تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۲۸ دی ۱۴۰۰

بی تفاوتی بورس به نوسان قیمت ارز

در حالی دیروز میزان انجام معاملات خرد در بورس با رشد مواجه شد که خروج پول از بازار سرمایه نیز کاهش یافت.

دلیل ریزش بورس

رویداد۲۴ بورس اوراق بهادار تهران در حالی دیروز نیز با کاهش همراه شد که باز هم به دلیل معامله اوراق بدهی مانند همه دوشنبه‌های بورسی، ارزش معاملات در بورس رشد داشته است.

به عبارت دیگر، معاملات بازار سهام در روز دوشنبه همچنان از سمت عرضه تحت فشار بوده است و فروشندگان با توجه به مختصات کنونی بازار سهام همچنان در حال فروش به هر قیمتی هستند.

    بخشی از رفتار معامله گران بازار سهام متاثر از دورنمای تردید و انتظار در بازار سهام همچنان غیرفعال است. به نظر می‌رسد، تنها در صورت تداوم سیگنال‌های مثبت از وین، تثبیت قیمت ارز و انتشار گزارش‌های مثبت ۹ ماهه شرکت‌ها، شاهد فعال شدن توان خریداران خواهیم بود. در چنین حالتی می‌توان شاهد بود که بازار سرمایه در وضعیت متعادل و مثبت قرار بگیرد.

    تداوم خروج سرمایه حقیقی و افزایش آن مهمترین سیگنال‌ منفی معاملات روزهای گذشته در بورس تهران است، اما در کنار آن تداوم مازاد عرضه در بازار دیگر نشانه مهم معاملات روز دو هفته گذشته است. امروز نیز برای چهاردهمین روز پیاپی بازار با مازاد عرضه بسته شد.

    واکنش نشان ندادن بازار سرمایه به تغییرات قیمت دلار در بازار یکی از نکات مثبت این روزهای بازار است. در صورتی که بورس هم نسبت به افزایش قیمت دلار و هم نسبت به کاهش قیمت ها بدون واکنش باشد، می‌توان امیدوار بود که تقسیم بندی بازار به سهم‌های دلاری و ریالی از بین برود.

    رشد و ریزش شاخص کل در دو نیمه متفاوت بازار

    نکته قابل توجه در معاملات امروز، رشد بازار در نیمه ابتدایی بازار بود. شاخص کل بازار سرمایه در معاملات امروز تا ۳ هزار و ۳۳۳ واحد رشد کرد، اما در نهایت با کاهش ۴ هزار و ۲۷۱ واحدی به عدد یک میلیون و ۳۰۶ هزار و ۵۳۲ واحدی رسید. بازدهی شاخص کل بورس طی معاملات امروز منفی ۰.۳۳ درصدی بوده است.

    شاخص کل هموزن نیز در نیمه اول معاملات امروز با رشد هزار و۱۳ واحدی روبرو شد، اما در پایان معاملات بورس، شاخص کل هموزن با کاهش هزار و ۳۹۴ واحدی به عدد ۳۴۵ هزار و ۸۴ واحدی رسید. بازدهی این شاخص نیز منفی ۰.۴۰ درصد بوده است. شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز با رشد ۳.۵ واحدی به عدد ۱۷ هزار و ۸۷۵ واحد رسید.

    کاهش خروج پول از بورس

    طی معاملات امروز شاهد تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی‌های بورس بودیم. در معاملات روز دوشنبه ۲۷۴ میلیارد تومان از بروس خارج شد که نسبت به معاملات روز گذشته حدود ۲۹ درصد کاهش یافته است. تعداد روزهای خروج پول در دی ماه سال جاری به ۱۸ روز رسید.

    نمادهای خودرو، فملی و سمگا بیشترین میزان خروج پول را داشته و سهم های وحافظح، کمنگنز و انرژی ۳ بیشترین میزان ورود پول را داشته‌اند.

    کمبود نقدینگی در بازار سهام عمده‌ترین مشکل برای تغییر روند است. در صورتی که فکری برای این مساله نشود، می‌توان گفت، رکود بازار به شدت عمیق خواهد شد.


    بیشتر بخوانید: وعده‌های بورسی که هیچگاه به سرانجام نمی‌رسد


    رشد معاملات خرد و کل معاملات

    ارزش کل معاملات فرابورس مانند همه دوشنبه‌های گذشته به مدد رقم معاملات اوراق بدهی دولت مربوط به بانک مرکزی که در شبکه بانکی خرید و فروش می‌شود و ارقام آن در فرابورس ثبت می‌شود،‌ رشد سه هزار و ۳۷۷ درصدی را نشان می‌دهد.

    ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۴۷ هزار و ۶۵۱ میلیارد تومان بود که ۹۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

    معاملات خرد در بازار سهام در روز دوشنبه با افزایش ۱درصد به دو هزار ۲۴۳ واحد رسید که ۲ درصد کل معاملات بازار سهام را تشکیل می‌دهد.

    رشد صف‌های خرید در بورس

    در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، ۱۳۵ نماد رشد قیمت داشتند که ۹۵ نماد بورسی و ۴۰ نماد فرابورسی بودند. از این تعداد سهم، ۱۳ سهم در پایان معاملات در صف خرید قرار داشتند. یعنی ۲۷ درصد بازار رشد قیمت داشتند.

    ارزش صف‌‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۲۹ درصد رشد کرد و در رقم ۴۴ میلیارد تومان ایستاد. امروز نماد ونیرو (شرکت سرمایه گذاری نیرو)، فروس (شرکت فروسیلیس ایران) و کمنگنز (شرکت معادن منگنز ایران) بیشترین صف خرید را داشتند.

    رشد صف‌های فروش در بازار سرمایه

    در معاملات روز دوشنبه تعداد ۳۳۷ نماد کاهش قیمت داشتند که ۲۴۰ نماد بورسی و ۹۷ نماد فرابورسی بودند. تعداد صف‌های فروش نیز با رشد مواجه شدند و تعداد آنها به ۵۲ نماد رسید. یعنی ۶۸ درصد بازار افت قیمت داشتند.

    در پایان امروز، ارزش صف‌‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه ۶۹ درصد افزایش یافت و ۱۶۹ میلیارد تومان شد. امروز سهم های ذوب (شرکت ذوب آهن اصفهان)، غدشت (شرکت دشت مرغاب) و وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) بیشترین صف فروش را داشتند.

    منبع: فارس
    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: بورس ، قیمت دلار
    نظرات شما
    پیشخوان