تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵
دربیکی، استاد دانشگاه و کار‌شناس ارتباطات، در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

تیم اطلاع رسانی دولت برای انتخابات آتی باید تغییر کند

یک استاد دانشگاه و کار‌شناس ارتباطات، تاکید کرد: در حوزه تیم اطلاع‌رسانی دولت، این تیم کارنامه خیلی موفقی نداشته و شاید این مسئله ربطی به توانایی آن نداشته است. بر این اساس ضروری است در انتخابات آتی تغییراتی در تیم اطلاع‌رسانی –در روش‌ها یا در افراد- صورت بگیرد.
رویداد۲۴-  یک استاد دانشگاه و کار‌شناس ارتباطات، تاکید کرد: در حوزه تیم اطلاع‌رسانی دولت، این تیم کارنامه خیلی موفقی نداشته و شاید این مسئله ربطی به توانایی آن نداشته است. بر این اساس ضروری است در انتخابات آتی تغییراتی در تیم اطلاع‌رسانی –در روش‌ها یا در افراد- صورت بگیرد. 

بابک دربیکی، استاد دانشگاه و کار‌شناس ارتباطات، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره ضعف تیم اطلاع رسانی دولت و ضرورت تغییر این تیم همزمان با ترمیم کابینه تاکید کرد: نداشتن کارنامه موفق الزاماً نشانه ضعف فردی نیست. فرآیندهایی که در بخش اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد می‌تواند به دلیل ضعف افراد، استراتژی یا ساختار باشد. 

دربیکی در ادامه افزود: در مورد تیم اطلاع‌رسانی فعلی نقد بنده به ساختار است؛ در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد ساختار یکدست بود یعنی از بالا به پائین بود؛ معمولاً یک هدف مشخص می‌شد و همه تا پائین اجرا می‌کردند. در واقع همه مجری بودند نه سیاست‌گذار. مثلاً ایجاد مراکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی‌ها که هم‌تراز معاون وزیر شده‌اند در وزارتخانه قبلی خیلی منطقی بود زیرا قرار بود یک کار را اجرا کنند. همه حوزه‌های موازی دیگر هم همان یک کار را اجرا می‌کردند. 

این کارشناس رسانه گفت: دولت جدید با همان ساختار قبلی به کار خود ادامه داده و همین مسئله باعث عدم هماهنگی شده است. دفاتر وزیر، حوزه‌های وزارتی، مراکز اطلاع‌رسانی هرکدام کار خود را مستقل انجام می‌دهند و مثل قبل نیست که یکدست باشند چراکه دولت تغییر کرده است. بنابراین چنین ساختاری به کار دولت نمی‌آید.

دربیکی در پاسخ به این سؤال که آیا سامان‌دهی نامناسب خبری از سوی تیم اطلاع‌رسانی فعلی در مورد تغییرات جاری در کابینه، باعث شکل‌گیری حاشیه‌های اخیر شده، گفت: بزرگ‌ترین مشکل دولت فرآیند اطلاع‌یابی است نه اطلاع‌رسانی. در مورد وزرا حتی نمی‌توان مطمئن بود که بخش‌های مختلف تیم اطلاع‌رسانی از ریز اطلاعات باخبر بوده باشند.

وی در خصوص تأثیرگذاری عملکرد تیم اطلاع‌رسانی دولت بر انتخابات آتی ریاست جمهوری و اقبال روحانی در سال 96 گفت: دولت روحانی خیلی به دنبال پروپاگاندا نبود، ضمن اینکه ازنظر برنامه‌ای روی سیاست خارجی متمرکز بود و در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کرد و در حوزه داخلی خیلی تمرکزی نداشت. درواقع این دولت سیاست خارجی و در مرحله بعدی اقتصاد را در اولویت قرار داده بود. 

این استاد دانشگاه تأکید کرد: خطری که برای تیم روحانی وجود دارد این است که فکر کند مردم به هر دلیلی مجبور هستند به آن‌ها رأی بدهند و خود را برنده بازی دور بعدی بدانند و ازاین‌رو توجه چندانی به بحث اقناع‌سازی افکار عمومی و اطلاع‌رسانی درست و گردش درست اطلاعات توجه نکند. 

وی در ادامه افزود: در کنار ساختار، دولت باید برنامه و چشم‌انداز داشته باشد. در حال حاضر مشخص نیست که دولت با چه برنامه‌ای جلو می‌رود که بتواند دوباره آرای مردمی را از آن خود کند. 

دربیکی با اشاره به اینکه در حال حاضر آرایش سیاسی بسیار تفاوت کرده، گفت: برای مثال اگر احمدی‌نژاد در انتخابات شرکت می‌کرد، روحانی نیاز چندانی به تبلیغات عجیب‌وغریب نداشت. درست است که رقابت سنگین می‌شد اما منطق حکم می‌کرد که روحانی پیشرو باشد. اما در شرایط فعلی با نیامدن احمدی‌نژاد، بخشی از نیروهای اجتماعی میان یک اصولگرای دیگر و روحانی تفاوتی قائل نیستند. به همین دلیل روحانی نیاز دارد که برنامه‌های آتی خود را محکم‌تر معرفی کند اما این‌طور نیست که حتماً چنین اتفاقی رخ دهد و شاید خیلی راحت آرا را جذب کند.

وی تأکید کرد: دولت باید بتواند برای جامعه توضیح دهد که برنامه‌های آتی روحانی چیست و چه تفاوتی با چهار سال گذشته خواهد داشت. 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان