تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ بررسی می‌کند

تحقق وعده برق مجانی برای گروه‌های خاص/ مساجد و امامزاده‌ها مشغول مانینگ می‌شوند؟

گرانی برق خانگی چند ماهی بود مطرح شده بود و حالا به طور رسمی از اول بهمن ماه تعرفه برق خانگی افزایش پیدا کرد. اما در الگوی گرانی جدید برق همه مشترکان به یک اندازه با گرانی روبه رو نشده و برخی از جمله خانواده شهدا و جانبازان با معافیت عوارض برق همراه شده اند. درحالی که مصرف میانگین برق تقریبا ۱۸۰ وات ساعت است، این خانوار‌ها تا ۸۰ وات ساعت برقشان مجانی حساب می‌شود.

برق خانگی مجانی برای بسیج

رویداد۲۴ هما حسینی: از اول بهمن بسیاری از مشترکان همراه اول و ایرانسل یک پیام با این محتوا دریافت کردند: «مشترک گرامی از ۱۴۰۰/۱۱/۰۱ تعرفه‌های برق برای مصارف بیش از الگو تغییر می‌کند.» برخی دیگر از مشترکان هم بلافاصله بعد از این پیام با پیام دیگری مواجه شدند که نوشته است: «مشترک گرامی براساس دوره قبل مصرف برق شما بیش از الگوی مصرف بوده است.»

شرکت توانیر ماه‌هاست که برنامه افزایش تعرفه‌های برق را در سر داشت و گزارش‌های زیادی مبنی بر گران شدن برق حتی تا ۱۰ برابر بیشتر از قبل در رسانه‌ها موجود بود. اکنون توانیر به طور رسمی سییاست افزایش تعرفه‌های برق را اجرا کرده و طی پیامک به مشترکان آن را ابلاغ کرده است. 

هرچند ادعای شرکت توانیر این است که فقط برق مشترکان پرمصرف که شامل ۲۵ درصد از مشترکان می‌شود، افزایش پیدا کرده، اما بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی که در الگوی مصرف کم یا متوسط قرار می‌گرفتند هم اطلاع داده‌اند که شامل گرانی برق شدند.

طبق آمار توانیر، الگوی مصرف در ماه‌های غیرگرم مناطق عادی برابر ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه بوده و این میزان در ماه‌های گرم مناطق عادی که خردادماه تا شهریورماه است، به ۳۰۰ کیلووات ساعت در یک ماه می‌رسد. بر اساس آمار، مشترکان خانگی برق به تفکیک پله‌های مصرف، در حال حاضر مشترکان پرمصرفی که مازاد الگوی تعیین شده در هر منطقه برق استفاده می‌کنند، کمتر از ۱۲ درصد کل هستند و بیشتر از ۸۸ درصد مشترکان برق کمتر از الگوی تعیین شده مصرف می‌کنند.

اما باتوجه به گزارش‌ها و پیامک‌های دریافتی به نظر می‌رسد، توانیر جمعیت بیشتری از مشترکان را به عنوان پرمصرف شناسایی کرده و اقدام به افزایش تعرفه‌های آن‌ها گرفته است. یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار فهرست ماهانه دو سال اخیر خود در مصرف برق، نشان داده که مصرف میانگین خانگی این مشترک ماهانه ۲۰۰ وات ساعت بوده، اما حالا به عنوان پرمصرف شناخته شده است. برخی دیگر نیز از چنین تجربه‌ای صحبت کرده و تجربه مشابه داشتند.


بیشتر بخوانید: قیمت گاز هم آزاد شد/ افزایش ۴ برابری تعرفه گاز خانگی کسری بودجه دولت ابراهیم رئیسی را جبران می‌کند؟


قیمت برق خانگی

قیمت برق خانگی در ایران


بیشتر بخوانید: آخرین جزئیات ماینرهای کشف شده در زیرزمین بورس تهران/ صاحب ماینرها چه کسی است؟


موضوع مهمی که با واکنش زیادی هم همراه بوده این است که در میان همین طوفان گرانی برق، دولت اقدام به معافیت و تخفیف برای گروه‌های زیادی کرده است. هرچند ادعای توانیر برای گرانی برق تغییر الگوی مصرف و گرفتن تعرفه بیشتر از ثروتمندان است، اما عملا به گروه‌هایی تخفیف‌های چشمگیر داده که احتمال مصرف بیشتر در این مشترکان آن هم با اهدافی مانند ماینینگ را تقویت می‌کند.

در میان مصارف خانگی نیز توانیر برای برخی گروه‌ها تخفیف‌های چشمگیری در نظر گرفته است؛ از جمله اینکه خانواده شهدا و جانبازان تا ۸۰ وات ساعت از پرداخت برق ماهانه معاف هستند و هر چقدر برق بیشتر از این مقدار استفاده کنند، مشمول پرداخت قبض برق می‌شود. البته نکته جالب اینجاست که مشترکان زیر ۱۵۰ وات ساعت قبض برق آن‌ها مجانی است، بنابراین با توجه به میانگین برق مصرفی که ۲۰۰ وات ساعت است و باتوجه به سهمیه ۸۰ وات ساعت خانواده شهدا و جانبازان، یعنی کل قبض برق خانواده شهدا و جانبازان رایگان حساب می‌شود.

مساجد، مدارس، حسینیه‌ها، امامزاده، حوزه‌های علمیه، گلزار شهدا و خانه عالم روستا نیز از جمله معافان پرداخت تعرفه‌های برق هستند. هرچند این معافیت‌ها سال هست تداوم داشته و به لحاظ عدالت اجتماعی برخی از این گروه‌ها باید از تخفیف‌های دریافت خدماتی مانند برق مواجه باشند، اما با توجه به اینکه نهاد ناظر دقیقی بر مصرف برق هر کدام از این گروه‌ها ممکن است وجود نداشته باشد، گزارش‌های زیادی مبنی بر ماینینگ کردن در چنین مکان‌هایی وجود دارد.

همین چند ماه پیش طبق گزارشی که رویداد۲۴ منتشر کرد و بعد از آن سازمان بورس هم آن را تایید کرد، در زیرزمین این سازمان هم دستگاه‌های ماینینگ کشف شد که برای استفاده شخصی از برق مجانی سازمان استفاده می‌شد.

همایون حائری، معاون امور برق و انرژی وزیر پیشین نیز از مایننیگ در مکان‌هایی مانند مساجد و امام زاده‌ها خبر داده و گفته بود: «روند رو به رشد راه‌اندازی واحد‌های استخراج ارز دیجیتال، به گونه‌ای است که در برخی مراکز برخوردار از تعرفه برق رایگان مانند مساجد و مدارس نیز شاهد استخراج بیت کوین هستیم. برای استخراج هر بیت کوین ۷۲ مگاوات ساعت برق مصرف می‌شود که اگر ادامه پیدا کند می‌بایست تا حدود ۲۵۰ مگاوات از توان تولید خود را صرف تأمین برق این واحد‌ها کنیم.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ماینینگ ، قیمت برق
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
0
0
تا به حال در مورد رتبه بندی دولت چیزی را رسانه ای نکرده ولی مجلس کارش شده حرف زدن و رسانه ای کردن بحث و متاسفانه خراب شدن معلم در چشم مردم .
نظرات شما
پیشخوان