تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۲۷ دی ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
فرج کمیجانی در گفتگو با رویداد۲۴:

تغییر مالکیت صندوق ذخیره فرهنگیان دزدی از جیب معلمان است

فرج کمیجانی می‌گوید دولت و مجلس در اقدامی غیرقانونی بنا دارند تا مالکیت خصوصی صندوق ذخیره فرهنگیان را به عمومی غیر دولتی تغییر دهند و در روز روشن در جیب معلمان دست ببرند. البته که معلمان ساکت نخواهند بود و هرکاری که باشد برای جلوگیری از این اقدام انجام می‌دهند.

تغییر مالکیت صندوق ذخیره فرهنگیان

رویداد۲۴ «اگر کسی نیست که جلوی ترک تازی‌های شما را بر اموال معلمان بگیرد از خدا بترسید، از روز حساب بترسید، از حق الناس بترسید، حق الناسی که محمد (ص) که پیامبر خدا بود، از آن ترس داشت و همیشه می‌گفت شاید خدا از حق خودش در روز جزا بگذرد، اما از حق الناس نخواهد گذشت. اگر قرار باشد حق به حق‌دار برسد و ماهیت صندوق تعیین تکلیف شود، شرع و عرف و قانون و خدا و پیغمبر می‌گویند که این صندوق مال فرهنگیان عضو است.» این بخشی از نامه سرگشاده مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در واکنش به دست درازی دولت و مجلس به صندوق ذخیره فرهنگیان است. 

در جدیدترین تصمیم دولت رئیسی ظاهرا قرار است مالکیت صندوق ذخیره فرهنگیان تبدیل به مالکیت عمومی غیردولتی شود و اموال این صندوق را به صورت عمومی مصرف کند. این در حالی است که فرهنگیان معتقدند این صندوق سال‌ها است که در حال فعالیت است و همه فرهنگیان ماهانه مبلغی از حقوقشان کسر و به این صندوق واریز می‌شد تا در زمان بازنشستگی بتوانند از آن برای معیشت و مشکلاتشان برداشت کنند. حالا اما در اقدامی عجیب و غیر قابل توجیه، مجلس در لایحه بودجه دولت را مکلف به تغییر مالکیت این صندوق کرده است. این صندوق چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان آورده معلمان و ۴۰ هزار میلیاردتومان آن ارزش افزوده و سود دارد که دولت می‌گوید اگر نمی‌خواهید اصل پولتان که همان ۱۰ هزار میلیارد تومان است را بگیرید و خودش هم آن ۴۰ هزار میلیارد تومان را بردارد. این اقدام در حالی صدای رهنگیان را بلند کرده است که آن‌ها مدت‌هاست فریاد بی‌عدالتی سر می‌دهند و طرح رتبه‌بندی معلمان نیز در اتاق‌های مجلس ردوبدل می‌شود و هیچکس به خواسته آن‌ها توجه نمی‌کند.

«صندوق ذخیره فرهنگیان موسسه‌ای اقتصادی و خصوصی است که در سال ۱۳۷۴ با هدف ارتقاء وضعیت معیشتی فرهنگیان در زمان بازنشستگی، از طریق تشویق آنها به مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی تاسیس شد و حالا با داشتن چهار هلدینگ پتروشیمی و انرژی، مالی و سرمایه‌گذاری، ساختمانی و خدماتی و حدود ۳۰ شرکت زیر مجموعه در حال فعالیت است و دارایی‌های آن نیز متعلق به اعضا است.» با این حال اگر دولت تصمیم به تغییر مالکیت آن بگیرد، سود صندوق به جای معیشت فرهنگیان، به صورت عمومی هزینه خواهد شد.


بیشتربخوانید: اعتراض گسترده معلمان به کاهش ۴۵ درصدی حقوقشان/ حقوقمان را نصف نکنید!


