»

این کارشناس مسائل اقتصادی، تاکید کرد: «چه بخواهیم و چه نخواهیم 25 درصد تولید ناخالص ملی جهان در دست امریکاست و این کشور اولین قدرت اقتصادی جهان است. بنابراین رابطه اقتصادی با ایالت متحده به نفع ماست نه به نفع اسرائیل و دشمنان ملت ایران. نکته حائز اهمیت دیگر این است که الان سیستم بانکی ما با بانک‌های درجه یک دنیا از جمله بانک‌های اروپایی، امریکایی و حتی بانک‌های درجه یک و دو چینی هم رابطه ندارد، با این تفاسیر ضروری‌ست که FATF را بپذیریم چراکه به نفع ملت و تعامل سیستم بانکی کشور ا‌ست.»

پازوکی خاطر‌نشان کرد: «به دوستان تندرو باید تذکر دهیم چراکه معتقدم که یکی از مشکلات ایران جهالت اقتصادی است یعنی این تندرو‌ها دنیا را نمی‌شناسند، در عمر‌شان یک سفر خارجی نداشته‌اند و تصورشان از دنیا این است که بقیه از صبح تا غروب در حال تعدی و تجاوز به دیگر کشورها هستند. یک تفکر قرون وسطایی و ارتجاعی به دنیا دارند و همین باعث شده است که ما از منافع ملی‌مان برخوردار نباشیم. بد نیست در اینجا یک مثالی هم از چین و روسیه که امروز یکی از عمده‌ترین شرکای تجاری ما هستند، بزنم. هر دوی این کشور‌ها عضو اصلی FATF هستند. در حالکیه ایران قرار نیست عضو اصلی باشد بلکه قرار است که همچون 189 کشور دیگر، عضو همکار در FATFباشیم.»

وی افزود: «اگر FATF یک پدیده استعماری و بدی است و به قول تندوروها منجر به این می‌شود که کفار بر اطلاعات ما چیره شوند، چرا شرکای عمده‌ی تجاری ایران یعنی چین، روسیه و ترکیه جزو 35 کشور عضو اصلی آن هستند؟ حتی شورای همکاری خلیج فارس هم همچون اتحادیه اروپا عضو اصلی FATF است. بنابراین امیدوارم مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصلحت ملت ایران را تشخیص دهد و FATF را بپذیرد. اگر ما عضویت در آن را نپذیریم و اگر جامعه جهانی با سیستم بانکی ما کار کند، حتی درصورتی که تحریم‌های ناجوانمردانه امریکا هم لغو شود، سیستم بانکی ما نمی‌تواند با جهان کار کند و در نتیجه در مبادلات بین المللی دچار مشکل می‌شویم.»

پازوکی بیان کرد: «ما انقلاب کردیم و خواهان عدالت، رفع تبعیض، بالارفتن رفاه جامعه و همه‌ی آرمان‌هایی که امام خمینی (ره) در تاریخ فرموده‌اند، بودیم و هستیم. قرار بود جمهوری اسلامی هم یک جمهوری باشد مانند سایر جمهوری‌ها و مردم نقش اساسی را در تعیین حکومت و منافع ملی داشته باشند. بنده امروز به عنوان کسی که از هیچگونه رانتی استفاده نکرده و خودم را مدیون انقلاب اسلامی می‌دانم، معتقدم تعامل با دنیا به جای سیاست تقابل، به نفع ملت ایران است.»

این اقتصاددان مطرح کرد: «دشمنان ما خصوصا اسرائیل و امریکا به دنبال این هستند که ما را در جامعه جهانی منزوی کنند و متاسفانه تندورهای ایرانی در زمین دشمن بازی می‌کنند. با این تفاسیر باور من بر این است که اگر خواهان عظمت و پیشرفت ایران هستیم باید سعی کنیم با مشکلات اجتماعی و اقتصادی، علمی و کارشناسی برخورد کنیم.»

پازوکی با تاکید بر اینکه در زمینه سیستم بانکی، همکار بودن با کشورهای عضو FATF به نفع ماست چراکه قربانی تروریسم هستیم، گفت: «اگر می‌خواهیم در جهان بدرخشیم باید بدانیم این به نفع ماست. طبق سند چشم‌انداز قرار بود ما شاگرد اول آسیای جنوب غربی باشیم اما متاسفانه در این 16 سالی که از این سند می‌گذرد و چهار سال دیگر از آن باقی مانده است، نه تنها شاگرد اول نشده‌ایم بلکه فاصله ما با کشورهای منطقه روز به روز بیشتر شده است.»

