تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۰

چرا برنج ایرانی گران شد؟

سید تقی جعفریان، رئیس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی کسری محصول است. بدین معنا که محصول کمتری نسبت به سال زراعی گذشته تولید شده است، به همین دلیل عرضه محصول در بازار هم به همین نسبت کاهش پیدا کرده است.

قیمت برنج ایرانی

رویداد۲۴ قیمت برنج ایرانی نسبت به یک سال اخیر بیش از ۱۲۰ درصد افزایش را به ثبت رسانده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که برنج طارم و برنج هاشمی درجه یک در بهمن سال گذشته به ۳۳ هزار تومان می‌رسید. اما در حال حاضر این قیمت به شکل متوسط برای هر کیلوگرم برنج درجه یک طارم و هاشمی به ۷۱ تا ۷۸ هزار تومان رسیده است. هر کیلوگرم برنج فجر نیز ۵۶ تا ۶۰ هزار تومان قیمت دارد و قیمت برنج نیم دانه طارم نیز به ۴۱ هزار تومان رسیده است.

برنج ایرانی طارم درجه یک ممتاز بسته بندی ۴.۵ کیلویی گلستان، در حال حاضر ۳۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود که به شکل متوسط هر کیلو از آن برای خریدار بیش از ۷۵ هزار تومان آب می‌خورد. بسته ۱۰ کیلوگرمی برنج هاشمی، برند تعاونی یوسفی پناه ۷۸۰ هزار تومان قیمت خورده است و هر کیلو از آن ۷۸ هزار تومان قیمت دارد.


بیشتر بخوانید: افزایش قیمت برنج افسار گسیخت!


قیمت برنج ده کیلوگرمی هاشمی ممتاز برند طبیعت نیز به ۷۱۲ هزار تومان رسیده است. همچنین برنج کشت دوم ۴.۵ کیلویی برند گلستان نیز با قیمت ۳۸۴ هزار تومان فروخته می‌شود که به عبارتی هر کیلو از آن ۸۵ هزار تومان خرج روی دست خریدار ایرانی می‌گذارد.

قیمت هر کیلو برنج نیم دانه طارم نیز با افزایش قابل توجه به ۴۰ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است. برنج فجر ممتاز ده کیلویی با بسته بندی برند ستایش نیز ۵۷۲ هزار تومان قیمت خورده است که هر کیلوی آن ۵۷ هزار تومان قیمت دارد.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره علت افزایش قیمت برنج داخلی معتقد است که این افزایش ناشی از کمبود عرضه و افزایش هزینه‌های نگهداری آن است.

احتکار، کاهش تولید و بحران آب علت گرانی برنج ایرانی است

سید تقی جعفریان، رئیس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران در رابطه با علل افزایش قیمت برنج ایرانی گفت: عوامل متعددی دست به دست هم دادند تا قیمت برنج داخلی افزایش قابل توجهی را تجربه کند. اما یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی کسری محصول است. بدین معنا که محصول کمتری نسبت به سال زراعی گذشته تولید شده است، به همین دلیل عرضه محصول در بازار هم به همین نسبت کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: علت دیگر ورود پول‌های سرگردان به بازار برنج بود. در این رابطه ما شاهد بودیم که افراد زیادی اقدام به خرید گسترده برنج از سطح بازار کردند و حالا این برنج‌ها در انبار‌های آن‌ها دپو شده و خاک می‌خورد. این احتکار حالا باعث کمبود این کالا در سطح بازار شده است.

جعفریان با اشاره به اینکه دولت به موقع ممنوعیت تعرفه را لغو نکرد، اظهار داشت: ما پیش از این اتفاق‌ها به دولت اعلام کردیم، وضعیت آب به مرحله بحرانی و خطرناک رسیده است، چرا که می‌دانستیم گرما افزایش می‌یابد وشاهد آفتاب شدید خواهیم بود؛ بنابراین اگر ممنوعیت را در تابستان لغو می‌کردند، می‌توانست به بهبود وضعیت تولید کمک کند. ناگفته نماند که بحرانی شدن وضعیت آب و گرمای هوا و شدت آفتاب در کاهش تولید محصول نیز نقش قابل توجهی داشت.

رئیس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران افزود: در حال حاضر نظارت و کنترل هم آن گونه که باید و شاید صورت نمی‌پذیرد. چرا که در نبود کنترل و نظارت است که برنج‌ها از انباری به انباری دیگر منتقل می‌شود و احتکار صورت می‌گیرد. این مسئله حالا باعث شده تا قیمت‌ها در بازار برنج نیز همچون بازار طلا و دلار لحظه‌ای تغییر کند.

وی تصریح کرد: برنج‌های احتکار شده به شکل معمول بین شش تا یک سال می‌تواند در انبار باقی بماند و پس از مدتی برنج‌ها دچار آفت زدگی و کرم و شپش می‌شود. در نهایت نیز بخش اعظم این برنج‌ها از بین می‌رود. اما متاسفانه مشخص نیست که چرا سازمان حمایت متولیان امر نظارت نمی‌کنند.

مخلوط برنج پاکستانی ارزان و برنج داخلی را به عنوان برنج ایرانی می‌فروشند!

این فعال صنفی حوزه برنج با بیان اینکه قاطی کردن برنج پاکستانی با برنج ایرانی در شمال کشور بیداد می‌کند، گفت: در حال حاضر ترکیب برنج پاکستانی ۱۸ هزار تومانی با برنج داخلی و فروش آن به مردم تحت عنوان برنج ایرانی، به نگرانی بزرگ مردم و فعالان این بازار در استان‌های شمالی کشور بدل شده است. من فکر می‌کنم دست‌هایی پشت پرده این اقدامات وجود دارد و علاوه بر این مافیای این بازار به هرشکلی که دلش می‌خواهد این کالا را سمت لوکس شدن می‌برد. در حال حاضر عمده مردم توان خرید برنج ایرانی را ندارند و تنها قشر خاصی از جامعه توان خرید برنج داخلی دارند که بسیار هم محدود هستند. البته هر روز هم این کالا برای مردم دست نیافتنی‌تر می‌شود و سفره مردم کوچک تر.

جعفریان در مورد قیمت انواع برنج در کارخانه (برنج خام پیش از بسته بندی در تعاونی‌ها و برند‌ها که شامل برنج شکسته و سالم می‌شود) هم اظهار داشت: برنج پرمحصول فجر به ۴۶ تا ۴۷ هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت برنج ندا نیز به ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان می‌رسد. برنج طارم هم در حال حاضر به ۶۲ تا ۶۴ هزار تومان در کارخانه رسیده است. البته باید در نظر داشته باشید که برای رسیدن به قیمت واقعی برنج در بازار باید هزینه بسته بندی، برنج شکسته و سود برند‌ها را هم در نظر بگیرید. با این حساب باید حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان را به قیمت‌های اعلامی فروش برنج در کارخانه اضافه کرد؛ بنابراین باید قیمت برنج طارم درجه یک در بازار به ۷۵ تا ۸۰ رسیده باشد. اما این در حالی است که مسئولان جهاد کشاورزی می‌گویند که قیمت برنج داخلی در بازار کمتر از این اعداد و ارقام است، اما در واقعیت قیمت‌ها چیزی خلاف این اظهارات را به ما می‌گویند.

منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: برنج ایرانی
نظرات شما
پیشخوان