دولت در روز روشن در جیب معلمان دست کرده‌ است

فرج کمیجانی دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی به رویداد۲۴ می‌گوید: صندوق ذخیره فرهنگیان در سال ۱۳۷۴ ایجاد شده که ماهیت و مالکیت خصوصی داشته یعنی با پول معلمانی که آنجا بودند این صندوق تاسیس شد. در مدت این سال‌ها یکسری ارزش افزوده ایجاد شده است که مثلا اگر ۱۰ هزار میلیارد گذاشته‌اند، اکنون این پول به ۶۰ هزار میلیارد رسیده است. دولت اکنون می‌خواهد مالکیت این صندوق را به مالکیت عمومی غیردولتی تبدیل کند که اگر این چنین شود، آورده معلمان را به خودشان پس می‌دهند و بعد از آن میزان پولی که باقی مانده است را برمی‌دارد.

کمیجانی با بیان اینکه دولت در روز روشن در جیب معلمان دست کرده‌، گفت: این اتفاق بسیار عجیب است. مجوز تاسیس این صندوق در ماده تبصره ۶۳ قانون برنامه دوم توسعه به وزارت آموزش و پرورش داده شد که اجازه داده شد چنین صندوقی ایجاد شود. در سال ۷۴ این صندوق ایجاد شد و هر ماه چیزی در حدود ۵ درصد از حقوق آن‌ها را کم کردند و قرار شد دولت هم همین مبلغ را بگذارد و یک شرکت سرمایه‌گذاری شود و هم اصل پولی که دولت داده به اضافه سودی که به دست آمده به اعضای صندوق داده شود. طی این سال‌ها نزدیک به ۸ سال را دولت حتی ریالی هم از سهم خود را پرداخت نکرده است. اکنون می‌خواهند با عمومی کردن این صندوق به نحوی در جیب فرهنگیان دست ببرند.

این فعال صنفی می‌گوید مجلس و دولت به صورت غیرقانونی به این صندوق ورود کرده‌اند. این صندوق هیات امنا دارد و هر تغییر و اقدامی که بخواهد صورت بگیرد، باید هیات امنا این کار‌ها را انجام بدهند. مجلس در برنامه بودجه ۱۴۰۰ بندی را آورده و دولت را مکلف کرده لایحه پیش‌نویس تغییر ماهیت صندوق را بنویسید و برای ما بیاورید، آن‌ها نیز در همان راستا این کار را کرده‌اند اما کار مجلس و دولت کاملا غیرقانونی است، زیرا این بخش خصوصی است و بخش خصوصی مانند سایر نهاد‌های تجاری اداره می‌شود و هیچ ربطی به مجلس و دولت ندارد.

کمیجانی با بیان اینکه ما تلاش کردیم هیات امنا به صورت انتخابی از معلمان باشند، یادآور شد: در دولت جدید به جای اینکه این اساسنامه را اجرا کنند، کلا در حال تغییر مالکیت هستند. دولت اصلا هیات امنا را که وزرای سابق آموزش و پرورش و معلمان بودند را حساب نکردند که بخواهند بآ آن‌ها صحبتی انجام دهند. از وقتی معلمان حضور دارند همه امور شفاف‌تر شده است.

مجبور شویم، دست به اعتصاب سراسری می‌زنیم

او می‌گوید ما فعلا نسبت به این روند اعتراض کرده و بیانیه داده‌ایم و اگر کار به جا‌های باریک کشیده شود هم شکایت می‌کنیم و هم هرکاری که از دستمان بربیاید برای جلوگیری از این اتفاق می‌گیریم و اجازه نمی‌دهیم این اتفاق غیرقانونی رخ دهد و اگر لازم باشد هر اقدامی می‌کنیم.

