تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۸ دی ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

حمله پهپادی حوثی‌ها به امارات بر مذاکرات وین تاثیر خواهد گذاشت؟

عصر روز دوشنبه ۲۷ دی ماه نیرو‌های حوثی یمن، عملیاتی را در خاک امارات کلید زدند. برخی رسانه‌های غربی و اسرائیلی برای بار دیگر از نقش ایران در این حملات سخن گفته‌اند و نوشتند که احتمال تاثیرگذاری چنین اقداماتی بر مذاکرات وین وجود دارد. محمود عباس‌زاده عضو کمیسوین امنیت ملی مجلس ایران گفته طرف مقابل معمولا برای تحت تاثیر گذاشتن ما در مذاکرات از این فشار‌ها استفاده می‌کنند.

حمله حوثی ها به امارات

رویداد۲۴ حمله پهپادی روز دوشنبه حوثی‌ها به مخازن سوخت اماراتی چندین کشته بر جای گذاشت. این حمله در نزدیکی فرودگاه ابوظبی پایتخت امارات انجام شد. یحیی سریع سخنگوی ارتش حوثی‌ها گفته «این گروه ۵ موشک بالستیک و تعداد زیادی پهپاد را روانه فرودگاه‌های دوبی و ابوظبی و یکی از پالایشگاه‌های امارات در منطقه مصفح و چندین سایت حساس امارات کرده‌اند.» به گفته یحیی سریع «نیرو‌های مسلح در واقع وعده خود را محقق کرده و مجددا به کشور‌های متجاوز هشدار داده که ضربات دردناک و شدید دیگری را متحمل خواهند شد.»

امارات بلافاصله اقدام حوثی‌ها را محکوم کرد و وزیر خارجه این کشور حق اقدام متقابل را برای امارات محفوظ خواند. بعد از حادثه در امارات، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان حملات هوایی علیه حوثی‌ها در صنعا انجام داد. به گزارش رویترز یکی از حملات هوایی به صنعا خانه یکی از مقامات سابق ارتش را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن فرزند ۲۵ ساله این مقام سابق حوثی‌ها شد.

اگرچه حملات عربستان به یمن همواره با سکوت غرب همراه است، اما در مقابل، پاسخ حوثی‌ها همواره با واکنش غرب مواجه شده است؛ چنانچه صبح امروز آنتونی بلینکن در تماس تلفنی با همتای اماراتی خود حمله پهپادی در خاک امارات را محکوم کرد. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن هم حوثی‌ها را مسئول این اقدام خواند. ژان ایو لودریان وزیر خارجه امارات حمله به امارات را محکوم کرد و آن را تهدیدی علیه امنیت منطقه خواند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت که حوثی‌ها در «حملات تروریستی» خود به ابوظبی، «سایت‌های غیرنظامی» از جمله فرودگاه بین‌المللی ابوظبی را هدف قرار دادند و «افراد بی‌گناه را کشتند و مجروح کردند.»

امارات و عربستان دو کشور هم‌پیمان در منطقه‌اند که جنگ یمن علیه حوثی‌ها را به راه انداخته‌اند. این جنگ به یک صف‌ارایی بین ایران و بلوک کشور‌های عربی منطقه به سرکردگی عربستان هم تبدیل شده است. ایران از حوثی‌های یمن که در حال حاضر در صنعا مستقرند، حمایت می‌کند. امارات هم به عنوان عضوی از ائتلاف به رهبری عربستان، نیرو‌های مخالف حوثی‌ها را تجهیز می‌کند و آموزش می‌دهد و اخیرا هم به درگیری‌ها علیه حوثی‌ها در مناطق نفت‌خیز یمن در شبوه و مارب است پیوسته است.

با این حال خبرگزاری رویترز بین حمله حوثی‌ها و نزدیک شدن به یک توافق میان تهران و واشنگتن ارتباط برقرار کرده و به نقل از تحلیلگران حوزه خاورمیانه در کمپانی اطلاعاتی «وریسک مپلکروفت» نوشته «هرچه دستیابی به یک توافق هسته‌ای با ایران زمان بیشتری ببرد، خطر از بین رفتن امنیت منطقه هم بیشتر می‌شود.»

به گزارش رویداد۲۴ حوثی‌ها بار‌ها حملات موشکی و پهپادی درون خاک کشور‌های رقیب از جمله عربستان سعودی و چند حمله در امارات داشتند که اکثر آن‌ها را اماراتی‌ها تکذیب کرده‌اند. در همه این موارد هم رسانه‌های عربی، عبری و غربی انگشت اتهام را به سمت ایران گرفته‌اند. حمله به تاسیسات نفتی عربستان در سال ۲۰۱۹ نیمی از تولید نفت عربستان را تحت تاثیر قرار داد. اگرچه حوثی‌ها مستقیما مسئولیت حمله را بر عهده گرفته بودند، اما برخی با ادعای ایرانی بودن موشک‌های شلیک شده به سمت تاسیسات نفتی عربستان، پای ایران را به میان کشیده بودند. سخنگوی وزارت خارجه اما هرگونه دخالت ایران در ماجرا را تکذیب کرده است.