او درباره دلایل بیشتر شدن فاصله ایران با دیگر کشورهای منطقه، بیان کرد: «از مهم‌ترین دلایلش این بوده است که سیاست تعاملی را در پیش نگرفته‌ایم و فکر می‌کنیم که با دنیا تعامل داشتند به معنای وادادگی است در حالیکه به هیچ وجه چنین نیست. تجربه نشان داده است که هر وقت مذاکره کرده‌ایم، به نفع ملت ایران بوده است اما به شرطی که مذاکره‌کنندگان ما آداب مذاکره را بلد باشند، منافع ملی را تشخیص دهند و به دلیل جهل، تحت سلطه‌ی دشمنان خارجی قرار نگیرند.»

پازوکی ضمن بیان اینکه هرگونه سیاستی که باعث تشنج در منطقه باشد به نفع ایران نیست، مطرح کرد: «سیاست تعاملی دنیا به این شکل نیست که مدام در خدمت اسرائیل باشد. متاسفانه اکنون کشورهای عربی منطقه به سمت اسرائیل گرایش پیدا کرده‌اند و این به دلیل این است که سیاست خارجی ما دارای اشکال بوده و اگر این اشکالات را نبینیم و سعی کنیم از آن به آسانی گذر کنیم، قطعا کشور ضرر می‌کند. همین الان ترکیه دنبال این است که یک لوله نفتی را از ترکیه به اروپا ببرند. آن‌ها دنبال این هستند که ایران را در انزوای بین المللی قرار دهند اما ما نباید اینگونه عمل کنیم. من یک مثال می‌زنم؛ در اواسط دهه 70 میلادی، امریکا با هواپیمای 52B، کشور ویتنام را بمباران کرد ولی امروز ویتنام به عنوان یکی از کشورهای شرق آسیا، بیشترین صادرات تجاری خود را به ایالت متحده امریکا دارد.»


بیشتر بخوانید: پیش‌بینی اقتصاد ایران و جهان در ۲۰۲۲


وی ادامه داد: «ویتنام امروز نرخ رشدش به سمت دو رقمی شدن پیش می‌رود و دارد جزو کشورهای دارای رشد فزاینده در آسیا، می‌شود و حتی از کشورهایی مثل مالزی هم در حال جلو افتادن است. به هر جهت ویتنامی که میلیون‌ها نفر از مردم بی گناهش توسط امریکایی‌ها کشته شدند ولی امروز دنبال منافع ملی خود است. من نمی‌گویم که وادادگی ملی داشته باشیم اما باید بدانیم که کشورهای منطقه از جمله شیخ نشین‌ها، چندان بدشان نمی‌آید که ایران در انزوای بین المللی به سر برد.»

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: «باورم این است که باید خط قرمزمان منافع ملت ایران باشد. ما بهترین نیروی انسانی تحصیل کرده را در منطقه داریم در حالیکه هیچکدام از کشورهای عربی امکاناتی که ما در اختیار داریم را ندارند. اگر دقت کنید به عنوان مثال در صنعت هوانوردی به جای اینکه ما هاب منطقه شویم، کشورهایی مثل امارات و حتی قطر که حدود یک سوم استان هرمزگان ماست، امروز هاب منطقه هوایی شده‌اند یعنی الان مدیران ایرانی اگر برای کنفرانسی بخواهند به استرالیا بروند، باید از تهران به دوحه، از دوحه به سیدنی یا از دوحه به سنگاپور یا کشورهای دیگر بروند؛ در حالیکه قرار بود در اواخر دولت آقای خاتمی فاز دو فرودگاه امام خمینی (ره) را بسازیم و گسترش دهیم اما متاسفانه دوستان تندروی ما به دلیل جهلی که از جهان دارند، جلوی ساخته شدن آن را گرفتند. در صورتی که اگر این فرودگاه گسترش پیدا می‌کرد، ده‌ها هزار اشتغال ایجاد می‌کرد و درآمدی هم بود چراکه ایرانیانی که خارج از کشور هستند و سالانه برای دیدار خانواده‌های خود به کشور می‌آیند، به جای اینکه با خطوط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بیایند، با خطوط هواپیمایی امارات، ترکیش ایر یا قطر ایرلاین می‌آیند و سالانه حدود 4 تا 5 میلیارد دلار پول ایرانی‌های مملکت در جیب این رقبای منطقه‌ای ما ریخته می‌شود.»