دبیرکل مجمع فرهنگیان اسلامی می‌گوید: صندوق ذخیره فرهنگیان چیزی در حدود ۴۸ درصد در بانک سرمایه سهم دارد. صندوق ذخیره فرهنگیان اسما برای معلمان است، اما اداره و مدیریتش دست وزرا و معاونان بوده است و ما همواره اعتراض داشتیم که اینجا برای ماست و خودمان هم باید آن را مدیریت کنیم. برای همین موافقت کردند که ۳ نفر از معلمان در هیات مدیره حضور داشته باشند که در اساسنامه جدید ۶ نفر شدند. من مثالی زدم که بانک پاسارگاد، چون خصوصی بود و خودشان اداره کردند کاملا رشدکرده، اما بانک سرمایه با اینکه خصوصی است، اما چون دولت آن را اداره کرده وضعیت خوبی ندارد. از اصحاب رسانه می‌خواهم به یاری ما بشتابند تا حقوق ما را ضایع نکنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
3
2
دزدی در روز روشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
2
6
احسنتم و تبارک الله بر این دولت جدید انقلابی و مردمی
که بصورت دزدی روشن ن تنها برای معلمان کاری نکرد بلکه با دزدی دست بر صندوق ذخیره معلمان می کند برای خودشان ب تاراج می برند این حق الناس است تبارک الله بر دولت انقلابی با این کار زیبایتان ..دیگه چ کاری بلدید که دزدی داخلش باشه مگه ما معلمان از زمان پیروزی انقلاب تاکنون ب دانش آموزان آموزش نمی دهیم ک رژیم شاهنشاهی اموال مردم اعم از نفت و پول و سرمایه و حتی جان و ناموس مردم را ب غارت می بردند ولی الان با پیروزی انقلاب اسلامی ما خودمان استقلال یافته ایم و نمی گذاریم بیگانگان برایمان تصمیم بگیرند ک اموال مارا ب غارت ببرند
ولی مث اینکه برعکس شده الان در حال حاضر دولتمردان بزرگوار دارند اموال معلمان را در صندوق ذخیره ک در سال 74 تاسیس شده ب غارت می برند
پس بگذارید برعکس ب بچه ها آموزش دهیم ک تا الان ما اشتباه گفته ایم ..جمع کنید بساطتون رو ..ب خدای واحد صندوق ذخیره فرهنگیان کوچکترین لغزشی داشته باشه قطعا بدانید ک با اراده قوی معلمان شما را از جایگاهتان ب پایین خواهیم کشاند و ب شما تفهیم خواهیم کرد ک بیگانه نیستیم و نیستید ..
خدایا دولتمردانی ک زورگو و دزد هستند نابود بگردان الهی آآآآآممممممممممیییییییییییییین
سید محمد هاشمی
|
United States of America
|
۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
1
2
هردماز این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری میرسد
محسن نوروزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
1
4
عجب...مگه تا امروزخیری برای فرهنگیان داشت...سودها وپاداشها وحقوقهای نجومی واستخدامهای... مدیران صندوق به نفع برخی هست.
....که باید مدیران پاسخگو شوند...که تا به امروز چه کردن...
محمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
2
6
دولت رییسی کفایت اداره کشور را ندارد دولت ومجلس سرهنگان با هم هماهنگ هستند وگویا از موضع قلدری می خواهند حق معلمان راغصب کنند دولت در صندوق ذخیره فرهنگیان هیچ حق نظری ندارد به نفع دولت نیست بیش از این فرهنگیان را خشمگین وازرده کند کار به جاهای باریک بکشد بازنده دولتی ها خواهند بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
1
3
مثلی هست که می گویند عجل بز که نزدیک باشد بقچه چوپان را باز می‌کند و نانش را می خورد و چوپان هم دست کا د می برد سر از تنش جدا می‌کند
سعیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
2
4
از خشم معلمان بترسید
حرمت نداشته تان را بیش از این به حراج نگذارید
دست از سرمان بردارید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
2
1
خوبه خودتان اشاره کردید در بودجه ۱۴۰۰ این موضوع آورده شده است پس چرا الان این حرف ها را می زنید دولتی که این موضوع را مطرح کرده دولت تدبیر وامید بود که از دوستان حضرت عالی بودند خوب بود سال گذشته این موضوعات را مطرح می کردید نه الان
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
0
1
یعنی می فرمایید در این جا دولت رییسی از مصوبه دولت روحانی پیروی کرده اولا موضوع بودجه ماههای متمادی بین مجلس ودولت مطرح می شود ودهها بار امکان تغغیر دارد ثانیا همین یک مورد به فرض صحت نظر شما که منفعت برای دولت رییسی دارد باید عینا اجرا شود بقیه چیزها را چرا نمیگیرند واجرا نمی کنند
نظرات شما
پیشخوان