تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۰

شوک قیمتی در راه بازار گوشت قرمز!

مسؤولان استان کرمانشاه با اتفاق نظر به این نتیجه رسیدند که اکنون زمان مناسبی برای صادرات دام زنده نیست، چرا که با ادامه صادرات قیمت گوشت باز بالاتر خواهد رفت.

شوک قیمتی در راه بازار گوشت قرمز!
رویداد۲۴  کیوان کاشفی در نشست بررسی مشکلات صادرات دام زنده با اشاره به پتانسیل‌هایی که کرمانشاه در زمینه صادرات دام زنده دارد و تشکل توانمند و با سابقه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده استان، اظهار کرد: متأسفانه با وجود این ظرفیت‌ها از زمان از سرگیری صادرات دام زنده سهمیه مناسبی به کرمانشاه داده نشده بود.

به گزارش فارس، وی افزود: بعد از پیگیری‌های فراوان اکنون سهمیه ۱۰ هزار راسی برای کرمانشاه تعیین شده که ظاهرا مربوط به استان دیگری بوده و نتوانسته صادرات این سهمیه را عملیاتی کند.

رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به اینکه اکنون زمان مناسبی برای صادرات نیست و هم اکنون هم صادرات بر قیمت گوشت قرمز تاثیر گذاشته است، یادآور شد: از همین رو استقبالی از صادرات این میزان سهمیه در استان وجود ندارد.

وی تاکید کرد: به علاوه مشکلاتی که پیش روی صادرات دام زنده در سراسر کشور ایجاد شده نیز باعث کاهش رغبت صادرکنندگان به این موضوع شده است.

رئیس اتاق کرمانشاه تاکید کرد: به علاوه افرادی که بخواهند دام زنده صادر کننده با مسائل مربوط به بازگشت ارز هم مواجه خواهند شد.

کاشفی با بیان اینکه مجموع این موارد باعث شده در کل کشور هم صادرات چندانی را شاهد نباشیم، خاطرنشان کرد: از زمان از سرگیری صادرات دام زنده، تا کنون تنها بیش از ۱۸ هزار راس دام زنده در کشور صادر شده که معادل ۶ درصد سهمیه ۳۰۰ هزار راسی کشور است.


بیشتر بخوانید: قیمت عجیب گوشت و مرغ پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی


وی گفت: با وجود همه این موارد اگر تمایلی هم به صادرات سهمیه ۱۰ هزار راسی در استان باشد حدود ۵۳ نفر واجد شرایط برای استفاده از این سهمیه در استان داریم.

عبدالوحید محمدی، مدیرکل اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز با بیان اینکه همین حالا با وجود صادرات بسیار اندکی که صورت گرفته شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز بودیم، افزود: اگرچه ۶ درصد سهمیه دام کشور صادر شده، اما به اندازه ۲۰۰ درصد بر قیمت‌ها اثر گذاشته است.

وی معتقد است، اگر اکنون صادرات بیشتری انجام شود باز هم قیمت‌ها بالاتر خواهد رفت مخصوصا اکنون که با نزدیک شدن ایام ۲۲ بهمن، نوروز و پس از آن ماه رمضان یا افزایش تقاضا مواجهیم.

محمدی از مشکلات پیش روی صادرات دام زنده هم یاد کرد و افزود: قطعا در این زمان کم نمی‌توان مشکلات را مرتفع کرد.

شهریار قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در ادامه از اینکه وضعیت گوشت قرمز در استان چندان با ثبات نیست یاد کرد و گفت: به دلیل مسائل مختلفی مانند صادرات، خشکسالی، خرید دام توسط پشتیبانی امور دام و... اکنون قیمت‌ها بالا رفته است.

وی افزود: قیمت گوسفند زنده از حدود کیلویی ۵۵ تا ۵۸ هزار تومان تا نزدیک ۶۷ هزار تومان هم رفت و اگر صادرات در استان انجام شود قیمت باز هم بیشتر می‌شود.

ایرج نوری، عضو هیأت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده نیز با انتقاد از تضییع حقوق کرمانشاه و اتحادیه با سابقه استان در زمینه صادرات دام زنده، عنوان کرد: اکنون که سهمیه‌ای برای استان در نظر گرفته شده هم زمان مناسبی برای صادرات نیست و با کاهش عرضه و گرانی مواجه خواهیم شد.

وی تاکید کرد: متأسفانه اکنون قیمت دام زنده در کرمانشاه نسبت به بسیاری از استان‌های همجوار پایین‌تر است و اگر قیمت در داخل اصلاح شود تا این اندازه به صادرات نیاز نداریم.

محسن دارابی رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه نیز صادرات در شرایط کنونی را به سود استان ندانست و گفت: هم اکنون هم قیمت دام زنده بالا است و اگر صادرات صورت بگیرد با گرانی مضاعف مواجه خواهیم شد.

وی معتقد است، صادرات در شرایط کنونی با توجه به معضلاتی که پیش روی صادرکنندگان وجود دارد برای آن‌ها هم به صرفه نیست.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گوشت قرمز
نظرات شما
پیشخوان