او در ادامه گفت: «امروز که 16 سال گذشته است و فاز دو آن فرودگاه به دلیل تنگ‌نظری‌ها ساخته نشد. این سیاست تنگ نظری به نفع ما نیست. هرچه تعامل ما با جهان بیشتر شود به سود ماست. حتی اگر تحریم‌های بعد از برجام برداشته شود و ما موفق شویم که شرکت‌های امریکایی را قانع کنیم که بیایند به ایران و مثلا در صنعت نفت ما سرمایه‌گذاری کنند، قطعا این به نفع ایران است نه امریکا همچنین به ضرر رقبای منطقه‌ای ماست. به همین دلیل است که آن‌ها دوست دارند ما تنش بیشتری داشته باشیم؛ خصوصا روس‌ها که اگر تاریخ این مملکت را بخوانید، همواره به ما خیانت و سعی کرده‌اند از برگ برنده ایران برای منافع خود استفاده کنند و منافع ما را خدشه‌دار کنند.»

پازوکی در پایان تاکید کرد: «مقصود من این نیست که با روسیه درگیر شویم بلکه باید به دنبال منافع ملی ایران باشیم و بر اساس سیاست تعامل با جامعه جهانی اعم از شرق و غرب را در پیش گیریم. اما اگر همه تخم‌مرغ‌های‌مان را در یک سبد بچینیم، قطعا به ضرر ماست.»

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
عزیز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
0
3
خدا امواتت رو بیامرزه .
محبوب تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
2
0
اقای استاد محترم فرمایشتان کاملا منطقی است ولی کسی از حاکمیت با این حرفها بهاء نمی دهد چون اگر گوشنوایی در مسولان بود خیلی از استادان و جامعه شناسان و حتی در بین خودیهای نظام از این سخنان زیاد گفته اند ولی مثل اینکه ان افرادیکه در کشو حرف اول را می زنند به غیر از خودشان حرف هیچ احدی را قبول نمی کنند این اقاین فکر می کنند عقل کل هستند و همه چیز را می دانند و یا اینکه منافع این افراد در تحریم و منزوی بودن کشور است . ولی من فرد عادی چنین فکر می کنم که ما بیش از اندازه به روسیه و چین اعتماد کرده ایم همانطوریکه مشاهده می کنیم این روسها هستند که برای بر جام تصمیم می گیرند نه ما . اگر احیانا بر جام به نتیجه بر سد منافع روسها تامین خواهد شد نه منافع ما اگر غیر این بود ما باید مستقیم با امریکا مذاکره می کردیم چون حرف اول و اخر را در برجام امریکا می زند و اما پرا این اتفاق نمی افتد عامل اصلیش روسها هستند در صورت به نتایج رسیدن بر جام اگر منافع ملی ما تامین شود قطعا روسیه مخالفت خواهد کرد دلیل بر اینکه متضرر اصلی در مورد به نتیجه رسیدن بر جام روسیه است چناچه در زمان اقای روحانی عامل اصلی به ثمر نرسیدن بر جام روسها بودند نه امریکا چون ما قبل از اینکه ترامپ بر جام را پاره کند ما بعضی تحرکاتی را انجام دادیم که بر خلاف بر جام بود . الان روسیه به اروپا گاز صادر می کند و در اینده به ترکیه هم گاز صادر خواهد اگر ما تحریم نبودیم این ما بودیم که گاز صادر می کردیم نه روسیه . مسولان ما یا از تاریخ مطلع نیستند و یا اینکه عمدا نمی خواهند قبول کنند کع در طول تاریخ شوری سابق و روسیه فعلی به کشور ما به عنوان طمع نگاه می کردند و در طول تاریخ شما یک نمونه نمی توانید پیدا کنید که روسها به نفع ما انجام داده باشند روسیه خواهان این است که ما در جهان منزوی و ضعیف باشیم چون روسها خواهان عزت و سر بلندی ما را می خواهند در ماجرا ی موشک ای سی صد و نیروگاه ها صداقت روسها دیده شده است البته انها مقصر نیستند و به فکر منافع خودشان می باشند . روسها اولین متحد اسرائیل هستند که ما خواهان نابودی انها هستیم نمونه بارز انرا را می توانید در ماجرای سوریه بدانید چون اگر من شفاف بنویسم کامنتم سانسور می شود
نظرات شما
پیشخوان