بیشتر بخوانید: مقایسه توان نظامی ایران و امارات


در این میان رسانه‌های اسرائیلی اخباری علیه ایران منتشر کرده‌اند؛ خبرگزاری اسرائیلی «اوشلیم پست» در گزارشی حمله پهپادی به امارات را رسما هشداری از جانب ایران به امارات خوانده و نوشته «این یک حمله غافلگیر کننده نه تنها علیه امارات که در کل منطقه بود.» این رسانه حمله حوثی‌ها به آرامکو عربستان را هم رسما کار ایران خوانده و مدعی شد بعد از حمله ایرانی‌ها به آرامکو که آن هم زنگ هشداری برای منطقه بود باید این حمله را جدی گرفت.

رویترز به نقل از عبدالخالق عبدالله تحلیلگر سیاسی اماراتی نوشت که حمله حوثی‌ها می‌تواند گفت‌وگوی امارات و به طور گسترده‌تر گفت‌و‌گوی کشور‌های دیگر جنوب خلیج فارس با ایران را از مسیر خود منحرف کند. او گفته «امارات متحده عربی قرار نیست این موضوع را خیلی ساده تلقی کند.»

در مورد حادثه روز گذشته مقامات ایرانی هیچ واکنشی نشان نداده‌اند، اما خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه طی چندین گزارش اقدام حوثی‌ها را «تلافی‌جویانه» خوانده است. این رسانه با یکی از اعضای دفتر سیاسی حوثی‌ها گفتگو کرده که گفته هدف قرار دادن عمق خاک امارات متحده عربی، «پاسخ مشروع» به حملات این کشور به یمن و اشغال جزایر، بنادر، آب‌های سرزمینی و استان‌های یمن است، لذا پاسخ مشروع به این حملات و اشغالگری، برای کسی که مورد حمله قرار گرفته محفوظ است.

حبرگزاری تسنیم عملیات حوثی‌ها در عمق خاک امارات را «یک عملیات مهم» خوانده است. خبرگزاری فارس دیگر خبرگزاری نزدیک به سپاه هم این اقدام حوثی‌ها را «غملیات موفق» و «پیروزمندانه» علیه ابوظبی خواند.

محمود عباس‌زاده سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با رویداد۲۴ ارتباط بین مذاکرات وین و حمله حوثی‌ها به امارات را تکذیب کرد و گفته «آمریکایی‌ها هر جایی شلوغ کاری دارند و دسته گلی به آب می‌دهند و هر جایی که سیاست یک کشوری اقداماتش برخلاف سیاست آمریکا باشد، با غل و زنجیر بین حوادث ارتباط برقرار می‌کند. این حادثه و ارتباط دادنش به ایران هم همین وضعیت را دارد.» او حمله حوثی‌ها به مواضع امارات را تصمیم «دو کشور مجزا» خوانده که یکی منافع یکی را زده و یکی هم تلافی کرده است.

عباس زاده درباره احتمال تاثیرگذاری این حادثه بر مذاکرات وین گفته به نظر من موضع ایران در مذاکرات وین آن قدر قوی و شفاف است و دستش پر است که از این حوادث متاثر نمی‌شود. ایران در این مذاکرات هر چه خواسته به عنوان دستور جلسه را به حریف تحمیل کرده بنابراین برگ برنده دست ایران است و بازی را بلد است. قاعده را ما تعیین می‌کنیم، در نتیجه مذاکرات وین متاثر از این حادثه نخواهد بود.

عباس زاده با اشاره به ادعای برخی رسانه‌های اسرائیلی و آمریکایی درباره ارتباط بین حمله پهپادی به امارات و مذاکرات وین گفته «طرف مقابل معمولا برای تحت تاثیر گذاشتن ما در مذاکرات از این فشار‌ها استفاده می‌کنند. اما ما در این دوره بسیار حرفه‌ای و با مهارت عمل کردیم و شرایط مذاکرات هم برای ما آماده‌تر است. با این پلشتی‌ها و شلوغ کاری‌ها هم تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.»

او در توضیح واژه «شلوغ‌کاری‌ها»، تاکید کرد: منظور بلوف‌هایی است که رژیم صهیونیستی و آمریکا می‌زنند و کار‌های رسانه‌ای آنهاست. «در مورد درگیری یمن با عربستان و اقدام علیه منافع کشور مقابل، اگر یمنی‌ها از ما کمکی بخواهند ما برای حلش کمک میکنیم. به هر حال یک کشوری به منافعش تعرض شده و از خودش دفاع کرده است.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: خبر مهم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
0
1
‏فقط در طول مذاکرات وین

بزرگترین رزمایشهای کشوری برگزار شد
موشکهای بالستیک وکروز شلیک شد
رئیس جمهور، ترامپ و پمپئو روتهدید به انتقام کرد
یکی از قویترین موتورهای ماهواره‌بر تست شد
قرارداد ۲۵ساله با چین اجرا شد
و یمنی ها بعد از ۳سال امارات رو زدند

قبلی ها چرا اینقدر ‎ترسو بودن؟
Nima
|
Canada
|
۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
0
1
بعد از زدن امارات توسط سپاه بلافاصله آمریکایی ها مقر موشکی سپاه در غرب کشور را زدند تا تهران متوجه شود اگر بزند می خورد.

مطمئنا فرماندهان سپاه پیام را گرفتند از این واضح تر نمی شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
هر چی زدی جنسش خوب بوده
نظرات شما
پیشخوان